تماس با ما خانه
RSS

قبل از خرید یک توله ی آکیتا , به سوالات و موارد زیر به خوبی فکر کنید :

+ شما دوست دارید , سگتان چه خلق و خویی داشته باشد ؟
‫+‬ تا چه حد می توانید روش زندگی خود را با علایق آکیتا هم راستا کنید ؟
‫+‬ وضعیت زندگی و مکان زندگی شما برای حضور یک آکیتا , مناسب هست ؟
‫+‬ نیازهای یک آکیتا چیست ؟
‫+‬ آیا حضور آکیتا به روابط اجتماعی و . . . شما صدمه نخواهد زد ؟
‫+‬ اطلاعات شما برای داشتن یک سگ گارد کافیست ؟

Y1396693895

حال به این مورد فکر کنید که آیا شما زمان کافی برای آموزش دادن , بازی کردن , اجتماعی کردن و با آکیتا بودن را دارید و یا این زمان را به سختی می توانید در طول روز و به طور روزانه به سگ خود اختصاص دهید ! آکیتا یک نژاد بسیار باهوش , بزرگ و پر انرژی است و سگی است که زندگی خود را برای صاحبش وفق می کند . اگر آکیتا نژاد مناسبی برای شما بوده باشد , او یکی از پر ارزش ترین نژادهایی است که می توانید از هر لحظه با او بودن , لذت ببرید , اما به یاد داشته باشید که اگر فقط از روی هوی و هوس دست به خرید آکیتا بزنید , سگ کاردی را در مقابل خود خواهید داشت که از داشتن سگ , پشیمان خواهید شد .

 


*‬ مشخصات و خلق و خوی آکیتا *

آکیتا نژادی ژاپنی است و در ژاپن به عنوان گنج ملی شناخته شده است . حضور آکیتا در منزلی نمادی از سلامتی , رفاه و ثروت اهل خانه است . آنها جز نژادهای بزرگ هستند . نر آکیتا وزنی در حدود ۴۵ تا۶۰ کیلوگرم و قدی در حدود ۶۶ تا ۷۱ سانتی متر دارند و ماده ی این نژاد وزنی در حدود ۳۲ تا ۴۵ کیلوگرم و قدی در حدود ۶۱ تا ۶۶ سانتی متر دارند .

‫+ آکیتا پارس نمی کند مگر آنکه دلیل خوبی برای پارس خود , داشته باشد . پس زمانی که آکیتایی پارس می کند , می بایست به پارس آن توجه شود . آکیتا به طور غریزی سگ گارد هست و از خانه و اهل خانه بدون نیاز به هیچ گونه آموزشی به خوبی محافظت می کند . زمانی که آکیتا دلیلی برای محافظت از خانه و املاک داشته باشد , آنها به نحو احسنت از پس این وظیفه بر خواهند آمد .‬

 

+ آنها به طور طبیعی حالت تهاجمی نسبت به حیوانات دیگر دارند و به همین دلیل نباید به آنها اجازه داد که بدون غلاده و یا توجه صاحبش در مکانی که حیوانات دیگر حضور دارند پرسه بزنند , اما اگر در سنین کودکی آنها را با سگها و حیوانات دیگر آشنا شوند , این خصوصیت تا حدودی کاهش خواهد یافت , اما با این حال نمی بایست بدون آنکه مراقبش باشید در جایی رها باشد .

 

‫+‬ نر آکیتا نسبت به نرهای نژادهای دیگر حالت پرخاشگرانه ای دارد , اما ماده های آکیتا معمولا رفتار پرخاشگرانه ای نسبت به ماده های نژادهای دیگر ندارد . آکیتاها می توانند در صلح با جنسیت مختلف نژادهای دیگر زندگی کند , اگرچه بعضی از آکیتاها تمایل خاصی دارند که تنها سگ خانواده اشان باشند .

 

‫+‬ آکیتاها ممکن است رفتاری چون یک شکارچی نسبت به حیوانات کوچک داشته باشند و به آنها به دید طعمه نگاه کنند . این مطلب شامل گربه , جوندگان , پرندگان و حتی در مواردی در مقابل بعضی از سگهای کوچک نیز , این رفتار را از خود نشان داده اند . با این حال آنها همچنین می توانند که حیوانات کوچک را به عنوان هم خانه ی خود قبول کنند .

 

بعضی از آکیتاهای بالغ می توانند آموزش ببینند و در خانه ای که در آن حیوانات دیگری نیز هستند , به خوبی و در آرامش زندگی کنند . اگرچه می بایست زمانی که آکیتا در مقابل حیوانات دیگر هست , مراقب آن باشید مگر تا زمانی که آنها بتوانند بطور کامل حضور دیگران را تحمل و قبول کنند و رفتار کاملا صلح جویانه ای با آنها داشته باشند .

 

‫+‬ آکیتا با کودکان رفتاری را که با حیوانات دارند را ندارند اما هیچگاه نمی بایست آکیتا با کودکان تنها بماند , مگر فقط زمانی که آکیتا حضور کودک را قبول کرده باشد و رفتار مهربانانه ی آن کاملا مشاهده شود , با این حال مراقبت بیشتر ضرری در بر نخواهد داشت . اگرچه معمولا آکیتاها بچه های خانواده اش را قبول می کنند اما احتمالا کودکان همسایه را تحمل نخواهند کرد .

 

به طور معمول آکیتا و یا هر نژاد گارد دیگری را نباید با بچه های کوچک و خردسال تنها گذاشت , مگر سگی که کاملا از کودکی آموزش دیده باشد و اجتماعی شده باشد , کاملا فرمان پذیر باشد و حضور کودکان را در کنار خود , با سر و صداهای کودکان کنار آیند و تحمل کنند . این امر به حقیقت نمی پیوندد مگر با استمرار آموزش و صبوری و همچنین آموزش و رفتار صحیح است که در آن هنگام می توان به نتیجه ی بسیار خوبی , امیدوار بود .

 

‫+‬ آکیتا به خاطر صفتی که از گرگ به ارث برده است , شاید در زمانهایی صاحبش را برای نقش آلفا بودن به چالش بکشد ‪.‬ این رفتار نباید ادامه یابد و سریعا می بایست توسط صاحب سگ , آن اشتباه اصلاح گردد . تصحیح رفتارهای غلط باید با محکم بودن رفتار صاحب سگ همراه باشد , منظور از این مطلب به هیچ عنوان برخورد فیزیکی یا ضرب و شتم سگ نیست , اما منظور برقراری نظم و انضباط هوشمندانه است .

 

اگر هر نوع برخورد فیزیکی انجام شود , بی شک ضرری را در بر خواهد داشت که تنها کسی که ضرر خواهد دید , خود صاحب آکیتا است , چرا که فراموش کرده است نحوه ی رفتار و خلق و خوی یک سگ گارد به چه صورت هست .

 

+ آکیتا می بایست توسط صاحب خود آموزش اطلاعت و فرمان پذیری را بیاموزد , آکیتا همانند برخی نژادهایی که به مدرسه ی سگها فرستاده می شوند تا این آموزش را ببینند , نیست ! یک آموزش اطلاعت پذیری مناسب می بایست از سنین کودکی شروع شود , در آن صورت شما می توانید با تضمین بیشتری به ثمره ی آموزشها خوش بین باشید .

 

به یاد داشته باشید که آکیتا بسیار باهوش هست و به راحتی خسته و بی حوصله خواهد شد اگر توجه , کار یا محبتی از صاحب خود نبیند . آکیتا زمانی که حس کند وقت خود را دارد صرف نشستن یا ماندن هدر می دهد , به راحتی از فرمان سر باز می زند و به راه می افتد ! فراموش نکنید که آموزش اطلاعت پذیری مستلزم صبوری و استمرار آن هست .

 

+ آکیتا بسیار خانواده گرا است و خوشحال نخواهد بود اگر دور از خانواده باشد . اگر شما دوست ندارید که سگی داشتید باشید که با شما زندگی کند , چه در خانه و چه در حیاط , بهتر است اصلا به سراغ آکیتا نروید .

 

* آیا آکیتا نژادی است که برای هر کسی مناسب باشد ؟

خوب , باید گفت که آکیتا به هیچ وجه برای هر کسی , سگ مناسبی نخواهد بود . کسی که دارنده ی آکیتا است می بایست قادر به کنترل کردن سگ خود از سنین کودکی تا بلوغ آن را داشته باشد . این بدان معنی است که نقش آلفا را در رابطه با سگ خود , به خود اختصاص دهد و فرمان و اطاعت پذیری سگ خود را افزایش دهد .

 

نقش آلفا بیشتر به ذهن و رفتار و ژست های صاحب سگ در مواقع و برخوردهای مختلف بر می گردد اما می بایست تا حدودی از نظر فیزیکی نیز , تسلط جسمی ای را داشته باشد , این مورد در مواقع بسیار ضروری مورد نیاز خواهد بود , اگرچه اگر اطلاعات دارنده ی آن کافی باشد و به خوبی آکیتا آموزش دیده باشد , نیازی به این تسلط و برتری فیزیکی در مواقع ضروری نیز نخواهد بود . شک نکنید که اگر شما نتوانید نقش رهبری در رابطه اتان را ایجاد , حفظ و برقرار کنید , آکیتا این کار به نحو احسنت می تواند انجام دهد .

 

پس می بایست صاحب آکیتا , فردی پر انرژی , صبور باشد که بتواند انرژی آکیتای خود را در جهت مناسب , با فعالیت های روزانه بکار ببرد و سگ آرامی را در مقابل خود داشته باشد و همچنین به خوبی بتواند نظم و انضباط را به سگ خود آموزش دهد . یکی از کارهایی که می بایست از سنین کودکی در آموزشهای آکیتا قرار گیرد , آنست که با آشنایی با افراد خانواده ی خود و دوستان و همسایگان و مردم , اجتماعی شود و این امر برای هر نژاد گاردی , ضروری و واجب هست .

 

* آیا شما از داشتن آکیتا , لذت خواهید برد ؟

اگر شما به دنبال نژادی که حساس هست و به کسانی که وقت خود را برای با آنها بودن , صرف می کنند , پاسخگو و حرف شنو خواهد بود , آموزش پذیر هست , محافظ و سگی وفادار به خانواده اش است هست , آنگاه شاید شما از داشتن آکیتایی در کنار خود لذت ببرید . آکیتا سگ گاردی است که می تواند نگهبان خوبی نیز باشد . او همیشه احساس می کند که یکی از وضایفش آنست که از خانواده ی خود به نحو احسنت حفاظت کند , این حسی است که در لحظه , یک آکیتا با خود دارد .

 

نیازی نیست که برای این کار و یا نگهبانی , آکیتا آموزش داده شود , این توانایی را آکیتا به طور کامل و غریزی دارد . او می تواند از خانواده و املاک به نحو احسنت مراقبت کند , تشخیص تهدید با به راه انداختن سر و صدای کم از خصوصیت های دیگر این نژاد گارد هست , آکیتا نژادی نیست که زیاد پارس کند و یا زمانی که خطری را حس می کند شروع به پارس یا . . . کند , در اکثر موارد آکیتا با آرامی و بی سر و صدا به وظیفه ی همیشگی خود خواهد پرداخت .

 

آنها به راحتی و به سرعت می توانند تفاوت میان دوستان و غریبه ها قائل شوند . این خصوصیت پارس کردن بدان معنی نیست که در هنگام احساس خطر یا . . . , آکیتا اصلا پارس نمی کند بلکه بیان گر آن مطلب است که پارس ممتد و طولانی ندارد و بطور کلی نژاد کم پارسی است .

 

آکیتا با آنکه جز نژادهای بزرگ هست , اما نیازمند مقدار بسیار عظیمی از ورزش های روزمره نیست . آنها با میزان متوسطی از ورزش و فعالیتهای روزمره مشکل ندارند و از زندگی خود لذت خواهند برد . شما می توانید بیشتر لذت ببرید اگر قبل از خرید سگ , تلاش کنید که نژادی را انتخاب کنید که با نحوه ی زندگی اتان مطابقت داشته باشد .

 
آکیتا جز نژادهای کاری است . گروه نژادهای کاری متشکل از باهوش ترین ها نژادها است . آکیتا صاحب خود را حیرت زده خواهد کرد زمانی که سرعت یادگیری خود و تعداد فرامینی که آنها یاد خواهند گرفت , را می بیند .

 

آکیتا به هیچ عنوان خوشحال نخواهند بود اگر در تمام روز در خانه و یا آپارتمان تنها گذاشته شوند . نژادهای کاری زمانی خوشحالند و لذت می برند که به آنها مسئولیتی داده شود و کاری برای انجام دادن داشته باشند , انجام کاری , بهترین حس نژادهای کاری است , اگرچه آن کارها , آموزشهای افزایش اطلاعت پذیری و فرمان برداری , فرمان ماندن یا نشستن و یا شکار باشد .

 

* آکیتا به عنوان سگی در خانه *

اگرچه آکیتا نژاد بزرگی است , می تواند برای داخل خانه مناسب باشد . یکی از برجسته ترین ویژگی های آکیتا به عنوان حیوان خانگی آنست که آنها بسیار تمیز هستند . از این لحاظر تقریبا آکیتا , مثل گربه می ماند , آنها تمیز و بی بو هستند . شاید این یکی از دلایلی باشد که آنها را برای داخل خانه مناسب دانسته اند . آکیتا سگ وفادار , صبور و با حوصله است که این صبوری خود را برای با کودکان بودن و همچنین محافظت از آنها به کار می برد .

 

معمولا آنها با کودکان بسیار آرام هستند و گفته شده است که بسیاری از مادران ژاپنی کودکان خود را با آکیتا تنها می گذارند تا آنها مراقبشان باشند و از آنها محافظت کنند . البته , مسلما برای کودک تازه وارد , می بایست ابتدا آن را به آکیتا معرفی کرد , تا آکیتا بتواند موقعیت و کودک جدید را بشناسد و با آن , به عنوان عضوی از خانواده رفتار کند . اگرچه همانطوری که گفته شد برای کاهش ریسک , بهتر است هیچگاه کودکان با نژادهای گارد و بزرگ تنها گذاشته نشوند .

 

امتیاز شما به این مطلب :

comment rss - Trackback

  1. مهرناز گفت:

    ممنون از اطلاعات مفیدتون، فقط بد نبود عکسی مربوط به خود نژاد آکیتا-اینو میگذاشتید نه شیبا-اینو!

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین