تماس با ما خانه
RSS

تاثیر ايجاد تعییرات محیط زندگی را بر روی بدن که فشار آن بیش از توان شخص می باشد را اصطلاحا استرس می نامند درصد بالایی از مردم از آثار سوء استرس در رنج هستند!
ایجاد استرس باعث کاهش تون ذهنی و بدنی شخص می گردد و بدنبال آن مشکلاتی مانند خستگی، بی رمقی و افسردگی گریبانگیر انسان می شود.
تحریک پذیری احساسی و کاهش سیستم دفاعی بدن و نیز کم اشتهایی از سایر موارد مهم و مضر برای شخصی است که دچار استرس میگردد. در مجموع موارد فوق باعث دور شدن انسان از شرایط سالم و نرمال بدنی و تضعیف  بدن و در نهایت درگیری با بیماریهای مزمن می شود.

10

عامل استرس یا تنش زا چیست؟

 

عامل استرس یا تنش زا، عاملی است که می‌تواند بعنوان محرک عمل کرده و باعث ابتلای شما به استرس شود. استرس احساس تحت فشار بودن است، درحالیکه تنش زا عاملی است که در ما باعث بوجود آمدن استرس می‌شود و در محیط زندگی ما قرار دارد.

 

بعنوان مثال صداها، افراد ناخوشایند و کسانیکه از آنها بدمان می‌آید، افزایش سرعت ماشین یا حتی بیرون رفتن از خانه همه می‌توانند، تنش زا باشند. عموما(همیشه نه) هرچه بیشتر ما با عامل استرس یا تنش زا مواجه شویم، بیشتر احساس استرس می‌نماییم.

 

Z1393089142

چه مواد غذايي‌ باعث ايجاد استرس مي‌شوند؟

 

كافئين ماده‌اي محرك است كه در قهوه، چاي ، شكلات و تعدادي از داروها وجود دارد. مصرف زياد مواد غذايي حاوي كافئين همانند استرس عمل مي‌كند و گاهي اوقات علائم آن را بدتر مي‌كند.

 

يك ماده ي محرك، ترشح اسيد معده، و هورمون‌هاي تيروئيدي را بيش‌تر مي كند. اين مسئله ضمن ايجاد اضطراب، فعاليت كليه‌ها را بيش‌تر مي‌كند. با افزايش فعاليت كليه‌ها، دفع ادراري افزايش مي‌يابد.

 

كافئين هم چنين جذب آهن دريافتي از طريق مواد گوشتي را مانند (گوشت مرغ و قرمز) مهار مي‌كند و سبب ايجاد كم‌خوني ناشي از فقر آهن مي‌شود.

 

اغلب مردم كافئين را به عنوان عاملي محرك براي افزايش انرژي مصرف مي‌كنند. اين يك احساس كاذب از انرژي است. و در واقع غدد فوق كليوي را خسته مي‌كند؛ چون ترشح هورمون‌هاي آدرنالين كه هورمون‌هاي استرس ناميده مي‌شوند از غدد فوق كليوي ترشح مي‌شوند.

 

كافئين مي‌تواند سردرد ايجاد كند؛ بنابراين مصرف آن را كم كنيد و در صورت تمايل به مصرف قهوه‌، از قهوه‌ي بدون كافئين مصرف كنيد.

 

از عوامل محرك ديگر نوشابه است كه به نوشيدني‌هاي گازدار اضافه مي‌كنند. مصرف نوشابه‌هاي گازدار، تعادل كلسيم و فسفر بدن را به هم مي‌زند. عدم تعادل بين كلسيم از استخوان‌ها و افزايش خطر پوكي استخوان به خصوص در خانمها مي‌شود

 

فسفر هم چنين بر روي اسيد كلريدريك معده كه براي هضم غذا لازم است تأثير منفي مي‌گذارد و علاوه بر آن براي افرادي كه مشكل دفع دارند، مضر است. آب‌هاي معدني و اب چشمه فسفر ندارند.

 

betterstress

عادات سالم براي جلوگيري از استرس

 

1- از افت قندخون جلوگيري كنيد و وعده‌هاي منظم كوچك و سالم بخوريد.

2- از ميان وعده‌هاي كم انرژي مانند هويج، كرفس، ذرت بوداده‌ بدون روغن، و كيك‌هاي برنجي با شكر كم استفاده كنيد.

 

3- از انواع ميوه‌هاي تازه و آب ميوه‌ها به عنوان طعم دهنده‌هاي شيرين استفاده كنيد.

4- جوشانده‌ها‌ي گياهان براي تسكين اعصاب مناسب هستند؛ مي‌توانيد آن‌ها را با يك قاشق غذاخوري عسل ميل كنيد.

 

5- مصرف غذاهاي حاوي تريپتوفان مانند مغزهاي گياهي (پسته، بادام، فندق و…)، موز، غلات كامل، دستگاه عصبي را تسكين مي‌دهد.

6- مصرف مقدار كمي ماده‌ي پروتئين در طول روز مانند پنير، تخم مرغ، مرغ و گوشت در شرايط استرس خستگي شما را رفع مي‌كند. اگر جزو افرادي هستيد كه بسيار زياد استرس داريد هميشه مقداري از مواد حاوي پروتئين آماده را همراه داشته باشيد.

 

7- غلات كامل و مواد غذايي حاوي فيبر چرخه‌ي ايجاد گرسنگي را به تعويق مي‌اندازند، انواع ميوه، سبزي، ماست كم چرب و پنير نيز همين كار را انجام مي‌دهند.

8- از انواع غذاهاي بدون چربي يا كم چربي استفاده كنيد.

 

9- وعده‌هاي غذايي را حذف نكنيد.

10- براي مقابله با استرس راه ديگري به غير از غذاخوردن پيدا كنيد.

امتیاز شما به این مطلب :

comment rss - Trackback

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین