تماس با ما خانه
RSS

به نظر من از بین همه ی ترشی ها، شور یک چیز دیگر است آن تردی که کلم و هویج و کرفس دارند وقتی زیر دندانتان می آیند حرف ندارند، اصلا مزه غذاها وقتی همراه شور خورده می شوند چند برابر خوشمزه تر می شود. پس حالا که پاییز است و کلم و هویج هم فراوان است دست به کار شوید و یک شور خوشمزه خانگی درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شور کلم و هویج :

 گل کلم ۱ کیلو
هویج ۵۰۰ گرم
 ساقه کرفس ۳۰۰ گرم
 خیار قلمی  ۵۰۰ گرم
فلفل سبز حدود ۱۰۰ گرم
سیر ۲ بوته
ترخون تازه ۲۰۰ گرم
سرکه سفید به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم

مراحل تهیه شور کلم و هویج :

در ابتدا کلم ها را گل گل از هم جدا کرده و بعد از اینکه آن ها را خوب شستیم روی یک پارچه تمیز آن ها را پهن می کنیم تا کاملا خشک شوند.

حالا کرفس و هویج ها را هم شسته حلقه حلقه می کنیم و می گذاریم تا خشک شوند. حلقه های کرفس و هویج نباید خیلی نازک باشند.

می توانید فلفل سبز ها را خیلی تند یا با تندی کمتر انتخاب کنید و مقداری هم که استفاده می کنید باز به سلیقه خودتان بستگی دارد حالا فلفل سبزها و خیارها را هم می شویید و می گذارید تا کاملا خشک شوند در صورتی که خیار را قلمی انتخاب کنید دیگر احتیاجی به خرد کردن آن ها نیست و می توانید درسته داخل شور از آن ها استفاده کنید.

در نهایت ترخون را هم می شوییم و می گذاریم خشک شود در صورتی که کمی از برگ های تازه کرفس هم داخل شورمان استفاده کنیم شور ما خوش طعم تر و خوش عطر تر می شود. احتیاجی نیست تا ترخون و برگ کرفس را خرد کنیم.

حالا باید شور آب را آماده کنیم با توجه به مقدار مواد و سایز دبه هایی که در نظر گرفتیم باید شور آب تهیه کنیم. کافی است به ازای هر لیوان آب یک قاشق غذاخوری سر پر نمک داخل قابلمه بریزیم و بعد بگذاریم تا آب بجوش بیاید.

وقتی آب جوش آمد سرکه سفید را اضافه می کنیم. به ازای هر چهار لیوان آب نصف لیوان سرکه سفید کافی است. حالا شعله گاز را خاموش کرده و اجازه می دهیم تا حدود یک ربع زمان بگذرد تا شور آب از حرارت اولیه بیفتد.

حالا دبه های تمیز و خشک خودمان را انتخاب می کنیم و صیفی جات و سبزیجاتمان را داخل آن می چینیم یادتان نرود تا سیر را هم داخل دبه ها بگذارید برای طعم دهی بهتر می توانید سیر و فلفل را از وسط نصف کنید.

یک نکته خیلی مهم برای کپک نزدن شور که باید به آن توجه کنید این است که هم ظرف و هم مواد باید کاملا خشک و تمیز باشند.

حالا دبه را با شور آب پرمی کنیم تا خوب روی مواد را بگیرد و بعد در دبه را محکم می بندیم و برای مدت یک روز داخل محیط آشپزخانه آن را می گذاریم. بعد از یک روز در دبه را باز می کینم و اگر باز به شور آب احتیاج بود داخل دبه ها می ریزیم و بعد دبه ها را یک جای خنک می گذاریم.

بعد از دو هفته شور خوشمزه و ترد ما حاضر است و می توانیم نوش جان کنیم.

منبع : ۲nafare.com

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین