تماس با ما خانه
RSS

خاطره های خوب گذشته، حس افراد را نسبت به خودشان بهتر و امید به زندگی شان را بیشتر می کند. گاهی خاطره خوبی که یک بار اتفاق بیفتد به اندازه خاطره ای که سالی یک بار اما همیشه پیش می آید عزیز و ماندگار نمی شود. حال شما به عنوان پدر یا مادر چقدر برای فرزندانتان خاطره های جذاب ساخته اید؟

۱ (۴)

تعریف افراد مختلف از خاطره خوب فرق دارد. خاطره های خوب بیشتر زمانی اتفاق می افتند که باعث شوند بچه ها حس شادی، احساس مورد محبت بودن، اعتماد پیداکردن به یک تکیه گاه آرامش بخش یا دیده شدن را تجربه کنند. بین همه ویژگی هایی که زیربنای ساختن یک خاطره خوب هستند، تکرار آن خاطره مهم ترین کار است. کاری که تکرار برای خاطره سازی می کند نقش ماندگار کردن آن است. شرایط سنی فرزندانتان هم در خاطره سازی مهم است؛ مثلا بچه های زیر ۷ سال به بازی با والدین، نوازش های لمسی و انواع کنجکاوی ها خیلی علاقه مندند و این کارها به خاطره سازی کمک می کند اما اگر همین روش ها را برای یک نوجوان به کار ببرید به اندازه تفریحات هیجانی  مثل کوهنوردی، مسابقه قدرت با والدین و…اثر ندارد.

بیشتر از هزینه کردن، کمی فکر کنید
ممکن است پدر و مادری گله کنند که فرزند ما سخت پسند است، همه چیز زود برایش عادی می شود و… در جواب باید گفت که البته خاطره سازی برای این بچه ها سخت تر است اما چند نکته را به یاد داشته باشید:

۱- بچه ها اغلب خاطره های زیر ۳ سالگی را سخت تر به یاد می آورند پس هزینه های مادی را برای سال های بعد او ذخیره کنید و خودتان او را به سمت پرتوقع شدن هدایت نکنید.
۲- فایده های خاطره ساختن آنقدر زیاد است که هیچ پولی به تنهایی نمی تواند هزینه آن را بپردازد، پس به جای آن بیشتر با فرزندانتان باشید.
۳- سلیقه والدین و خلاقیت  شما می تواند کاری مثل تغییر ظاهر غذا برای بچه های بدغذا را انجام دهد؛ مثلا اگر فرزندتان علاقه ای به موزه ندارد اما به جای آن اهل شعر، بحث، نقاشی یا هرچیز دیگری است، می توانید همیشه یکی از برنامه های مشترکتان را در موزه ها و اماکن باستانی انجام بدهید.

فایده های خاطره ساختن آنقدر زیاد است که هیچ پولی به تنهایی نمی تواند هزینه آن را بپردازد

مردانه خاطره بسازید
اگر شما به عنوان پدر خانواده، خوب خاطره سازی کنید مطمئنا در آینده کودکان تان یاد می گیرند تا بهترین خاطرات را ایجاد کنند. یکی از خاطره سازی های مردانه،  شاد کردن  دل همسر با وجود خستگی های کار یعنی راضی شدن تمام اهل خانه است. تمرین رها شدن از خستگی برای ارضای نیازهای همسر، رضایت از زندگی و نشاط خود شما را هم بالا می برد و خستگی کارتان را هم در کمترین زمان از بین می برد. اولین گام این است که برای نحوه ورودتان به خانه به طور ویژه فکر کنید. همانطور که می توانید پیش رئیس تان نقش سرحال و بشاش بودن را بازی کنید در لحظه ورود به خانه هم لبخند بزنید و با صدای بلند و شاد سلام کنید تا این عادت خوبتان خاطره ای از شما در ذهن همسر و فرزندانتان شود.

همسرتان قبل از ورود شما چه کارهایی در خانه انجام داده است؟ آنها را بیان کنید تا همسرتان بداند که زحمت او را درک می کنید. کمک در انجام کارهای همسرتان معجزه می کند. می توانید با حسرت بگویید که فقط توانستم سفره را جمع کنم اما کاش توان کمک بیشتر را هم پیدا کنم. از تکرار کلمه خسته ام به شدت دوری کنید تا ابهت مردانه شما همسرتان را دلگرم کند. به او بگویید که دوستت دارم تا به قول پیامبر عزیز اسلام، این حرف تان هیچ وقت از ذهنش بیرون نرود. شب ها ساعتی را بدون حضور موبایل و تلویزیون با هم حرف بزنید. برای تعطیلات آخر هفته با هم برنامه ریزی کنید و به خاطر کودکان هم که شده، به آن پایبند باشید. این برنامه ریزی هفتگی توان و تحمل و قدرت روحی همسر و فرزندانتان را بالا می برد.

منبع: همشهری

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین