تماس با ما خانه
RSS

آدم ها اغلب برای مقدار اندکی صرفه جویی در جاهای مختلف دست به اقدامات افراطی می‌زنند، اما بعضی از ترفندهای صرفه‌جویی پول، ساده و درست جلوی چشمتان هستند. ما ۱۱ راه صرفه جویی در هزینه های زندگی را که وقتگیر و پیچیده نیستند، اما در دراز مدت می‌توانند پاداش‌های بزرگی به بار بیاورند برای‌تان خلاصه کرده‌ایم.

hou16104

راه های صرفه جویی در هزینه های زندگی

وسایل برقی را شب ها از برق بکشید و هر سال بیش از ۳۰۰ هزار تومان صرفه جویی کنید

اکثر خانواده‌ های معمولی صاحب ۱۶ تا ۲۴ وسیله مصرف کننده برق هستند. آنچه آدم‌ها متوجه نمی‌شوند این است که حتی وقتی این وسایل خاموش هستند نیز برق مصرف می‌کنند.راه‌حل ساده و اولین راه صرفه جویی در هزینه های زندگی این است که تمام وسایلتان را در یک چند راهی برق بزنید و همه‌ آنها را با هم آخر روز خاموش کنید.

شیرهای آب کم فشار نصب و تا ۶۰ درصد در قبض آب صرفه جویی کنید

آیا واقعا به یک شیر آب با قدرت فشار شیر آتش‌نشانی برای شستن ظرف‌ها نیاز دارید؟احتمالا پاسخ منفی است و فقط با جایگزین کردن شیر ظرفشویی‌تان با مدل‌های کم فشار، می‌توانید قبض آبتان را ۲۵ تا ۶۰ درصد کاهش دهید. پخش‌کن‌های شیر آب هزینه‌ای حدود ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان دارند که واقعا ارزش هزینه کردنش را دارد.اگر می‌خواهید حتی آب و پول بیشتری صرفه‌جویی کنید، می‌توانید سرشیرهای دوشی کم فشار را نیز با حدود ۳۰هزار تومان هزینه نصب کنید و این دومین راه صرفه جویی در هزینه های زندگی است که حتما به کار شما می آید.

لامپ‌های‌تان را به روز و تا ۸۰ درصد در قبض برقتان صرفه‌جویی کنید

عوض کردن لامپ‌های قدیمی با لامپ‌های کم‌مصرف می‌تواند تا ۸۰ درصد در قبض برقتان صرفه‌جویی کند. بله، آن لامپ‌ها کمی از لامپ‌های قدیمی گران تر هستند- حدود ۱۶ هزار تومان- اما سه تا ۲۵ برابر بیشتر دوام می‌آورند و از برق استفاده‌ موثرتری می‌کنند. جایگزین کردن فقط پنج تا از پر استفاده‌ترین لامپ‌های‌تان با لامپ‌هایی که نشان کم مصرفی دریافت کرده‌اند، می‌تواند در یک سال تا ۱۰۰هزار تومان در پول شما صرفه جویی کند. به این ترتیب علاوه بر صرفه جویی در برق، راه صرفه جویی در هزینه های زندگی را هم آموخته اید.

در و پنجره ها را درزگیری و تا ۱۵ درصد در هزینه‌ گرمایش صرفه جویی کنید

یک سوم گرمایش کل یک خانه از طریق درها و پنجره‌های معمولی هدر می‌رود. سازمان حفاظت محیط زیست تخمین می‌زند درزگیری منافذ و عایق‌گذاری مناسب می‌تواند به طور میانگین ۱۵ درصد در هزینه‌های گرمایش و سرمایش صرفه‌جویی کند. برای پوشاندن منافذ، کرکره‌های عایق، لایه‌ها یا کیت‌های پلاستیکی را امتحان کنید. بتونه کاری هم روشی ساده برای پر کردن شکاف کف‌پوش‌ها، پنجره‌ها و درهاست.برای زیرزمین‌های پر درز و شکاف یا پنجره‌های اتاق زیرشیروانی، چسپاندن یک قطعه از تخته‌های فومی به تیغه‌ ۸/۳ اینچی و چفت کردن آن با قاب پنجره را امتحان کنید.

برای کاهش هزینه‌های سرمایشی تا ۴۵ درصد، از پرده‌های معمولی و کرکره‌ای استفاده کنید

تابستان و زمستان بهترین زمان‌های استفاده از پرده‌ها به عنوان سیستم‌های گرمایشی/سرمایشی طبیعی هستند. پرده‌های کرکره‌ای بسیار بازتابنده در طول تابستان می‌تواند جذب گرما را تا حدود ۴۵ درصد کاهش دهد. بر عکس آن در زمستان کارساز است که شما باید از پنجره‌پوش‌ها برای حبس گرما استفاده کنید. اکثر پارچه‌های معمولی می‌توانند هدررفت گرما را از اتاق گرم تا ۱۰درصد کاهش دهند.

برای چیزهایی که برای‌تان اهمیت ندارند کلی خرید کنید

در نسخه‌ای مشابه، هر وقت ممکن بود کلی خرید کنید. رامیت سیت، مولف«من به شما می‌آموزم که ثروتمند باشید» تخمین می‌زند که این عادت خرید ساده می‌تواند ۵۰ تا ۵۰۰ دلار در ماه موجب صرفه جویی شود. او می‌نویسد: «شما باید اولویت بندی کنید، چون نمی‌توانید از هر چیزی بهترینش را داشته باشید. برای چیزهایی که برایتان مهم هستند جنس صاحب برند را خریداری کنید و با خرید کلی به شدت هزینه‌های خرید کالاهایی که برای‌تان اهمیتی ندارند را کاهش دهید.» حوزه‌هایی که ممکن است بتوانید پول صرفه‌جویی کنید شامل این موارد می‌شود: لوازم آرایشی، غذا، میوه، پوشاک خاص و لوازم مربوط به حیوانات خانگی. برای شما چه چیزی مهم است؟ و قصد دارید چه چیز را فدا کنید؟ آنچه را که می‌توانید در اولویت قرار دهید و آنچه را که می‌توانید از اولویت خارج کنید، معین کنید.

از شیوه جدا جدا سفارش دادن استفاده کنید تا در وجه پرداختی صرفه جویی شود

نویسنده کتاب «من به شما می‌آموزم چگونه ثروتمند شوید» می‌نویسد: « این فن از مزیت روان شناختی برای کاهش هزینه‌ها استفاده می‌کند و می‌تواند به ۱۰ تا ۱۰۰ دلار صرفه‌جویی در ماه منتج شود.» او می‌نویسد: «تمام اشترا‌ک‌های اختیاری را تا آنجا که می‌توانید لغو کنید: مجله‌ها و روزنامه ها، آرایشگاه و حتی باشگاهتان. سپس هرچه را که لازم دارید جدا جدا بخرید. به جای پرداخت برای مجله هایی که هیچ وقت نمی خوانیدشان هر روز همان مجله و روزنامه ای که تیترش برایتان جذاب بود را بخرید.

پول باشگاه را هم در همان روز که به آنجا می‌روید پرداخت کنید.» وی می‌نویسد

« این کار به سه دلیل جواب می‌دهد: احتمال دارد درحال‌حاضر بیش از آنچه باید پول بپردازید، مجبور هستید درباره‌ خرج کردنتان محتاط باشید و قدر آن چیزی را که برایش پول خرج می‌کنید می‌دانید، باور کنید این یک راه صرفه جویی در هزینه های زندگی است که خیلی عالی به نظر می رسد.»

گشت و‌ گذار خریدتان را حوالی چرخه های حراج عمومی برنامه ریزی کنید

همه می‌دانند بهترین زمان برای یافتن گزینه‌های مناسب لباس تابستانی در فصل زمستان است و بالعکس، اما حتی چرخه‌های حراج بیشتری هم وجود دارد که باید درباره‌ آنها آموخت تا بهره را به حداکثر رساند.

روی یک ترموستات (دستگاه تنظیم گرما) قابل برنامه ریزی سرمایه گذاری و حدود ۱۰۰ هزار تومان در ماه پس انداز کنید

اگر اغلب اوقات در طول هفته ساعات طولانی را دور از خانه کار می‌کنید، یک ترموستات قابل برنامه ریزی که به شما اجازه می‌دهد تنظیمات گرما و سرما را مطابق یک برنامه‌ از پیش مقرر شده تنظیم کنید، فکر کردن چندانی نمی‌خواهد.مبلغ پولی که صرفه‌جویی خواهید کرد می‌تواند- بسته به هزینه‌های خدمات رفاهی، نوع سیستم گرمایشی یا سرمایشی خانه‌تان و اندازه و میانگین دمای منزلتان- به شدت متفاوت باشد، اما به طور میانگین، یک ترموستات قابل برنامه‌ریزی قبض های پرداختی شما را بسیار کاهش خواهد داد.

فیلتر هوای خودروتان را عوض کنید تا در پول بنزین صرفه‌جویی کنید

اگر فیلتر هوا عوض نشده باقی مانده باشد، روغن و کثیفی آن را خواهد گرفت که می‌تواند تا ۷درصد از میزان مصرف بنزین بر کیلومتر را افزایش دهد؛ یعنی خودرویی که در حالت عادی به ازای هر ۳/۷ لیتر ۳۲ کیلومتر را طی می‌کند، به ازای هر ۳/۷ لیتر حدود ۳۰ کیلومتر را خواهد پیمود. در دراز مدت، پول بنزین اضافه افزایش خواهد یافت.

فیلتر هوا را خودتان عوض کنید یا مبلغ منصفانه ای بدهید به یک مکانیک تا این کار را برایتان انجام دهد. اینکه هر چند وقت یک بار آن را عوض کنید به جاده و شرایط آب و هوایی تان بستگی دارد، اما یک حساب سرانگشتی می‌گوید که هر ۱۶هزار تا دوهزار کیلومتر. محصولات را به فصلشان بخرید و تا ۱۵درصد در صورتحساب خوار و بارتان صرفه جویی کنید: اگر محصول را موقعی بخرید که خارج از فصل کشت طبیعی آن است، احتمال دارد نه تنها محصول نامرغوبی گیرتان بیاید، بلکه پول بیشتری هم بابت آن پرداخت خواهید کرد.

منبع : روزنامه اصفهان

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین