تماس با ما خانه
RSS

با توجه به فرارسیدن فصل سرما میزان تلفات ناشی از گازگرفتگی افزایش می یابد اما در صورتی که امر نصب صحیح باشد و اصول ایمنی رعایت شود هیچگاه شاهد حوادث تلخ نخواهیم بود.
در صورتی که با گازگرفتگی فردی در محیط بسته مواجه شدیم، او را از محیط بسته دور کرده و به محیط آزاد انتقال دهیم.

 1 (6)

گاز مونواکسیدکربن با سرعت بیشتری میل به ترکیب با هموگلوبین دارد و جایگزین اکسیژن می شود که در نهایت ایجاد خفگی می‌کند.
برخی بخاری‌ها بدون نیاز به دودکش بوده که به هیچ وجه نباید در فضای بسته از این نوع بخاری‌ها استفاده شود.

برای اطمینان از صحیح بودن سیستم بخاری نصب شده افراد باید از پشت بام طنابی را به وسیله‌ای سنگین ببندند و داخل لوله بیاندازند که در صورت رسیدن این وسیله به داخل اتاق می توان از صحیح بودن هواکش اطمینان پیدا کرد.

داغ بودن لوله بخاری یکی از راه‌های نصب صحیح بخاری است به گونه ای که اگر لوله بخاری درست نصب شده باشد باید لوله داغ باشد و لوله بخاری سرد نشان دهنده عدم عملکرد صحیح لوله بخاری است.

برخی رانندگان در فصول سرد سال از پیک نیک در داخل ماشین استقاده می کنند که این کار بسیار خطرناک بوده و باید قسمتی از پنجره را برای ورود و خروج هوا باز بگذارند.

گازگرفته‌ها را چگونه نجات دهیم؟

علائم گازگرفتگی شامل سردرد، سرگیجه، سیاهی رفتن چشم، تهوع، استفراغ و خواب آلودگی است که افراد خانواده در صورت مواجه شدن با این شرایط به صورت مشترک باید هر چه سریعتر از فضای منزل خارج شوند.

نخستین اقدام در مواجه با فرد مسموم شده با گاز منوکسیدکربن(CO) را خروج مصدوم از محیط آلوده و بردن او به فضای آزاد دانست.

چنانچه مصدوم بیهوش بود ضمن تماس با اورژانس و درخواست کمک باید لباس‌های فرد را در قسمت‌های تنگ بدن از جمله یقه و کمربند تا حدی آزاد کرد.

چنانچه پس از دقایقی قرار گرفتن مصدوم در فضای آزاد مصدوم به هوش آمد که حال او بهتر شده و در غیر اینصورت باید تنفس او را کنترل کرد.
اگر مصدوم بزرگسال است و تنفس ندارد باید دو تنفس دهان به دهان به او داد و سپس نبض گردنی او را کنترل کرد و چنانچه نبض نداشته باشد باید پاشنه هر دو دست را روی هم در وسط سینه مصدوم قرار داد و 30 ماساژ به عمق پنج سانتیمتر وارد کنید.
این کار باید تا رسیدن نیروهای اورژانس ادامه یابد.

اطراف مصدوم را باید خالی کرد و او را روی پتو قرار داد و سپس روی زمین گذاشت، چون تماس مصدوم با زمین می‌تواند مصدوم را به شوک دچار کند.
گاز منوکسیدکربن گازی بی‌رنگ و بی بو است،این گاز به سرعت می‌تواند ظرف مدت کمتر از چند ساعت موجب مرگ افراد شود.

متأسفانه تا زمانی که افراد به علائم مسمومیت دچار نشوند، وجود این گاز در محیط به‌علت بی‌رنگ و بو بودن آن مشخص نمی‌شود.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین