تماس با ما خانه
RSS

وقتی شما به یک چهره جذاب و زیبا نگاه می‌کنید، گاهی در یک لحظه آن چهره به دلتان می‌نشیند. شاید این به دلیل یک ارزیابی ذهنی سریع از آن چهره باشد. شما خیلی سریع، زاویه‌ها و بافت‌ها و برجستگی‌های آن چهره را بررسی می‌کنید. این زاویه‌ها زاویه‌های بینی، چشم، ابرو، چانه و لب و دندان‌ها هستند. منظور از برجستگی‌ها هم بافت‌های گوشتی گونه، چانه، لب و حتی غبغب و آرواره‌ها هستند. اما با تمام این بررسی‌های ناخودآگاه، زیبارویان در جامعه‌ها و فرهنگ‌‌های متفاوت دنیا، تعاریف جداگانه‌ای دارند.

شما اگر به ژاپن سفر کنید شاید زیباترین ژاپنی از نظر خود ژاپنی‌ها را اصلا فرد زیبایی ندانید و جذابیت او را خیلی معمولی بدانید. محققان می‌گویند این به دلیل تفاوت معیارهای زیبایی در اقوام گوناگون دنیا است که تعاریف چهره زیبا را از کشوری به کشور دیگر متفاوت می‌کند. نسبت دور کمر به دور باسن یکی از معیارهای زیبایی در بیشتر فرهنگ‌های دنیا است البته این نسبت در کشورهای گوناگون دنیا با یکدیگر متفاوت است. در اروپا اگر این نسبت 70 درصد باشد،‌ فرد زیبا و خوش‌اندام به شمار می‌رود ولی در کشورهای دیگر دنیا و فرهنگ‌های گوناگون این معیار تفاوت می‌کند. به عنوان مثال نسبت 60 درصد هم در چین زیبایی و خوش‌اندامی فرد را تهدید نمی‌کند ولی برعکس در کشورهای آفریقایی این نسبت برای دادن عنوان خوش‌اندامی به یک نفر باید بین 80 تا 90 درصد باشد. با این حساب لازم نیست شما با ورزش‌ها و رژیم‌های طاقت‌فرسا خودتان را لاغر کنید. یعنی اول باید ببینید که شما در کدام کشور دنیا زندگی می‌کنید …

معیار زیبایی پوست

این روزها شاید بسیاری از بانوان تلاش کنند تا برنزه شوند و انواع کرم‌های اتوبرنزه و حمام‌های آفتاب و سولاریوم را امتحان کنند تا کمی رنگ‌شان تیره شود ولی چند صد سال پیش از این، برنزگی نشانه طبقه فقیر و سطح پایین جوامع اروپایی بود و نشان می‌داد که این افراد در اثر کار کردن در مزرعه بسیار آفتاب سوخته شده‌اند.

در آن روزگار داشتن پوستی سفید و شفاف نشانه طبقه مرفه جامعه بود. با وجود بالا گرفتن تب برنزه شدن در کشورهای اروپایی و آمریکایی، هنوز هم در کشورهای گوناگون نظر مردم برای ارزیابی رنگ پوست افراد و نظر دادن درباره زیبایی‌شان متفاوت است. در شرق آسیا، چون نژاد بیشتر مردم زردپوست است، داشتن پوستی سفید و روشن نشانه زیبایی به شمار می‌آید.

در این کشورها داشتن چنین پوستی نشانه جوانی و شادابی صاحب آن به حساب می‌آید ولی برعکس داشتن پوستی تیره و آفتاب‌سوخته، نشانه پیری و کار سخت در محیط آزاد و در زیر آفتاب است. شاید به همین دلیل است که محصولات آرایشی روشن‌کننده پوست در این بخش از آسیا فروش خوبی دارد. برای مثل در کشور چین بیشتر بانوان حاضرند هر کاری انجام دهند که رنگ پوست‌ خودشان را که ته رنگ زرد و تیره‌ای دارد، به پوستی سفید و شفاف تغییر دهند. به نظر می‌رسد در هر فرهنگی، رنگ پوست بیشتر افراد اگر تیره و سبزه باشد، سفیدی را نشانه زیبایی می‌دانند و برعکس.

معیار قد و قامت

در بیشتر کشورهای دنیا و ملل جهان، قد بلند و کشیده، نشانه زیبایی است. در بیشتر فرهنگ‌های دنیا، آقایان دوست دارند، قد بانوانشان از آنها کوتاه‌تر باشد. یکی از مزایای کوتاهی قد خانم‌ها و ریزنقش بودنشان این است که جوان‌تر به نظر می‌رسند. نتایج برخی از مطالعات نشان می‌دهد که بانوانی که قد کوتاه‌تری دارند در باروری موفق‌تر هستند و احتمال صاحب فرزندشدن‌شان بالاتر است.

معیار زیبایی موها

این روزها بیشتر بانوان داشتن موهایی پرپشت و زیبا را نشانه زیبایی می‌دانند و انواع اکستنشن موها و کلاه‌گیس‌ها برای پاسخ‌گویی به این نیاز، بازار دنیا را پر کرده است. کشورهایی مانند چین و هند سالانه میلیون‌ها دلار از طریق صادرات موی انسان به جیب می‌زنند ولی جالب است بدانید که در میان زنان مصری قدیم، تراشیدن موی سر و ابروها نشانه زیبایی قلمداد می‌شده است. سینوهه، پزشک مصریان باستان، در کتاب خود اشاره کرده است که تراشیدن موی سر از ته در میان بانوان مصر باستان نشانه زیبایی و جذابیت به شمار می‌رفته است. کاری که معمولا اگر شما تمام دنیا را به یک خانم بدهید، حاضر نیست که آن را برای زیباتر شدن انجام دهد.

معیار زیبایی دندان‌ها

از محصولات سفیدکننده خانگی دندان‌ها گرفته تا انواع خمیردندان‌های براق‌کننده دندان‌ها، همه بانوان و آقایان را وامی‌دارد تا لبخندی سفید و زیبا داشته باشند چون در معیارهای نانوشته زیبایی در بیشتر فرهنگ‌های دنیا، داشتن لبخندی که در آن دندان‌های سفید از این سو به آن سو برق بزنند نشانه جذابیت چهره صاحب آن است ولی شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در همین روزگار، قبایلی در آفریقا وجود دارند که مردم آنها، مینای دندان‌های خود را با اسید حل کرده و سپس با استفاده از مواد رنگی سیاه، دندان‌هایشان را سیاه می‌کنند.

سیاهی دندان‌ها در فرهنگ این قبایل نشانه زیبایی و جذابیت است. یکی دیگر از رسوم این قبایل آفریقایی برای افزودن بر جذابیت‌های ظاهری‌شان، آویزان کردن زیورآلات سنگین به نرمه گوش، بینی و زبان است که موجب تغییر شکل و کش آمدن بافت این بخش‌های بدن می‌شود. اگر شما عکس‌هایی از این نوع زیباتر شدن‌ها را دیده باشید، حتما می‌دانید که از نظر خیلی‌ها به جای تداعی زیبایی، این بخش‌های بدن حالتی زشت به خود گرفته‌اند البته این ارزیابی از زشتی و زیبایی به معیارهای ذهنی بیننده بستگی کامل دارد.

امتیاز شما به این مطلب :

comment rss - Trackback

  1. پونه گفت:

    مرسي جالب بود

  2. مانالیا گفت:

    چه جالب یادم باشه چند وقط دیگه که بچه ام که به دنیا امد براش بخوانم

  3. خانومی گفت:

    خیلی کم بود و عکس هم نداشت ولی جالب بود

  4. باران زارع گفت:

    خوب بود ولی کم بود

  5. negin گفت:

    آره والا کوتوله ها خودتونو دلداری بدید.کجا نوشته هرچی کوتاهتر احتمال صاحب فرزند شدن بیشتر؟صاحب فرزند شدن به سطح هورمون استروژن توی بدن بستگی داره نه قدکوتاهی

  6. احمد گفت:

    واقعا این درسته که معیار زیبایی در نظر اشخاص متفاوته

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین