تماس با ما خانه
RSS

گاهي اوقات خون‌ريزي‌هاي مختلفي در بخش‌هاي مختلف دستگاه گوارش اتفاق مي‌افتند که به علت کم بودن با چشم قابل ديدن نيست، بنابراين بايد با روش‌هاي آزمايشگاهي تشخيص داده شود.

بهتر است اين آزمايش در سه نوبت انجام شود.نمونه بلافاصله به آزمايشگاه ارسال شود.نمونه مدفوع نبايد با ادرار يا آب آلوده شود.

he3897

2 تا 3 روز قبل از آزمايش، رژيم غذايي فاقد سبزيجات خام (مخصوصا شلغم و تربچه)، گوشت قرمز، گوشت سفيد (مرغ و ماهي) رعايت شود.

مصرف داروهاي آهن، ويتامين ث، ايندومتاسين، کلشي‌سين، آسپرين، بروفن و کورتون‌ها بايد 48 ساعت پيش از انجام آزمايش و دوره جمع‌آوري نمونه قطع شود.

در صورت خونريزي از لثه در حين تميز کردن دهان و دندان طي 48 ساعت پيش از انجام آزمايش، از مسواک زدن و نخ دندان کشيدن اجتناب کنيد.

 

آمادگی پیش از انجام آزمایش انگل (تست اسکاچ )
آزمايش انگل با تست اسکاچ: نمونه باید صبح زود و پيش از اينکه بيمار اجابت مزاج و يا استحمام کند،تهیه شود. يک قطعه 5 سانتي‌متري چسب نواري شفاف را، از طرف چسب‌دار آن، محکم به ناحيه مقعد بيمار چسبانده و چند ثانيه (حدودا 30 ثانيه) فشار داده می شود، سپس چسب باید را روي لام شيشه‌اي که از سوي آزمايشگاه ارائه شده چسبانده شود. پس از انجام تست، لام را بلافاصله به آزمايشگاه تحويل دهيد.

 

آزمايش مدفوع از نظر انگل: به‌دليل اينکه انگل‌هاي احتمالي در روده هر روزه تخم‌گذاري نمي‌کنند، بهتر است اين آزمايش در سه نوبت در روزهاي مختلف انجام شود. براي مدت 7 تا 10 روز پيش از انجام اين آزمايش از درمان با روغن کرچک يا روغن‌هاي معدني، بيسموت، منيزيم، ترکيبات ضداسهال، تنقيه با باريوم و مصرف آنتي‌بيوتيک‌ها خودداري شود. نمونه مدفوع بايد مستقيما در ظرفي که از طرف آزمايشگاه در اختيار بيمار قرار مي‌گيرد جمع‌آوري شود.

 

اگر بيمار بستري است، نمونه را در يک ظرف خشک جمع‌آوري کرده و با استفاده از چوبک مخصوص (آبسلانگ)، نمونه را به ظرف برچسب‌دار منتقل کنيد. نمونه مدفوع نبايد با ادرار يا آب آلوده شود زيرا ادرار مي‌تواند برخي از انگل‌هاي فعال را از بين ببرد. بيماران بايد نمونه جمع‌آوري را خصوصا در موارد مشکوک به اسهال خوني بلافاصله به آزمايشگاه ارسال کنند. اگر ارسال حداقل تا 30 دقيقه پس از جمع‌آوري نمونه امکان‌پذير نباشد، لازم است تا نمونه در يخچال قرار داده شود.

 

 

بهترین نمونه برای تشخیص عفونت های ادراری نخستین نمونه ادرار صبحگاهی است.

 

آمادگی پیش از انجام آزمایش ادرار
ترجیحا نمونه اول صبح.اگر نمونه در منزل تهیه میشود آنرا سریعا به آزمایشگاه برسانید و در غیر اینصورت در یخچال نگهداری کنید.

از ورزش شدید پیش از دادن نمونه اجتناب نمایند زیرا سبب عدم دقت نتایج حاصله می گردد .

استفاده از بتادین سبب پاسخ منفی کاذب در آزمون بررسی خون موجود در ادرار می شود .

 

دستوالعمل های جمع اوری ادرار تمیز – کشت(ویژه بانوان)
1. پیش از انجام آزمایش از نوشیدن مقادیر زیاد آب و سایر مایعات اجتناب نمایید و توجه داشته باشید که بهترین نمونه برای تشخیص عفونت های ادراری نخستین نمونه ادرار صبحگاهی است.

 

2. دستهای خود و چین های پوستی دستگاه تناسلی را کاملاً با آب و صابون شسته و به خوبی با دستمال کاغذی یک بار مصرف اطراف مقعد و پیشابرا را از جلو به عقب خشک کنید.

 

3. درب ظرف ادرار را با احتیاط باز کنید، بدون آنکه دست شما با سطح داخلی ظرف ادرار یا درب آن تماس پیدا کند.

 

4. با یک دست چین های پوستی دستگاه تناسلی را از هم باز کنید.

 

5. پس از اینکه جریان ادرار شروع شد، قسمت اولیه ادرار (چند قطره اول) را دور ریخته و بقیه ادرار را با حجم 30میلیلیتر (تقریبا نصف ظرف) جمع کنید. توجه داشته باشید که ظرف مذکور تحت هیچ عنوان با پوست اطراف ناحیه تناسلی تماس پیدا نکند.

 

6 . درب ظرف را نمونه را بسته و آنرا به آزمایشگاه تحویل دهید.

 

دستوالعمل های جمع اوری ادرار تمیز – کشت(ویژه آقایان)
1. پیش از انجام آزمایش از نوشیدن مقادیر زیاد آب و سایر مایعات اجتناب نمایید وتوجه داشته باشید که بهترین نمونه برای تشخیص عفونت های ادراری نخستین نمونه ادرار صبحگاهی است.

 

2. دستهای خود و سر آلت را کاملاً با آب و صابون شسته و به خوبی با دستمال کاغذی خشک کنید.

 

3. درب ظرف ادرار را با احتیاط باز کنید بدون آنکه دستهای شما یا سر آلت با سطح داخلی ظرف یا درب آن تماس پیدا کند.

 

4. مقدار کمی از قسمت اول ادرار (چند قطره اول) را به داخل توالت تخلیه کرده و حدود 30 میلیلیتر (حدود نصف ظرف نمونه) از آن را جمع آوری نمایید.

 

5. درب ظرف نمونه را بسته و آن را تحویل آزمایشگاه دهید.

 

 

 

دستوالعمل های جمع اوری ادرار تمیز – کشت(ویژه اطفال)
1. محل خروج ادرار کاملا با آب و صابون شسته شود . سپس کاملا با آب معمولی شستشو دهید. چنانچه کودک را حمام برده و سپس این کار را انجام دهید بهتر است . همچنین در هنگام خواب راحت تر می توان به طفل کیسه وصل نمود.

 

2. کیسه ادراری متناسب با جنس کودک تهیه کنید. درب آن چسب دارد آنرا باز کرده و به طور پاکیزه روی محل قرار دهید.

 

3. هر کیسه ادراری حداکثر 45 دقیقه می تواند به مجاری خروجی ادرار متصل باشد .

 

4. حدود 10 الی 15 سی سی ادرار که در کیسه جمع شد سر آن را تا کرده تا بسته شود و سریع به آزمایشگاه بیاورید و چنانچه به آزمایشگاه دسترسی نداشتید آن را در یخچال قرار داده و حداکثر 6 ساعت بعد به آزمایشگاه بیاورید .

 

5. لطفا فراموش نشود ، کیسه ادراری دارای برچسب نام بیمار و نوع آزمایش باشد .

 

دستوالعمل های جمع اوری ادرار 24 ساعته
نمونه ادرار باید دقیقاً طی 24ساعت جمع آوری گردد به همین منظور گالن هایی از سوی آزمایشگاه در احتیار شما قرار میگیرد که برخی از آنها (حسب آزمایش مورد نظر) حاوی مواد نگه دارنده مایع یا جامد است. نکته مهم این است که شما نباید تحت هیچ شرایطی آنها را خالی یا بو کنید.برای دستیابی به نتیجه دقیق آزمایش به هیچ عنوان از ظروفی غیر از ظرف هایی که آزمایشگاه در احتیار شما قرار میدهد استفاده نکنید. برخی مواد نگهدارنده فوق سوزاننده بوده و در صورت تماس با پوست بدن يا لباس ايجاد آسيب جدي مي نمايد . در صورت تماس اسيد با بدن ،محل سوزش را با آب فراوان شستشو دهيد.

 

1. در ابتدای جمع آوری نمونه، دفع ادرار را انجام داده و تا قطره آخر آن را دور بریزید. زمان را دقیقاً یادداشت کنید؛ (مثلاً ساعت 7صبح)

 

2. به مدت یک شبانه روز ( 24ساعت) یعنی تا ساعت 7 صبح فردا تمامی نوبت های دفع ادرار را در ظرف مخصوص جمع آوری کنید.

 

3. در طول جمع آوری ادرار باید ظرف جمع آوری دور از دسترس کودکان و در جای خنک (ترجیحاً در یخچال)، نگهداری شده و بلافاصله پس از اتمام کار به آزمایشگاه تحویل داده شود.

 

4. آخرین نوبت دفع ادرار باید راس همان ساعتی که جمع اوری ادرار شروع شده بود(مثلاً ساعت 7صبح)، انجام و تا قطره آخر در ظرف مخصوص جمع آوری نمونه ریخته شود.

 

5. در صورت پر شدن ظرف قبل از 24 ساعت بقیه ادرار را در ظرف دوم (قایل تهیه از آزمایشگاه) جمع آوری کنید (دور نریزید)

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین