تماس با ما خانه
RSS

روغن برخی از گیاهان، بخش وسیعی از طب سنتی را به خود اختصاص داده اند. کار آن ها حمایت از سیستم درمانی بدن است و هنگامی که درست از آن ها استفاده شود، می توانند جای داروهای پزشکی رایج در داروخانه را بگیرند.

بسیاری از روغن ها نیاز به رقیق کردن با یک روغن حامل دارند که به عنوان پایه استفاده می شوند. سپس چندقطره اسانس روغن به آن اضافه می شود. برخی از روغن های پایه، روغن بادام شیرین، نارگیل و کنجد است.

در اینجا به معرفی پرکاربردترین روغن های گیاهی دنیا می پردازیم:

اسطوخودوس
این گیاه روغن بسیار مشهوری دارد. این روغن خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی دارد که می تواند زمان بهبود خراش، گزش و نیش ها را کاهش دهد. به روغن حامل نیاز ندارد و می توان آن را به طور مستقیم بر روی منطقه آسیب دیده قرار داد. روغن اسطوخودس برای بالا رفتن آرامش و بهبود خواب نیز مفید است. سعی کنید چند قطره از آن را به آب وان حمام اضافه کنید یا روی بالش خود بریزید تا آسوده تر به خواب بروید.

روغن اسطوخودوس خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی دارد

نعنا
روغن خنک کننده فوق العاده ای دارد که می تواند به شما کمک کند تا بر گرمای از یک روز گرم یا تب غلبه کنید. فقط چند قطره از آن را به یک روغن حامل اضافه کنید و به پشت گردن و قفسه سینه بمالید. همچنین بوی نعنا می تواند تهوع را از بین ببرد و یک انتخاب عالی برای حالت تهوع صبحگاهی است. این روغن هنگامی که با چند قطره روغن اسطوخودوس ترکیب شده و روی پیشانی مالیده شود، می تواند شدت سردرد و میگرن را کاهش دهد. روغن نعنا می تواند از حمله حشرات بدون استفاده از مواد شیمیایی خطرناک جلوگیری کند. چند قطره از نعنا را به آب داغ اضافه کرده و پارچه ای را به آن آغشته کنید و روی بدن بمالید یا سطوح را با آن پاک کنید.

روغن نعناع خاصیت خنک کننده فوق العاده ای دارد

روغن اکالیپتوس
روغن ضداسپاسم، ضدویروس، و ضدباکتری قدرتمندی است که برای برطرف کردن سرفه و بهبود سرماخوردگی مفید است. افزودن چند قطره به یک ظرف بخار آب یا بخارساز و استنشاق آن می تواند به ضدعفونی و باز شدن راه بینی و ریه ها کمک کند. ریختن مقداری اکالپیتوس بر روی یک دستمال راه آسانی برای استنشاق این روغن قوی در طول روز است و استفاده منظم از این روغن در طول فصل سرما به پیشگیری از سرماخوردگی کمک می کند.

روغن اکالیپتوس، روغن ضداسپاسم، ضدویروس، و ضدباکتری قدرتمندی است

روغن درخت چای
یک روغن ضدباکتری، ضدقارچ و ضدعفونی کننده قدرتمند است. مخلوط فقط چند قطره از آن با روغن حامل تنها چیزی است که برای درمان خراش، عفونت قارچی، گزش حشرات، زگیل و حتی شوره سر نیاز دارد. همچنین هنگامی که آن را با مخلوط روغن نارگیل یا ژل آلوئه ورا استفاده کنید، می توانید از آن به عنوان یک درمان کننده آکنه قوی استفاده کنید. افزودن مقداری از این روغن به بخارساز به نرم کردن احتقان قفسه سینه کمک می کند. روغن درخت چای چنان قدرتمند است که با افزودن ۲ قاشق چایخوری از آن روغن به ۲ فنجان آب، پاک کننده های ایمن، طبیعی و همه منظوره خواهیدداشت.

روغن درخت چای، یک روغن ضدباکتری، ضدقارچ و ضدعفونی کننده قدرتمند است

روغن بابونه رومی
عطر و بوی ملایم و دوست داشتنی دارد؛ ولی به علت تاثیر آرام بخشی آن شناخته شده و ضدالتهاب قوی نیز است. این انتخاب بسیار مناسب برای پوست های قرمز، ملتهب و حساس و مستعد به آکنه است. این روغن بسیار لطیف تر از روغن درخت چای است. بنابراین برای از بین بردن باکتری، انتخاب خوبی برای پوست های حساس و لطیف است و حتی می توان آن را با یک روغن حامل ضدباکتری مانند روغن نارگیل استفاده کرد. در این صورت به درمان جوش های شدید و تسکین اگزما کمک می کند.

روغن بابونه رومی، عطر و بوی ملایم و دوست داشتنی دارد

روش استفاده
* روغن های گیاهی ساختارهای مولکولی کوچکی دارند و این به آن معنا است که به راحتی مواد درمانی آن توسط پوست جذب می شود؛ اما خوراکی نیستند. برای هر بار استفاده چند قطره کافی است، به همین علت یک بطری کوچک، اگر درست مصرف شود، چند سال دوام خواهدداشت.

* دوره اثربخش روغن های گیاهی ۵ تا ۱۰ سال است، به جز روغن برخی مرکبات که خاصیت خود را پس از حداکثر دو سال از دست می دهند.

موارد احتیاط
* هنگامی که می خواهید روغن های گیاهی را بر روی پوست نوزادان و کودکان به کار ببرید، همیشه از یک روغن پایه استفاده کنید؛ زیرا کودکان به اثرات روغن های دیگر حساس تر هستند.

* برای احتیاط بیشتر بهتر است از روغن های گیاهی در ۳ ماهه اول بارداری استفاده نکنید. قبل از استفاده از آن ها چه برای خود و چه برای کودکان با پزشک مشورت کنید.

منبع: مجله سرآشپز / برترین ها

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین