تماس با ما خانه
RSS

اتو واژه‌ای روسی‌ است که در زبان فارسی بسیار رواج پیدا کرده است. اتو دستگاهی است که از آن برای صاف کردن و آهار دادن چین و چروک لباس، پارچه، پرده و غیره استفاده می‌شود. اتوکشی نه تنها برای زیباتر جلوه دادن به پوشاک و پارچه‌ها انجام می‌شود بلکه به‌خاطر دمای بالای فلز کف اتو، باکتری های روی پوشاک نیز کشته می‌شوند که این به بهداشت لباس کمک می‌کند. در ادامه راهنمای انواع اتو و مواردی در خرید این دستگاه ذکر شده است.

در زمانی نه چندان دور از اتوی زغالی استفاده می‌ شد. ولی با توجه به ایجاد گاز سمی از این اتو و رشد و پیشرفت صنعت برق، اتوی زغالی کنار گذاشته شد و جای آن را اتوی برقی گرفت. در ضمن امروزه اتوها را طوری می سازند که بتوان از آن هم به عنوان اتوی خشک و هم به صورت اتوی بخار استفاده کرد. در کل چهار نوع اتو داریم که شامل اتو خشک و بخار ، اتوی پرسی ، اتو با مخزن مجزای بخار و بخارگر می باشد و ما در این مبحث جهت آشنایی بیشتر هر یک را بطورمختصر توضیح می دهیم:

اتوی خشک یا معمولی

اتوی خشک برای اتو کردن پارچه‌های غیر پشمی مناسبتر است. این نوع اتو در مدلها و طرح‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود. از مزایای اتوی خشک ساختمان ساده‌تر ، قیمت ارزان ، تعمیر و بکارگیری راحت‌تر آن است. این سری اتو دارای ولتاژ برق ۲۲۰ ولت و معمولا دارای توانهای ۱۱۰۰ وات طراحی شده است کف این اتوها از استیل ساخته شده است و دارای درجه حرارت ۸۵ تا ۲۱۰ درجه سانتی گراد می باشد تقریبا وزن اتوی خشک ۲٫۷ کیلوگرم نیز می باشد.

اتوی بخار :

برای ایجاد فشار بیشتر اتو به پارچه های پشمی بایستی وزنه یا کفه سنگین‌تر استفاده شود از این رو اتوهای بخار طراحی شد که با توجه به بکارگیری نیروی بخار سبک تراند و همچنین از ایجاد سوختن احتمالی پارچه جلوگیری می کند. مشخصات اتوی بخار همیشه بر روی آن توسط کارخانه سازنده حک می شود این اتو دارای ولتاژ ۲۲۰ ولت و با توان حداقل ۱۸۰۰ وات و حداکثر ۲۶۰۰ وات طراحی شده است طول سیم این سری اتوها حداکثر ۲٫۳ متر و مخزن آب آنها حدود ۳۰۰ میلی لیتر می باشد کف این اتوها از جنس تفلون یا سرامیک و در مدلهای ارزان تر استیل بوده و همراه با روزنه های ریز و درشت که تا نوک اتو را تحت پوشش قرار می دهد ساخته شده اند.

اتوی پرسی :

استفاده از دستگاه های اتو پرس از زمان تولید آنها بشدت در حال افزایش است و این به دلیل کارایی خوب و به صرفه بودن آنها است که نیاز به پرداخت هزینه اضافی به خشکشویی ها را برطرف می کند. اتوپرس ها امروزه دارای ویژگی های بیشماری هستند که موجب می شود کیفیت کارآنها تا حد کار یک اتوکشی حرفه ای بالا رود. با وجود اینکه در حال حاضر تقریبا در هر خانه ای اتو بخار وجود دارد، ولی تهیه یک اتو پرس تجربه ی متفاوتی را بوجود می آورد که تهیه آن را منطقی می کند.

استفاده از اتوپرسی کار ساده ای است. تنها کافی است که لباس یا پارچه را بین دو صفحه اتو قرار داده و اتو کردن را آغاز کنید. شلوار و پیراهن به احتمال زیاد جز آسانترین مواردی هستند که می توان از اتو پرس در مورد آنها استفاده کرد. گفته می شود که بلوز خانم ها با توجه به بافت نازک آنها جز مواردی است که اتو کردن آن توسط اتو پرس می تواند با مشکل مواجه شود. صفحه بزرگ در دسترس اتو پرس که گاهی تا ۱۰ برابر بزرگتر از اتو بخار عادی است، به شما امکان استفاده سریع و بهینه از آن را می دهد و موجب صرفه جویی زیادی در وقت شما می شود.

البته با توجه به قیمت اتو پرس که معمولا بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان است، باید قبول کرد که ممکن است برای همه قابل تهیه نباشد. اما برای کسانی که از اتو زیاد استفاده می کنند به صرفه بوده و تهیه آن توصیه می شود. بدون شک به خشک شویی سپردن لباس هزینه زیادی دارد و بنابراین حتی اگر شما از اتو پرس یک یا دو بار در هفته برای اتوکردن شلوار، پیراهن یا بلوز ازآن استفاده می کنید به مرور زمان وهزینه صرف شده برای خرید آن جبران خواهد شد.

اتو پرس برای جلوگیری از چروک شدن لباس از فشار زیاد بخار در دماهای بالا استفاده می کند، ولی باید در نظر داشت که از چروک درآوردن پارچه های ضخیم ساخته شده از مواد طبیعی نظیر پنبه و کتان سخت تر خواهد بود. بعضی از آنها به بخار پرشدت و اضافه بر حد عادی آن نیاز خواهند داشت. زمانی که پارچه و لباس خود را برای اتو بر روی اتوپرس قرار می دهید، اطمینان حاصل کنید که کاملا صاف باشد؛ در این صورت چین و چروک ناخواسته برروی لباس وجود نخواهد داشت.

دستگاه های اتو پرس جدید دارای امکانات مدرن و صفحه نمایش های دیجیتال هستند که به شما امکان کنترل درجه حرارت را بسته به نوع و جنس پارچه می دهند. اتو پرس ها با استفاده از کلید های مختلف این امکان را به استفاده کننده می دهند که به سادگی درجه حرارت را تنظیم کند.

مخزن آب دستگاه حتما باید دارای نشانگرهایی باشد که میزان آب باقی مانده را نشان دهد بدون اینکه نیاز به باز کردن درپوش آن باشد. بسیاری از مدلها به اندازه ی کافی آب در مخزن خود دارند به صورتی که شما می توانید بیشتر از ۱٫۵ساعت به اتو کردن بپردازید بدون اینکه نیاز به وقفه برای پر کردن مخزن آب باشد. در مواردی حجم مخزن آب اتو به حدود ۱ لیتر نیز می رسد.

از مزایا دستگاه اتوپرس موارد متعددی ذکر شد اما این دستگاهها دارای اشکالاتی نیز می باشند اول اینکه دستگاه معمولا باید بصورت ثابت در یک مکان قرار داده شود اندازه دستگاه خصوصا پس از اتصال بر روی پایه بزرگ و سنگین بوده وامکان جمع کردن دستگاه پس از استفاده وجود ندارد از طرف دیگر در بخشهایی از لباس اطراف تکمه لباس و نواحی دوخته شده منحنی بطور کامل اتوکشی نمی شود و برای تکمیل کار اتوکشی شاید به یک اتوی ساده نیز احتیاج شود.

اتو با مخزن مجزای بخار :

دستگاههای اتو که دارای مخزن مجزای بخار هستند لذت اتو کشی با بخار فراوان را مهیا می کنند. عملکرد این نوع اتو به این شکل است که در کنار بخش اتو یک مخزن تعبیه شده این مخزن از طریق یک سیم و یک شیلنگ به دسته اتوکشی متصل است .بخار مورد نیاز در مخزن دستگاه که معمولا بر روی میز و قرار می گیرد و بصورت ثابت است تامین می شود و بخار از طریق لوله ای به اتو منتقل می شود.

از مزایایی که برای دستگاههای اتو با مخزن بخار مجزا می توان نام برد شامل ، امکان اتوکشی با حجم زیاد بخار ، امکان اتوکشی با صفحه سرد اتو و فقط توسط بخار ( در بعضی از مدلها ) که این ویژگی خصوصا برای کت و شلوار مناسب است و از برق افتادن پارچه جلوگیری می کند. بر طرف شدن راحت چروک انواع البسه با توجه به اتوکشی با حجم بالای بخار ، مخزن بزرگ آب و عدم نیاز به پرکردن دائمی مخزن در استفاده طولانی تر ، می باشد.

بخارگر:

بخارگر دستگاهی است که فاقد هیچ صفحه داغ اتوکشی است و فقط بخش تامین کننده بخار دارد. در واقع اتوکشی فقط بایستی توسط بخار انجام شود ویژگی استفاده از دستگاه بخارگر تامین حجم زیاد بخار، ایمنی کامل در اتوکشی انواع البسه خصوصا لباسهای گران قیمت مانند لباس عروس، لباس شب و … چرا که در این دستگاه هیچ صفحه داغی در بخش اتوکشی وجود ندارد و دسته اتوکشی از جنس پلاستیک بوده . از دیگرمزایای این دستگاه امکان اتوکشی عمودی برای پرده، اتوکشی البسه بر روی تن ( مثلا بخشی از کت که پوشیده شده و چروک می باشد می تواند توسط فرد دیگری اتو شود ) همین ویژگی استفاده از این دستگاه را در فروشگاههای البسه رایج کرده است.

منبع : tehrankala.com

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین