تماس با ما خانه
RSS

نگهداری از حیوانات در خانه در کنار لذت بخش بودن آن گاهی اوقات می تواند کلافه کننده هم باشد؛ مخصوصا که حیوانات به زبان خودشان سخن می گویند و خیلی اوقات به خاطر بی تجربگی و بی دانشی مان متوجه معنی رفتار جانور زبان بسته نمی شویم و شاید باعث آزار بیشترش شویم. در این چگونه چند نشانه از رفتار خرگوش ها را با معنای آن ها داریم تا خودتان و خرگوشی که در خانه نگه می دارید در ارتباط کمتر دچار مشکل شوید.

۳ (۴)

ضربه زدن
زمانی که یک خرگوش به وسیله پاهای عقبی خود به زمین ضربه می زند صدای نسبتا بلندی تولید می شود که توانایی تولید آن، از یک خرگوش بعید به نظر می رسد. خرگوش ها به این روش به همنوعان خود اطلاع می دهند که خطری در کمین است و گاهی این صدا نشانه ی رنجش خرگوش است.
ترجمه: “من عصبی هستم و ترسیده ام” یا “من از تو ناراحت هستم”

دندان ساییدن
دندان ساییدن آرام و ملایم در یک خرگوش آرام نشانه ای از رضایت است. (چیزی شبیه به خر خر کردن گربه ها در هنگام نوازش) در طرف مقابل، اگر ساییدن دندان ها حالتی شدید و محکم داشته باشد نشانه ای از درد یا ناراحتی است و معمولا در این زمان خرگوش ها به حالت عصبی و قوز کرده در می آیند.
ترجمه: دندان ساییدن ملایم: “همه چیز خیلی خوب است.”
دندان ساییدن محکم: “من درد شدیدی دارم و احساس خوبی ندارم” (همچنین بدین معنی است که باید به سرعت به یک دامپزشک متخصص مراجعه کنید).

مالیدن چانه
ممکن است شما خرگوش خود را در حالتی مشاهده کنید که چانه خود را به وسایل مختلف و یا حتی برخی از افراد می مالد. خرگوش ها در چانه خود دارای غده های بوداری هستند که برای علامت گذاری قلمرو و وسایل خود از آن استفاده می کنند. این بو به وسیله انسان قابل تشخیص نیست اما به وضوح توسط خرگوش ها دیگر دریافت می شود.
ترجمه: “این متعلق به من است.”

پرش های بازیگوشانه
اینگونه پرش ها به شکل پریدن های آکروباتیک منحصر به فرد بوده و با پیچش های خاص بدن یا ضربه زدن با پا همراه است. خرگوش ها از این حرکات برای بیان اوج خوشحالی و بازیگوشی خود استفاده می کنند.
ترجمه: “زندگی بسیار خوب است! من خیلی خوشحالم!”

لیس زدن
خرگوشی که شما را لیس می زند در حقیقت شما را به طور کامل پذیرفته و در حال نشان دادن عواطف مهربانانه خود به شماست.
ترجمه: “من تو را دوست دارم.”

چرخیدن در اطراف پای شما
خرگوشی که به دنبال شما دویده و در اطراف پای شما جست و خیز می کند شاید تنها در صدد جلب توجه شماست اما به احتمال بیشتر به بلوغ جنسی رسیده و در حال جلب توجه جنسی از شماست. (بخصوص اگر این حرکات همراه با تولید صدایی شبیه بوق باشد).
ترجمه: معمولا به معنی “من عاشق تو هستم.” است و این زمانی است که شما باید در جهت عقیم سازی خرگوش خود اقدام کنید. گاهی نیز به معنی “من اینجا هستم. بیا با هم بازی کنیم.”

خرگوش صاف
زمانی که یک خرگوش بر روی شکم خود بر روی زمین بخوابد به طوری که گوش هایش را هم تا حد امکان صاف قرار دهد، نشان دهنده این است که این حیوان ترسیده و تلاش می کند که خود را در محیط اطراف پنهان سازد.
(نکته: یک خرگوش در شرایط راحتی کامل هم ممکن است به صورت صاف بخوابد اما در این زمان، زبان بدن متفاوتی خواهد داشت به شکلی که عضلات خود را در حالت راحتی قرار می دهد).
ترجمه: “من ترسیده ام!”

افتادن
یک خرگوش که از وضعیت خود راضی است و نشسته و یا در حال تمیز کردن خود است ممکن است ناگهان از پهلو سقوط کرده و در همان حالت باقی بماند. صاحبان خرگوش ها اغلب در این شرایط گمان می کنند که اتفاق ناگواری رخ داده است اما در واقع این حرکت، نشانه ای از اوج راحتی و آسایش در خرگوش است.
ترجمه: “من در اوج راحتی هستم.”

حمله ناگهانی
یک حرکت سریع به سمت شما با سری بالا، گوش های خوابیده به سمت عقب و دم به سمت بالا از سوی خرگوش نشانه ی یک تهدید بسیار جدی است.
ترجمه: “من از این کار (یا از تو) خوشم نمی آید. دور شو!”

تکان های مکرر گوش
اگر خرگوش شما گوشش را مدام تکان می دهد یا گوشش لرزش دارد به این معنی است که از چیزی خوشش نمی آید یا ناراحت است.
ترجمه: “من این را دوست ندارم”

البته این حالت ممکن است نشان دهنده یک مشکل پزشکی در خرگوش شما باشد.
نشستن روی دوپا به معنی اعلام کنجکاوی یا احساس خطر است.

جیغ زدن خرگوش نشان دهنده اوج درد یا ترس در خرگوش است

صداها و اصوات
خرگوش ها توانایی تولید صداهایی را دارند که برای برقراری ارتباط از آن ها استفاده می کنند و با این کار، اغلب صاحبان خود را غافلگیر می کنند. در اینجا معنی صداهای اصلی خرگوش ها آمده است:

– شیهه کوتاه یا نالیدن
ناراحتی یا آزار ملایم

– خرخر کردن، غرغر کردن و هیس هیس کردن
تمامی این صداها نشان دهنده درجات مختلفی از عصبانیت، اضطراب یا احساس خطر هستند. ممکن است هریک از این صداها با یک حمله ناگهانی دنبال شود.

– خرخر (شبیه به صدای غاز یا خوک)
خرگوش ها به وسیله این صدا تمایل جنسی خود را نشان می دهند. اگر خرگوش شما در حال دویدن و جست و خیز در اطراف پای شما و تولید چنین صداهایی است زمان مراجعه به دامپزشک و عقیم سازی خرگوش تان فرا رسیده است.

– جیغ زدن
نشان دهنده اوج درد یا ترس در خرگوش است. هرگز این صدا را نادیده نگیرید، شرایط خرگوش خود را بازبینی کنید و در صورتی که هیچ دلیل مشخصی برای ترس خرگوش خود نمی بینید خرگوش را به یک دامپزشک متخصص نشان دهید.

نکات و هشدارها
مسلما زبان بدن خرگوش ها بسیار پیچیده تر از چیزی است که در این مقاله کوچک جای بگیرد. خرگوش ها اطلاعات زیادی را به وسیله موقعیت بدن و حرکات خود به اطرافیان نشان می دهند و یک نگهدارنده با تجربه می تواند علائم بدن خرگوش خود را به خوبی دریافت کند.

امتیاز شما به این مطلب :

comment rss - Trackback

  1. نیک گفت:

    براوو‌ خیلی آموزنده بود

  2. نیک گفت:

    واسه خرگوشم که اسمش سنیوریتا هست خیلی خوب بود و آموزنده بود

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین