تماس با ما خانه
RSS

نظافت لزوما معادل با کار سخت نیست، یک برنامه رادیویی خوب و مفید می تواند شما را با اشتیاق بیشتری به تحرک وادارد. خانه تکانی یکی از رسوم بسیار قدیمی برای عید نوروز است و هر چند که آپارتمان های کوچک و بدون پستو و انباری و زیرزمین امروزی تقریباً در تمام مدت سال نسبتاً تمیز هستند. اما تمیزترین خانه ها هم مدتی مانده به نوروز، برای شگونش هم که شده از بالا تا پایین شسته و رفته و برق انداخته می شوند.

hou13590

یک برنامه ریزی صحیح برای خانه تکانی از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا اضطراب ناشی از انبوه کارها باعث فشار عصبی زیادی می شود که شاید بازدارنده بوده و کار را همانند غولی عظیم جلوه گر می کند.

اگر شما بدانید چه کارهایی را باید انجام دهید و بدانید ترتیب انجام آنها کدام است مطمئن باشید نیمی از کار را انجام داده اید.

از همین حالا شروع کنید
خانه تکانی شب عید، از کارهایی است که بر خلاف اسمش نباید «شب عید» انجام شود، بلکه باید از مدتی قبل از رسیدن لحظات سال تحویل انجام شده باشد. علاوه بر کار نظافت، کارهای دیگری هم هست که باید از حالا تا آخر تعطیلات نوروزی انجام شوند؛ تهیه هدیه، نوشتن و ارسال کارت تبریک، شیرینی پزی، خرید خوراکی ها و در کل «خرید شب عید» و پذیرایی از میهمان ها.

وقت برای خانه تکانی
در حقیقت، داشتن خانه ای نظیف طی تعطیلات، بخصوص اگر از روش صحیحی استفاده کنید، ساده تر از چیزیست که تصور می کنید. خانه تکانی را قبل از دوران پر تنش آخر فصل انجام دهید. به این ترتیب کار را بدون عجله و فشار روحی انجام می دهید و به اندازه کافی برای پروژه های وقت گیری مانند تغییر دکوراسیون یا برق انداختن لوازم فلزی وقت خواهید داشت.

به فکر لوازم باشید
از قبل هر آنچه از وسائل و مواد شوینده که برای نظافت منزل مورد استفاده قرار می دهید تهیه کنید تا هنگام نیاز دستپاچه و سردرگم نشوید.

فهرست تهیه کنید
قبل از اینکه خانه تکانی را شروع کنید، فهرستی از تمام چیزهایی که باید تمیز شوند، تهیه کنید. تمام کارهایی که باید انجام شود، بنویسید. سپس روی ورقه ای دیگر کارها را به ترتیبی که باید انجام داده شود ردیف کنید. کارها را براساس هر اتاق تقسیم کنید و زمانی برای هر کار در نظر بگیرید، به این ترتیب می توانید بسته به زمان لازم برای هر کار، حتی از زمان های اضافه بسیار کوتاه مانند پخش آگهی در تلویزیون نیز استفاده کنید و مثلا چند تکه لباس را در لباسشویی بریزید. هنگامی که به تدریج هر مورد موجود در فهرست را علامت می زنید، حس بسیار خوبی به شما دست می دهد و احتمال اینکه کارتان را تمام و کمال انجام دهید بسیار بیشتر خواهد بود.

کمی اینجا و آنجا نظافت کنید
برای داشتن خانه ای تمیز و درخشان، نباید لزوما زمان ممتد زیادی در اختیار داشته باشید، در حقیقت خواهید دید که اختصاص دادن ۳۰ دقیقه در روز به کار نظافت، نتایج بسیار رضایت بخشی خواهد داشت، برای مرتب کردن لوازم و خرده ریزها، یک زمان ثابت مانند قبل از خواب یا قبل از صبحانه را کنار بگذارید، در این فاصله می توانید به نظافت هم بپردازید. مثلا بعد از دوش صبحگاهی آینه حمام را تمیز کنید و یا کف وان را با کمی پودر یا مایع مخصوص برق بیندازید.

میانبر زدن اشکالی ندارد
اگر تا اینجا هر توصیه ای را به جز مورد اول عملی کرده و یا به هر علت دیگر وقت کم آورده اید، نگران نشوید. بخش های اساسی و بیرونی خانه مانند پرده ها، فرش و مبلمان را تمیز کرده و نظافت داخل کمدها، کابینت ها و قسمت های مخفی را به مدتی بعد موکول کنید، اما فراموشش نکنید!

کارها را به تنهایی انجام ندهید
این عید تنها عید شما نیست. پس نباید تمام نظافت آن را به تنهایی بر عهده بگیرید. در هر هفته زمان خاصی را برای نظافت اختصاص داده و کارها را با فرزندان و همسر خود تقسیم کنید. از بچه ها بخواهید که تخت های خود را مرتب کرده، اسباب بازی ها و لوازم دیگر خود را جمع کرده و پس از گردگیری قفسه ها، سرجای خود بگذارند. این کار نه تنها باری از دوش شما بر می دارد، بلکه عادات خوبی به فرزندان شما می آموزد.

در تنظیم برنامه توجه داشته باشید که برای انجام کارهایی که نیاز به کمک دیگران دارید. روزهای تعطیل را در نظر بگیرید و کارهایی که دیگران باید انجام دهند به ترتیب اهمیت لیست کرده با نام هر فرد به او بدهید. به این ترتیب مطمئن باشید که بدون فشارهای جسمی طی چند روز کارها تمام می شود.

منبع : tebyan.net

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین