تماس با ما خانه
RSS

همواره قبل از ريختن لباس ها در ماشين لباسشويى، جيب هاى لباس را به دقت وارسى كنيد چون ممكن است محتويات جيب شامل كارت، چك يا اوراق با ارزش از اين قبيل باشد.
در بسيارى از مواقع لباس ها، پرده ها، روميزى و ساير وسايل پارچه اى با از اولين شست و شو خراب و غيرقابل استفاده مى شوند.

 2wsd-(1)

 

ما اغلب اين امر را ناشى از جنس نامرغوب پارچه مى دانيم حال آنكه در خيلى از موارد اين مشكل بر اثر بى توجهى ما به نحوه شست و شو و دستورالعمل مراقبت از آن لباس يا پارچه خاص است، چنانكه مثلاً بى دقتى در انتخاب لباس هايى كه با هم و در يك زمان در ماشين لباسشويى مى اندازيم مى تواند منجر به رنگ گرفتن لباس ها از يكديگر و در نتيجه غيرقابل استفاده شدن آنها مى شود؛ و يا عدم توجه به درجه حرارت مناسب آب براى شست و شوى هر يك از لباس ها مى تواند موجب آب رفتن، يا شـُل شدن بافت لباس شود و آن را خراب كند.

 

از اين رو علايمى بين المللى جهت انتقال اطلاعات لازم براى مراقبت و شست و شوي لباس ها تعيين شده كه اغلب در قسمت داخلى لباس بر روى يك قطعه پارچه كوچك چاپ شده و در يكى از درزهاى آن دوخته مى شود. در روى ديگر اين قطعه پارچه كوچك اغلب مواد و الياف تشكيل دهنده پارچه لباس و درصد هريك از اين مواد را قيد مى كنند. با استفاده از جنس الياف لباس نيز مى توانيد روش صحيح شست وشوى لباس را انتخاب كنيد.

 

علايم بين المللى دستورالعمل مراقبت از لباس ها و پارچه ها اغلب به نوع شست و شو، اعم از شست وشوى دستى يا ماشين، درجه حرارت آب شست وشو، امكان يا عدم امكان استفاده از رنگ ها، نحوه خشك كردن پارچه، روش و درجه حرارت براى اتوكشى آن دلالت دارند.
شما هم اگر مايليد لباس هايتان از عمر طولانى برخوردار شوند بهتر است پيش از شروع شست وشوى البسه، به دستورالعمل هاي شستشوي هر لباس توجه كنيد.

 

علامت مربوط به شست و شو به شكل يك تشت آب است كه درجه حرارت آب به سانتى گراد بر روى آن نوشته شده است،
چنانچه به جاى عدد مربوط به درجه حرارت آب، نقش يك دست بر روى آن باشد نشان دهنده لزوم شست وشوى دستى- وطبيعتاً استفاده از آب ولرم- است.
نقش دايره اى درون يك مربع، علامت مربوط به استفاده از خشك كن است. چنانچه اين نقش با ضربدرى بر روى آن ديده شود، به اين معنى است كه استفاده از خشك كن براى اين لباس خاص مناسب نيست.
علامت مثلث نشانه استفاده از سفيد كننده ها است و چنانچه ضربدرى بر روى آن باشد نبايد از سفيد كننده براى پارچه يا لباس مورد نظر استفاده كرد.

امكان استفاده از اتو نيز علامتى به شكل اتو دارد كه ميزان حرارت آن از ملايم تا متوسط و داغ به وسيله ? تا ? نقطه بر روى تصوير اتو نشان داده مى شود.
همچنين امكان استفاده از خشك شويى با دايره اى كه حرفP انگليسى بر روى آن نقش بسته مشخص مى شود.
اين علايم بين المللى بر روى لباس ها و محصولات پارچه اى اغلب كشورها مورد استفاده قرار مى گيرد، ضمن آنكه برخى از اين دستورالعمل ها با پيام هاى كوتاه درج شده نيز همراه هستند كه گاه به يك زبان، و در مورد محصولات شركت هاى معتبر، به چند زبان ارائه شده اند.

 

2wsd-(3)

 

رعايت نكات زير نيز مى تواند هنگام شست وشوى لباس ها مفيد باشد:
همواره قبل از ريختن لباس ها در ماشين لباسشويى، جيب هاى لباس را به دقت وارسى كنيد چون ممكن است محتويات جيب شامل كارت، چك يا اوراق با ارزش از اين قبيل باشد. حتى يك دستمال كاغذى در جيب لباس مى تواند مشكلات فراوانى را براى شما به بار آورد. دستمال كاغذى در آب از هم باز مي شود و به صورت پرز به تمام لباس ها مى چسبد.
√ در جداسازى لباس هاى سفيد و رنگى از يكديگر دقت كنيد.
√ هنگام تنظيم درجه ماشين لباسشويى با توجه به جنس و نوع لباس ها درجه مناسب را انتخاب نماييد.
√ هنگام شست وشوى لباس ها آنها را خوب آبكشى كنيد زيرا باقى ماندن مواد شوينده در الياف لباس مى تواند موجب بروز انواع حساسيت هاى پوستى به ويژه در كودكان شود.
√ زيپ لباس هاى زيپ دار را قبل از انداختن آنها در ماشين لباسشويى ببنديد تا موجب نخ كش شدن لباس هاى ديگر نشوند و با دوختن و محكم كردن دكمه هاى شل شده مانع از گم شدن آنها شويد.
√ لباس هاي ظريف سنگدوزي يا منجوق دوزي و … را كه احتمال دارد در ماشين لباس شويي بر اثر برخورد با ساير البسه خراب شوند يا به ساير لباس ها صدمه بزنند، در كيسه توري بياندازيد (اين كيسه ها به صورت آماده در بازار موجود است).

 

نكاتى براى شست وشوى صحيح انواع پارچه:
برای آنکه لباس های شما بیشتر عمر کنند و دیرتر کهنه به نظر برسند این توصیه ها را جدی بگیرید؛

▪ پوشاک چرمی

برای شستن پارچه های چرمی کمی پودر رختشویی را داخل آب سرد حل کنید و پارچه را در آن قرار دهید و بعد از یک ربع با ملایمت روی آن دست بکشید سپس پارچه را آب بکشید.

پارچه چرمی را هرگز چنگ نزنید و نچلانید، بعد از این مرحله پارچه را در آبی که کمی پودر صابون در آن حل کرده اید قرار دهید تا نرم و لطیف گردد، سپس پارچه را آبکشی کرده و آویزان کنید تا خشک شود.

هیچ گاه پارچه را روی رادیاتور، شوفاژ و لوازم گرم کننده قرار ندهید، زیرا باعث خشک شدن چرم می شود. هیچ گاه در شست وشوی لباس های چرمی از وایتکس استفاده نکنید.

 

2wsd (2)

 

▪ پوشاک نخی

این نوع پارچه ها را می توانید با ماشین یا با دست بشویید. دمای آب می تواند حداکثر درجه باشد. در شست وشو و لکه زدایی آنها از اسیدها و بازهای قوی استفاده نکنید.

لباس های رنگی و سفید را جدا از هم بشویید. اگر می خواهید از مواد رنگ بر استفاده کنید حتما قبلا در گوشه ای نامعلوم از لباس آن را امتحان کنید.

 

▪ پوشاک نایلونی همراه با پلی استر و پنبه

این نوع پارچه ها را باید با آب سرد آبکشی کنید.

اگر جنس این نوع پوشاک فقط نایلونی است، توصیه می شود آن را با دست بشویید. لباس های سفید و رنگی را جدا از یکدیگر بشویید. از به کار بردن آب اکسیژنه یا هر ماده رنگ بر دیگر روی آن خودداری کنید.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین