تماس با ما خانه
RSS

بیش از یک قرن است که دیرینه شناسان به دنبال یافتن جواب این سوال هستند که آیا نئاندرتال ها آدمخوار بوده اند یا خیر. اما به تازگی بقایایی از این نوع انسان در اروپای شمالی به دست آمده است که نه تنها این موضوع را تائید می‌کند، بلکه دلایل این امر را نیز توضیح می‌دهد.

  fsci256

نئاندرتال ها احتمالا به دلیل کمبود غذا دست به آدمخواری می زدند

تاکنون شواهد و مدارکی دال بر آدمخواری نئاندرتال ها در اسپانیا، فرانسه و بخش هایی از اروپای جنوبی بدست‌ آمده بود اما بقایای جدید در منطقه ی گویت (Goyet) در بلژیک یافت شده‌اند که در واقع برای نخستین بار در اروپای شمالی است. روی تمامی این استخوان های کشف ‌شده که در میان آنها به غیر از استخوان انسان، استخوا‌ن‌ اسب و گوزن شمالی نیز به چشم می‌خورد، برش‌هایی وجود دارد که نشان از جدا شدن گوشت از استخوان را دارد. علاوه بر این، شکستگی هایی نیز روی استخوان‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد استخوان ها را برای خارج کردن مغز داخل شان خرد کرده‌اند.

از آنجا که نئاندرتال‌ها اسب و گوزن شمالی شکار می‌کردند و می‌خوردند و همچنین به دلیل اینکه انسان‌های مدرن در آن زمان هنوز پایشان به این مناطق نخورده بود، دانشمندان معتقدند که این برش‌ها و شکستگی‌های روی استخوان‌های نئاندرتال‌ها نشانگر آدمخوار بودن آنهاست. دانشمندان با بررسی‌ این استخوان های تازه کشف‌ شده همچنین دریافته‌اند که نئاندرتال‌ها نه تنها همدیگر را می‌خوردند، بلکه از استخوان های هم نوع خود به عنوان ابزاری برای تیز کردن سنگ ها استفاده می‌کردند.

شاید بعضی افراد دلیل بیاورند که آدمخواری مقتضای شرایط آن زمان بوده است اما بقایایی که از مناطق دیگری از جهان مربوط به همین بازه زمانی یافت شده است، هیچ کدام نشانه ای دال بر آدمخواری نداشتند و دانشمندان مدعی‌اند که آدمخواری در منطقه گویت اصلا هیچ ربطی به مراسم تدفین یا آیین خاصی نداشته است.

براساس بررسی های دانشمندان با روش تاریخ گذاری رادیوکربن نشان می‌دهد که این استخوان ها متعلق به ۴۰۵۰۰ تا ۴۵۵۰۰ سال پیش هستند؛ یعنی حول و حوش زمانی که نئاندرتال‌ها در اروپا از بین رفتند. تست DNA نیز نشان می‌دهد که نئاندرتال‌های اروپای شمالی از نظر ژنتیکی شبیه به هم‌نوعان خود در جنوب این منطقه بودند و این امر نشان می‌دهد که تعداد زیادی از آنها بیشتر زنده نمانده بودند. بسیاری از بقایای کشف‌ شده همچنین حکایت از وجود سوء تغذیه در این گروه از عموزاده ی انسان ها دارد و با در نظر داشتن همین مساله، دانشمندان معتقدندکه نئاندرتال‌ها احتمالا به دلیل کمبود غذا دست به آدمخواری می‌زدند.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین