تماس با ما خانه
RSS

آگاهی عمومی در مورد سرطان سینه، طی ۲۰ سال گذشته به نحو چشمگیری افزایش یافته است. با وجود این، هنوز نظرات گمراه كننده ای در این زمینه در افكار عمومی رواج دارد. مثلا خیلی ها گمان می كنند «احتمال یك در ۸ سرطان سینه»، یعنی اگر ۸ زن به طور تصادفی انتخاب شوند، یكی از آنان سرطان دارد یا در آینده به سرطان مبتلا خواهد شد، اما در واقع این آمار مؤسسه ملی سرطان آمریكا انجام داده كه حاكی از میزان احتمال ابتلا به سرطان سینه طی دوران زندگی یك زن است.

g1389423608

بنابراین، اگر یك زن ۸۵ سال عمر كند، احتمال ابتلای وی یك در هشت (۵/۱۲ درصد) است، ولی در مورد زنان جوان تر شرایط بهتر است. به عنوان مثال، احتمال ابتلای یك زن ۵۰ ساله، یك در ۵۴ است و در چهل سالگی، یك در ۲۳۵. البته این احتمالات بر اساس متوسط جمعیت آمریكا برآورد شده است. بنابراین، عوامل مختلفی، از جمله تاریخچه خانوادگی، سابقه باروری و سایر عوامل ناشناخته دیگر، ممكن است ریسك ابتلا به سرطان سینه را برای هر زن بیشتر یا كمتر كند. در این مجال به برخی دیگر از سوء تفاهمها در خصوص سرطان سینه اشاره می شود:
● تصور: تنها زنان به سرطان سینه دچار می شوند
▪ واقعیت: مردان نیز بافت سینه ای دارند و احتمال ابتلا به سرطان سینه برای آنان نیز وجود دارد. همانند سایر سلولهای بدن، سلولهای بافت سینه در مردان نیز ممكن است دچار تغییرات سرطانی شود. از آنجا كه سلولهای سینه زنان بیش از مردان است ابتلا به سرطان سینه در آنان بیشتر است.
شاید به دلیل تاثیرات ترشح مداوم هورمونهای زنانه، سرطان سینه در زنان شایع تر است.
● تصور: استفاده از «دئودورانت» و ضد عرقها موجب سرطان سینه می شود
▪ واقعیت: بر اساس این تصور، مواد شیمیایی موجود در ضد عرقها از طریق پوست جذب و پس از تداخل با چرخه لنفاوی موجب انباشته شدن توكسین ها در سینه می شود و در نهایت به سرطان خواهد انجامید. قطعاً شواهد تجربی یا اپیدمیولوژیكی در دفاع از نظریه وجود ندارد. به منظور حصول اطمینان از بی خطری محصولات بهداشتی از قبیل ضد عرقها، آزمایشهای مختلفی روی آنها انجام می شود.
● تصور: ماموگرافی دردناك و پرخطر است
▪ واقعیت: ممكن است انجام ماموگرافی راحت نباشد، ولی فشردگی سینه طی آن تنها چند دقیقه به طول می انجامد. به منظور كاهش ناراحتی، ماموگرافی را زمانی تنظیم كنید كه سینه ها كمتر حساسند (درست قبل از قاعدگی را برای این كار انتخاب نكنید). طی ماموگرافی فرد در معرض پرتوگیری بسیار كمی خواهد بود.
● تصور: هرگونه توده ای كه در ماموگرام ظاهر شود، به احتمال زیاد سرطانی است.
▪ واقعیت: اغلب ناهنجاریها سرطانی نیستند. توده ممكن است كیست یا مورد خوش خیم دیگری باشد كه پزشك با انجام سونوگرافی یا نمونه برداری به بررسی جزیی تر آن خواهد پرداخت.
● تصور: تغذیه نوزاد با شیر مادر خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد
▪ واقعیت: ممكن است مادری كه فرزند خود را با شیرخود تغذیه می كند، به سرطان مبتلا شود، ولی هیچ بررسی حاكی از آن نبوده كه تغذیه فرزند از شیر مادر موجب سرطان شود.
در حقیقت، برخی مطالعات نشان می دهد كه تغذیه فرزند از شیر مادر می تواند موجب كاهش ریسك ابتلا شود.
● تصور: اگر در خانواده خود سابقه سرطان سینه وجود ندارد شما نیز مبتلا نخواهید شد
▪ واقعیت: حدود ۸۰ درصد از زنانی كه به این نوع سرطان مبتلا می شوند، سابقه بیماری در بستگان خود را نداشته اند. افزایش سن، عمده ترین عامل ابتلا است. اگر در سابقه خانوادگی شما مورد ابتلا به سرطان سینه به چشم می خورد، ریسك شما كمی ( و نه قطعاً) بیشتر خواهد شد. اگر نگران هستید موضوع را با پزشك یا مشاور ژنتیك در میان بگذارید.

 
● تصور: قرصهای پیشگیری از بارداری موجب بروز سرطان سینه می شوند
▪ واقعیت: قرصهای امروزی حاوی میزان كمی از هورمونهای استروژن و پروژسترون هستند و در حقیقت، تاحدی می توانند موجب جلوگیری از سرطان تخمدان شوند. هر چند احتمال ابتلا به سرطان سینه بر اثر قرصهای محتوی دوز بالای هورمون كه در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت، در برخی مطالعات ثابت شده بود.
● تصور: معاینه ماهانه سینه ها بهترین روش شناسایی تومورهای سینه است
▪ واقعیت: اگر چه معاینه بشدت توصیه می شود، اما دقیق نیست. انجام ماموگرافی با كیفیت بالا قابل اعتمادترین روش آگاهی از ابتلا به سرطان سینه در مراحل اولیه بیماری (یعنی زمانی كه بیماری قابل معالجه است) می باشد.
معمولاً زمانی كه تومور قابل لمس شود اندازه آن بیش از زمانی است كه با ماموگرافی تشخیص داده شود. با وجود این، معاینه توسط شما یا پزشكتان نیز از اهمیت برخوردار است. حدود ۲۵ درصد از سرطانهای سینه فقط با معاینه تشخیص داده شده اند (نه با استفاده از ماموگرام)؛ حدود ۳۵ درصد فقط با ماموگرافی و ۴۰ درصد هم با استفاده از ماموگرافی و هم با معاینه فیزیكی. بنابراین اتخاذ رویكرد سه مرحله ای: ماموگرافی سالانه (برای زنان بالای ۴۰ سال)، معاینات بالینی سالانه و معاینات ماهانه توسط خود فرد توصیه می شود.

 

منبع : ویستا

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین