تماس با ما خانه
RSS

حساسیت دندان چیست ؟ 
تحریک پذیری از محرک هایی که از سوزش های کوچک گرفته تا ناراحتی های بزرگ را شامل می شود . این دردها می توانند علامت های مشکلات بزرگتری باشند .
چه کسی از دندان حساس رنج می برد ؟ افراد زیادی از این مشکل رنج می برند و این مشکل در هر زمانی می تواند ایجاد شود . معمولا حد فاصل سنی 20 تا 40 سالگی رخ می دهد . هر چند در سنین پایین تر و حتی بالاتر از 70 سالگی هم مشاهده شده است . شیوع آن د ر زنان بیش از مردان است .

treatment_sensitive_teeth_3

حساسیت های دندانی چگونه ایجاد می شوند؟
آن قسمت از دندان که دیده می شود (تاج) توسط لایه ای به نام مینا که روی عاج دندان قرار گرفته پوشیده شده است . حال اگر عاج دندان در معرض قرار گیرد ، دندان حساس خواهد شد . این اتفاق معمولا در ناحیه ای که تاج دندان به لثه اتصال می یابد اتفاق می افتد یعنی درست جایی که مینا ی دندان نازک میشود . بعضی از علل ایجاد حساسیت در دندانها بشرح ذیل می باشد :

 

سایش در اثر مسواک : محکم مسواک زدن ، مسواک زدن بصورت افقی و استفاده از مسواکهای سخت ، از عوامل حساسیت دندانها خصوصا در ناحیه اتصال لثه به دندان می باشند .

اروزیونهای مینایی : از دست رفتن مینای دندان در اثر اسید و یا غذاهای اسیدی و نوشیدنی ها را گویند .

تحلیل لثه: لثه ها به صورت طبیعی تحلیل می روند ویا جمع می شوند و منجر به آشکار شدن ریشه ها می شوند و از آنجا ییکه سطح ریشه ها مینا ندارد موجب ایجاد حساسیت در دندان خواهد شد .

دندان قروچه : عادتی است که فشار دادن و سایش دندانها روی هم ناشی می شود و این موجب ساییده شدن مینای دندان و ایجاد حساسیت در دندان می شود .

 

دیگر دلایل ایجاد حساسیت در دندان می تواند موارد ذیل باشد :

ترک دندان یا پر کردگی : دندان ترک خورده منجر به شکستگی در دندان خواهد شد . و این شکستگی تا سطح ریشه ممکن است امتداد پیدا کند .

سفید کردن دندانها (Bleaching ) : بعضی از بیماران در حین یا پس از سفید کردن دچار حساسیت هایی می شوند که قابل بر طرف شدن می باشند .

 

دندانها چه مواقعی دندانها حساس تر ند؟
شما حساسیت بیشتری را هنگام نوشیدن و یا خوردن چیزهای سرد و یا تنفس هوایی سرد و بعضی مواقع با خوردن و یا نوشیدن چیزهای داغ خواهید داشت . بعضی افراد موقع خوردن غذاها و یا نوشیدنی های شیرین و یا اسیدی حساسیت دارند .درد می آید و می رود و بعضی مواقع تشدید می یابد .

 

کاری می توان در خانه برای درمان حساسیت دندان انجام داد ؟ 
مارک های مختلف خمیر دندانهای ضد حساسیت در بازار موجود است که باعث کاهش حساسیت می شوند . این خمیر دندانها بایستی دو بار در روز استفاده شوند .
در دندانهای حساس از چه چیزهایی بایستی اجتناب کرد ؟ از مواردی که ایجاد حساسیت می کنند حتی الامکان اجتناب شود . به هیچ عنوان از مسواک زدن دندانهای حساس بواسطه ایجاد درد اجتناب نکنید .

 

آیا نیازی به معالجه دندانپزشک هست ؟
بله ، اگر خودتان اقدام به درمان نموده اید و به نتیجه ایی نرسیده اید .

 

چه درمان هایی توسط دندانپزشک صورت می گیرد ؟ 
– دندانپزشک پس از معاینه و یافتن علل حساسیت بهترین درمان را به شما پیشنهاد خواهد داد .
– دندانپزشک ممکن است توسط مواد ضد حساسیت مخصوص اقدام به درمان نماید . ژلها ، دهانشویه ها ، فلوراید در محل مورد نظر استفاده خواهد شد . این درمانها یکی دو هفته ادامه خواهد یافت .

– اگر این روشها مفید فایده نباشد ، دندانپزشک اقدام به پر کردن ناحیه حساس می نماید و عاج بدون پوشش را می پوشاند . در موارد خیلی جدی و با درد شدید نیاز به درمان ریشه باشد .

 

چگونه می توان از ایجاد حساسیت در دندانها جلوگیری نمود ؟
– مسواک زدن دو بار در روز هر بار دو دقیقه با خمیر دندانهای حاوی فلوراید . استفاده از مسواکهای نرم تا متوسط و ایجاد حرکتهای افقی روی دندانها
– تعویض مسواک هر دو تا سه ماه و گاهی مواقع زودتر

– استفاده کمتر از غذاهای شیرین و اسیدی و یا استفاده از این نوع خوراکی ها درزمان صرف وعده های غذایی
– اگر دندان قروچه داریدبا دندانپزشکتان مشاوره نمایید تا در صورت امکان برای شما نایت گارد ساخته شود .

– اگرمی خواهید دندانهایتان را سفید (Bleach ) کنید دندانپزشکتان را از حساسیت دندانهایتان مطلع نمایید .
– حتی الامکان هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه نمایید .

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین