تماس با ما خانه
RSS

چگونه از خرگوش خود مراقبت کنیم ؟
خرگوش ها به لانه و سرپناه احتیاج دارند تا بتوانند در مواقعی که هوا مناسب نیست یا برای در امان ماندن از دست سگ و گربه و روباه، بتوانند به آن پناه بیاورند. این لانه باید کاملا پوشیده و گرم و خشک باشد و خرگوش را در برابر باد و باران حفظ کند. کف لانه را باید با پتو یا پارچه نرم پوشاند و هرچند وقت یکبار عوضش کرد تا همیشه تمیز بماند. خرگوش هر روز باید ورزش و فعالیت داشته باشد. پس او را به بیرون برده و بگذارید نور آفتاب به او بتابد و علف تازه بخورد.

fsci43

اگر لانه را در فضای باز قرار داده اید، بهتر است حشره کش نصب کنید تا پشه و دیگر حشرات بیماری زا، خرگوش را مریض نکنند. این بیماری ها معمولا واکسن ندارند. هر دو روز یکبار لانه را تمیز کنید و کف آن را عوض کنید تا خرگوش بیماری پوستی نگیرد.

خرگوش ها باید به طور مرتب واکسیناسیون شوند. ویروس کالیسی بین خرگوش ها رایج است و بیماری خطرناکی است و جز پیشگیری راه دیگری نیست. پس واکسیناسیون واجب است.

عقیم کردن خرگوش ها، چه نر و چه ماده بسیار ضروری است. این کار باعث می شود رفتار خوبی با انسان داشته باشند و دیگر رفتارهایی مثل چنگ انداختن و خراش دادن و گاز گرفتن و وحشی گری نداشته باشند. عقیم کردن خرگوش های ماده باعث جلوگیری از ابتلا آنها به سرطان رحم و تخمدان می شود. ۸۰٪ خرگوش های ماده که عقیم نیستند، تا سن ۴ سالگی مبتلا به سرطان می شوند. به علاوه، ‌جلوی بارداری ناخواسته را می گیرد.

خرگوش ها طوری هستند که اگر بیمار شوند هیچ نشانه از بیماری در آنها دیده نمی شود. یعنی اگر متوجه شدید که خرگوش تان مریض است، بدانید مریضی اش بسیار شدید و خطرناک تر از آن چیزی است که دیده می شود. به همین دلیل باید او را مرتب به دام پزشک ببرید.

خرگوش ها به گرما خیلی حساس اند. دما اگر از ۳۰ درجه بالاتر برود حالشان بد می شود. برای همین باید لانه شان در سایه باشد و روزهای گرم باید مدام به آنها سر بزنید. اگر دما بالای ۳۵ درجه شد،‌ بهتر است آنها را به داخل بیاورید تا دما پایین تر بیاید.

میکسوماتوسیس بیماری خطرناکی است که هر ساله بسیاری از خرگوش ها به آن مبتلا شده و می میرند. این ویروس توسط پشه منتقل می شود. پس بهتر است حتما دستگاه پشه کش در لانه نصب کنید. بخصوص در مواقعی که فعالیت پشه ها بیشتر است، یعنی به هنگام طلوع و غروب خورشید.

بیشتر خرگوش ها از بیماری های دهان و دندان رنج می برند که این بخاطر نداشتن رژیم غذایی مفید است. البته ژنتیک هم بی تاثیر نیست. برای اینکه وضعیت دهان و دندان خوبی داشته باشند، باید رژیم غذایی سیلیکات و فیبردار مصرف کنند. دندان های خرگوش هر هفته ۲ تا ۳ میلیمتر رشد می کنند. دندان های بلند باعث کاهش وزن و درد و ناراحتی می شود.

کنه در بین خرگوش ها یک مشکل عادی است. اگر بدن خرگوش ها را تمیز نکنیم، این کنه ها باعث شوره و ریزش مو و حتی زخم پوستی می شود. اگر هرکدام از این علائم را در خرگوش دیدید، به دام پزشک مراجعه کنید.

ایست روده حالتی است که به دلیل انباشته شدن باکتری های مضر، روده از کار می افتد. این باکتری ها سم تولید می کنند. این حالت به دلیل عوض کردن مکرر رژیم غذایی ایجاد می شود. اگر خرگوش تان غذا نمی خورد، آن را به دام پزشک نشان دهید.

خرگوش بهترین حیوان خانگی برای کودکان است. اما باید آنها را به طور صحیح بغل کرد تا هم اذیت نشوند و هم کسی که بغلشان کرده زخمی نشود. بغل کردن خرگوش باعث می شود با انسان رابطه برقرار کند. وقتی که او را بغل می کنید، یک دستتان باید زیرش باشد. او را نزدیک سینه یا روی پایتان نگه دارید تا احساس امنیت کند. بهتر است بچه ها نشسته بغلش کنند تا خرگوش نیفتد.

تغذیه مناسب، مهمترین عامل سلامتی خرگوش است. فیبر برای سلامتی سیستم گوارش و روده بسیار ضروری است. همچنین باعث ساییده شدن دندان های خرگوش می شود. چون دندان ها دائم در حال رشد هستند. بهترین رژیم غذایی فیبردار، علف تازه و یونجه مرغوب است.

میوه و سبزی تازه هم باید شامل رژیم باشد. از دادن سیب زمینی، پیاز، ریواس و آووکادو جلوگیری کنید. این خوراکی ها برای خرگوش سمی هستند.

دادن غذاهای کارخانه ای به خرگوش ها مفید است. این غذاها حاوی ویتامین ها و مواد معدنی لازم هستند. غذاهایی مثل مخلوطی از کاه و غلات بسیار مناسب اند. خرگوش ها دوست دارند بیشتر غلات بخورند تا کاه. به همین دلیل چاق شده و شکم می آورند. سعی کنید هر دو را به آنها بدهید.

خرگوش ها باید زیاد آب بخورند. پس همیشه آب خنک و تازه برای آنها قرار دهید و در روزهای گرم، یخ داخل آبشان بیندازید.

یونجه تازه بخش عمده ای از رژیم غذایی خرگوش شما را تشکیل می دهد

چه غذایی به خرگوش خانگی بدهیم؟
درست مثل مردم، خرگوشها نیز باید از یک وعده غذایی خوب لذت ببرند. ترکیب خوبی از علوفه ها، گلوله های غذایی و سبزیجات تازه و همچنین آب شیرین به خرگوش برای سالم و شاد بودن کمک شایانی می کنند.

یونجه خشک
یونجه تازه بخش عمده ای از رژیم غذایی خرگوش شما را تشکیل می دهد و در تمام زمانها دسترسی به آن آسان می باشد. خرگوش های بالغ می توانند تیموتی، چمن و علوفه جو بخورند در حالی که خرگوش های جوان باید تازه مصرف کنند. یونجه نباید بیش از حد به خرگوش بالغ داده شود، زیرا پروتئین و قند بالائی دارد. یونجه برای خرگوش به دلیل فیبر موجود در آن برای سلامت دستگاه گوارش آنها ضروری می باشد و همچنین از رشد بیش از حد دندانهای خرگوش (که به طور مداوم رشد می کنند) جلوگیری می کند و برای سلامتی دندان خرگوش مفید است. قرار دادن یونجه در یک جعبه بستر، خرگوش را تشویق به خوردن و انجام عمل دفع در همان جا می کند.

هنگام انتخاب یونجه برای خرگوش تان، مطمئن شوید که آنها از لحاظ ظاهری تازه باشند و بوی تازگی بدهند. یونجه هایی که قهوه ای رنگ یا کپک زده هستند و یا دیگر بویی مثل علف تازه نمی دهند را انتخاب نکنید. فروشگاه ها باید یونجه را در یک محل خشک در یک ظرف قرار دهند تا اجازه دهند تا جریان هوا در آنها براحتی تبادل شود تا از کپک زدن آن جلوگیری شود. خرید یونجه به صورت فله ای از یک کشاورز محلی تمایل بسیار مقرون به صرفه تر از یونجه های کیسه ای است که در فروشگاههای حیوانات خانگی به فروش می رسد .

سبزیجات
مجموعه متنوعی از سبزیجات باید بخشی از رژیم غذایی روزانه خرگوش باشد. هنگام انتخاب سبزیجات دقت کنید که کاملا تازه و عاری از آفت کش ها باشند. همیشه سبزیجات خود را قبل از تغذیه برای خرگوش خود کاملا بشویید. خوراک سبزیجات در مقادیر کم باید به خرگوش داده شود تا زمانی که شما مطمئن شوید خرگوش شما نسبت به آنها واکنش خوبی نشان داده است. تغذیه خرگوش از برگ houseplants که بسیاری از آنها برای خرگوش سمی هستند، بسیار خطرناک است. یک لیست کامل از گیاهان سمی در مورد این موضوع در یک تاپیک جداگانه توضیح داده خواهد شد.

خرگوش شما ممکن است از برخی سبزیجات زیر لذت ببرد:
ریحان
بوک چوی
برگ های کلم بروکلی (ساقه برای گاز زدن مناسب است)
هویج (هویج کلسیم بالایی دارد و باید خیلی کم داده شود)
کرفس
گشنیز
شبدر
خربزه
برگ قاصدک
شوید
کلم پیچ (به مقدارکم)
کاهو ( برگهای رومایین یا تیره )
نعناع
سبزی خردل
جعفری
ترتیزک

آب
آب تازه باید همیشه در دسترس خرگوش شما باشد. اگر خرگوش شما در یک قفس نگهداری می شود، یک بطری آب آویزان گزینه خوبی می باشد. خرگوش نیز می تواند از یک کاسه آب بنوشند. شما می توانید در روز گرم یک یا دو مکعب یخ را در ظرف آب خرگوش خود قرار دهید. اگر خرگوش شما به نظر می رسد به اندازه کافی آب آشامیدنی نمی خورد شما می توانید سبزیجات نسبتا مرطوب و پر آب برای خرگوش خود تهیه کنید.

پلت یا گلوله های مخصوص
این پلت ها را باید به طوری که آنها تازه هستند خریداری کنید. باید به دنبال پلت هایی باشید که از فیبر بالا و پروتئین کم برخوردار باشند. شما باید در سنین بالا مصرف این پلت ها را محدود کنید. پلت هایی هستند که با پروتئین بالا می توانند منجر به چاقی و مسائل مربوط به بهداشت و سلامت دیگر در خرگوش شوند.

سلامتی خرگوش :
همه ما از اینکه حیوان سالمی داشته باشیم لذت می بریم بنابراین برای اطمینان از سلامت خرگوش آنها را باید فقط گاه به گاه نزد دامپزشک ببریم. یک سری از مواد غذایی هستند که سرشار از کربوهیدرات ها می باشند مانند نان، بیسکویت، ماکارونی، چوب شور، شیرینی، چیپس، و یا غلات ،که این غذاها را نباید به خرگوش داد. اگر چه خیلی از غذاهای تجاری خرگوش هستند که دارای مقادیر بالایی از چربی و قند، ماست و چیپس هستند که هرگز نباید به خرگوش داده شود. هرگز به خرگوش خود شکلات ندهید زیرا شکلات برای خرگوش ماده ای بسیار سمی است.

میوه ها بهترین گزینه برای درمان خرگوش هستند، اما باز هم شما باید آن را تنها در مقدار کمی به دلیل مقدار قند بالا به خرگوش بدهید. برای خرید میوه جات دقت کنید که تازه و عاری از هرگونه آفت کش ها باشند. مثل سبزیجات، مطمئن شوید که آنها کاملا شسته شده اند.

برخی از میوه هایی که خرگوش ها از خوردن آنها لذت می برند عبارتند از:
توت فرنگی
تمشک
موز
آناناس
سیب (بدون تخمه)

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین