تماس با ما خانه
RSS

 روغن کنجد یکی از روغن های گیاهی است که متخصصان تغذیه، مصرف آن را به تمام گروه های سنی توصیه می کنند. برخی می گویند این روغن را هم می توان برای سرخ کردن به کار برد و هم برای طبخ غذا و البته نوع بودارش طعم دهنده سالاد است. برای روشن شدن موضوع، بهتر است با ما همراه شوید.

hee687
روغن کنجد در بین روغن‌های خوراکی به ملکه‌ی روغن‌ها مشهور است. دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه‌های روغنی دیگر داراست اما با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه‌های دیگر نظیر سویا، آفتابگردان و گلرنگ است.

روغن کنجد به عنوان یک روغن با قیمت و کیفیت بالا شناخته می‌شود. این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد. نوع لیگنان و آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در این روغن باعث بروز مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون و خواص فیزیولوژیکی ارزشمند روغن کنجد شده است.

ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد به گونه‌ای است که برای هر سه مصرف سرخ کردن، پخت و پز و سالاد قابل استفاده است.

خواص درمانی روغن کنجد

کاهش چربی و فشار خون :

روغن کنجد منبع ویتامین E است به همین دلیل مصرف آن کلسترول خون را کاهش می دهد. اسیدهای چرب غیراشباعی که در این روغن وجود دارد، آن را به یک عامل کنترل کننده چربی خون تبدیل کرده و کسانی که چربی خون و فشار خون بالا دارند، بهتر است که این روغن برای تهیه غذاهای روزانه شان استفاده کنند.

روغن کنجد و سلامت پوست و مو:
روغن کنجد یک محافظ طبیعی در برابر اشعه فرابنفش به حساب می آید و پوست را در برابر کلر موجود در آب استخر محافظت می کند. ترک های پوستی، اگزما، بریدگی ها و جراحت های سطحی را درمان می کند و پوست صورت به خصوص اطراف بینی را سفت می کند و مانع بزرگ شدن منفذهای پوستی صورت می شود. در واقع روغن کنجد موجب شفافیت پوست می شود. روغن کنجد از بروز آکنه جلوگیری می کند و مانع شوره سر و سفید شدن موها می شود. ویتامین E موجود در این روغن به رشد مو سرعت می بخشد. مصرف موضعی این روغن نیز پوست را نرم و لطیف می کند. این روغن در درمان لک سوختگی بدن نیز کاربرد دارد.

درمان یبوست :
یبوست مادر بسیار از بیماری هاست اما می توان با روش های مختلفی آن را درمان کرد، اصلاح برنامه غذایی یکی از ساده ترین روش های ممکن برای درمان یبوست و خشکی مزاج است. اضافه کردن فقط یک تا ۲ قاشق روغن کنجد به سالاد و بشقاب غذای روزانه نه تنها باعث درمان یبوست می شود حتی در تناسب اندام نیز نقش مهمی دارد.

روغن کنجد و سلامت سیستم عصبی:
مصرف مرتب روغن کنجد اضطراب را کاهش می دهد، گردش خون را تقویت می کند، مانع اختلالات عصبی می شود و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند. مصرف روغن کنجد، نشاط آور است، هوشیاری ایجاد می کند، به رفع عصبانیت کمک می کند، دردهای مزمن و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد و برای افرادی که از کم خونی و سرگیجه رنج می برند مفید است.

مصرف مرتب روغن کنجد اضطراب را کاهش می دهد

روغن کنجد، ضد تصلب شرایین و ضد سرطان :

روغن کنجد از روغن های غیراشباع است. ارزش غذایی این روغن بسیاری بالاست زیرا بیشترین اسیدهای چرب آن «لینولییک اسید» (امگا ۶) و «لینولنیک اسید» (امگا ۳) هستند که هر دوی آنها از اسیدهای چرب ضروری اند و دریافت روزانه شان به علت اینکه بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق رژیم غذایی به بدن برسند، توصیه می شود. از بارز ترین خواص درمانی روغن کنجد در پیشگیری و درمان سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش ، سکته های قلبی و بسته شدن عروق(تصلب شرایین) است که با وجود این خواص درمانی بی نظیر این روغن به ملکه روغن ها بدل شده است.

افزایش طول عمر و تعویق روند پیری با روغن کنجد:
روغن کنجد دارای مقدار زیادی گاما توکوفرول است که فعالیت آنتی اکسیدانی اش زیاد است و دارای مقدار کمتری دلتا و آلفا توکوفرول است. این خاصیت آنتی اکسیدانی مقاومت روغن را در برابر حرارت افزایش می دهد. آنتی اکسیدان روند پیری را به تعویق می اندازد و سبب افزایش طول عمر می شود. مطالعات بر روی موش ها نشان داده است که sesamin و لیگنان های موجود در دانه کنجد می تواند عامل محرکی برای آسکوربیک اسید سنتتاز در کلیه و قلب موش ها باشد و مصرف منظم دانه کنجد در انسان ها سبب افزایش غلظت گاما توکوفرول و تغییرات نسبت توکوفرول ها در پلاسما می شود.

روغن کنجد و پیشگیری و درمان خشکی مفاصل و پوکی استخوان :

بد نیست بدانید که روغن کنجد سرشار از کلسیم است و آهن فراوانی دارد به طوری که با خوردن ۱۰۰ گرم از آن، بدن ۶۷۰ میلی گرم کلسیم و ۱۰ میلی گرم آهن دریافت می کند. به همین دلیل مصرف این روغن به کسانی که گوشت و لبنیات کمی استفاده می کنند، توصیه می شود. می توان نتیجه گرفت که این روغن در مقایسه با سایر روغن ها املاح بیشتری دارد.مصرف این روغن برای ماساژ یکی از بهترین هاست و همچنین با توجه به مقدار کلسیم بیشتر در مقایسه با لبنیات در سنین پایین باعث پیشگیری از خشکی مفاصل و پوکی استخوان در سنین مینسالی و سنین بالا می شود.

روغن کنجد به سلامت مو کمک می کند :

روغن کنجد نیز مانند روغن بادام یک تقویت کننده و حالت دهنده بی نظیر برای مو است  و  از خارش پوست سر جلوگیری کرده و شوره سر را کاهش می دهد. روغن کنجد را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به موی سر بزنید.

جوان کننده پوست :

روغن کنجد غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین E است و از علائم متداول پیری پوست جلوگیری می کند. چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد می توان برای ماساژ از این روغن به صورت موضعی نیز استفاده کرد. آن را به پوست زده و به مدت چهار تا پنج دقیقه ماساژ دهید تا پوست را جوان تر جلوه دهید.

سلامت قلب و عروق با مصرف روغن کنجد :
روغن کنجد، فشار خون را پایین می آورد، کلسترول مفید را افزایش و کلسترول مضر را کاهش می دهد و به حفظ فشار طبیعی خون کمک می کند. ارتباط بین افزایش چربی های خون و بیماری های قلبی عروقی به خوبی آشکار است. بزرگترین عامل خطر جهت پیشرفت بیماری های قلبی عروقی سطح بالای چربی های خون (بخصوص LDL و کلسترول تام) می باشد. وجود رادیکال های آزاد نیز سبب افزایش پراکسیداسیون چربی ها می شود که به عنوان یک عامل توکسیتیک (سمی) جهت سیستم عروقی محسوب می گردد. بسیاری از متخصصان تغذیه بر این باورند که روغن دانه کنجد اثر کاهنده کلسترول خون، کاهنده قند خون و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

روغن کنجد از بروز سکته قلبی جلوگیری می کند

دیگر خواص روغن کنجد
* جلوگیری از تصلب شرایین و بسته شدن عروق
* جلوگیری از بروز آب مروارید
* مناسب برای سرخ کردن به دلیل مقاومت بالای حرارتی
* کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون
* جلوگیری از بیماری‌های مفصلی و آرتروز

* ویتامین E موجود در آن از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند.

* برای افرادی که از کم خونی و سرگیجه رنج می‌برند مفید است.
* مصرف موضعی این روغن، پوست را نرم و لطیف می‌کند.
* خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی دارد.
* غرغره کردن آن، باکتری‌ها، از جمله باکتری‌های سرماخوردگی از بین می‌برد.
* محافظ طبیعی در برابر اشعه‌ی فرابنفش به حساب می‌آید.
* مانع شوره‌ی سر می‌شود.
* ماساژ با روغن کنجد انعطاف پذیری مفاصل را زیاد می‌کند.
* بریدگی‌ها و جراحت‌های سطحی را درمان می‌کند.
* از بروز آکنه جلوگیری می‌کند.

* مصرف مرتب آن اضطراب را کاهش می‌دهد، گردش خون را تقویت می‌کند، مانع اختلالات عصبی می‌شود و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند.

* مصرف روغن کنجد، نشاط آور است، هوشیاری ایجاد می‌کند، دردهای مزمن و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.

* روغن کنجد تحریک پذیری غشاء مخاطی را کم می‌کند. این روغن برای درمان سرفه، یبوست، آرتریت و پوست خشک توصیه می‌شود.

در  مصرف روغن کنجد زیاده روی نکنید
خواص ذکر شده در مورد روغن کنجد بدین معنا نیست که شما آزادید هر چقدر که می خواهید از روغن کنجد در طی یک روز استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید که کالری همه روغن ها یکسان است و هر یک قاشق چایخوری آن حدود ۴۵ کیلو کالری انرژی دارد پس مراقب باشید تا با مصرف بی رویه آن دچار اضافه وزن و در پی آن مشکلات و بیماری های مختلف نشوید.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین