تماس با ما خانه
RSS

در واقع انگیزه شما برای تغییر و تحولات در آشپزخانه بستگی به نحوه عملكرد و كاربردتان از آن محیط دارد. برخی از افراد، آشپزخانه را صرفاً برای پخت و پز غذا و اعمال مربوطه اختصاص می دهند و بعضی دیگر آشپزخانه را نقطه عطف و گردهم آمدن اعضای خانواده به هنگام كارهای مربوط به آشپزخانه و صرف دست كم یك وعده از غذاهای روزانه می شناسند.

g1389916814
● اهمیت كابینت
در گذشته آشپزخانه ها آن قدر بزرگ بود كه معمولا اعضای خانواده بیشتر وقتشان در آن می گذشت. بعد از یك روز كاری، همه اعضای خانواده در همان آشپزخانه بساط ناهار و شام را پهن می كردند تا دور هم بنشینند و ضمن غذا خوردن در مورد مسایل روزمره نیز حرف بزنند و تبادل نظر كنند.

وقتی گاز و برق به خانه ها آمد و یخچال و فریزر و انواع وسایل مدرن را با خود آورد، زنان خانه دار وقت بیشتری پیدا كردند تا با افراد خانواده بنشینند و استراحت بیشتری داشته باشند، اما نه در آشپزخانه، چون دیگر آشپزخانه ها پر از وسایل مدرن شده بود و معمولاً جایی برای نشستن وجود نداشت. در آشپزخانه های امروزی یخچال و فریزر و وسایل دیگر به شكلی تعبیه می شوند كه در میان و یا كنار كابینت ها جا بگیرد و فضای اضافی اشغال نكند.
كابینت ها هم كه در گذشته چندان مورد توجه نبود و تنها برای جمع آوری وسایل آشپزخانه مفید به نظر می رسید، امروزه در طرح ها و رنگ ها و جنس های مختلف، جلوه زیادی به محیط می دهد. اگر می خواهید در آشپزخانه خود تغییر و تحولی جدید بدهید یا قصد دارید به خانه جدیدی بروید بهتر است با یك طرح و برنامه ریزی درست كار را شروع كنید. شما ممكن است آشپزخانه همسایه یا دوستان را ببینید و بپسندید، اما آیا این آشپزخانه برای شما مناسب است؟
آیا این طرح و نقشه با وضعیت آشپزخانه شما و فضای آن جور است؟ بنابراین عجله نكنید و با حساب و كتاب پیش بروید. اصلاً چهار طرح كلی برای آشپزخانه پیشنهاد شده است:
▪ آشپزخانه به شكل L: در این مدل آشپزخانه، وسایل كابینت ها در دو دیوار مجاور به شكل L قرار دارد. این طرح برای هر نوع آشپزخانه ای مناسب است جز آن هایی كه خیلی باریك هستند.
▪ آشپزخانه به شكل U: مدل بهتر و عملی تر برای این آشپزخانه، جا دادن وسایل و كابینت ها در سه دیوار است. این طرح برای آشپزخانه های OPEN یا باز مناسب تر و زیباتر از مدل های دیگر است. در صورت بزرگ بودن آشپزخانه، می تواند یك میز در وسط آن بگذارید و به عنوان غذاخوری از آن استفاده كنید.
▪ آشپزخانه به شكل یك خط افقی: این طرح مخصوص آشپزخانه های كوچك است كه فضای كافی برای تقسیم وسایل در و دیوارهای اطراف ندارد و در نتیجه همه چیز در كنار هم و در یك سو قرار می گیرد.
▪ آشپزخانه به شكل موازی: در این طرح كابینت ها و وسایل آشپزخانه بر دیوار روبه روی هم جاسازی می شود. این طرح برای آشپزخانه های باریك و دراز مناسب است.
نكته مهم در انتخاب طرح برای آشپزخانه این است كه هر چیز لازم و پر مصرف در دسترس قرار بگیرد و انرژی و وقت زیادی برای رسیدن به آن تلف نشود. مثلاً ظرفشویی كنار جایی قرار بگیرد كه جا برای خشك كردن ظرف ها موجود باشد و یا كابینت جنب ظرفشویی برای نگه داری مواد شوینده، در نظر گرفته شود.
كابینتی كه برای نگهداری ظرف های تمیز مورد استفاده قرار می گیرد باید نزدیك به ظرفشویی باشد تا پس از شستن و خشك كردن ظرف ها بتوانیم آن ها را خیلی زود و راحت جابه جا كنیم. برای این كه به نتیجه بهتر و عملی تری برسید تصور كنید كه می خواهید یك كیك بپزید، آیا وسایل پخت كیك در دسترس است؟
آیا پریز برق برای استفاده از مخلوط كن و همزن برقی وجود دارد؟ آیا قفسه ای برای جا دادن قالب و بقیه وسایل كیك پزی در اختیار دارید؟ یا اگر بخواهید سالاد درست كنید، بدون این طرف و آن طرف دویدن به وسایل مورد نیاز پاك كردن، شستن و خردكردن مواد دسترسی دارید؟
به همین ترتیب در مورد بقیه كارها فكر كنید و ببینید چه باید بكنید تا بتوانید هر كاری را خوب و راحت انجام دهید.

 

منبع : ویستا

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین