تماس با ما خانه
RSS

كاهش فعالیت سلول های ملانوسیت كه مسئول ایجاد ملانین هستند باعث سفیدی مو می شود واستفاده از رنگ موها سفیدی را تشدید نمی كند .
تا امروز هیچ داروئی كه به طور كامل سفیدی را متوقف كند كشف نشده است . اما با توجه به اینكه در بعضی از فرهنگ ها،سفیدی مو از نظر زیبائی خوشایند نیست ،بعضی از افراد از رنگ های مختلف استفاده می كنند و تا كنون ثابت نشده است كه رنگ مو سفیدی را تشدید كند یا آن را به تعویق بیندازد یا تسریع كند چرا كه سفیدی توسط كاهش فعالیت سلول های ملانوسیت ودر پیاز مو ودر زیر پوست روی می دهد .

اگر افراد تمایل دارند از رنگ مو استفاده كنند رنگ موهایی كه دارای استاندارد وزارت بهداشت هستند را مصرف كرده وهمچنین توسط افراد مجرب كار شود چرا كه اگر میزان رقت یا غلظت رنگ مو كم یازیاد شود سبب آسیب به پوست ومو می شود .
رنگ هایی كه به صورت غیر بسته بندی وكیلویی در بعضی از مراكز یا مغازه ها به فروش می رسند قابل اعتماد نیست بنابراین توصیه می شود از مصرف انها اكیدا خود داری شود .

همچنین ممكن است رنگ مو خوب استفاده نشود یا فرد الرژی یا حساسیت داشته باشد كه دراین صورت باید به پزشك متخصص پوست مراجعه شود . رنگ موی انسان تابع عوامل متعددی است كه مهمترین عامل ژنتیك است وعوامل تغذیه ای ، بیماری متابولیك وارثی وعوامل محیطی از دیگر عوامل موثر بررنگ مو هستند .
هر انسان رنگ موی خاصی در هنگام تولد دارد. موهادر هنگام تولد بسیار نازك ، كركی وكمرنگ هستند وتا اواخر یك سالگی موهای جنینی تغییر كرده وریخته وجای خود را به موهای ترمینال (موی انتهایی دائمی) میدهند .چنانچه كودك در یك سالگی دچار سو تغذیه یا بیماری های ارثی وژنتیكی شود ، با بروز كم پشتی یا چند رنگ شدن مو مثل بیماری « كوآشیو كور » مواجه می شود .

اگر فرد سالم باشد ومشكل خاصی نداشته باشد تاسنین 6 تا 7 سالگی موهای طبیعی و نرمالی پیدا می كند كه رنگ آن ثابت می ماند .
در سنین بلوغ موها ضخیم تر شده واز حدود سن 25 سالگی به بعد پیدا شدن یكی دو تار سفید در مو شروع می شود كه مهمترین عامل سفیدی مساله ژنتیك است .
با مراجعه به سابقه خانوادگی مشاهده می كنیم یك یا چند نفر از بستگان این مشكل را دارند ونمی توان آن را به عنوان بیماری تلقی كرد اما باید در همه این موارد بیماری از نظر كم كاری وپركارتیروئید ، كمبود پروتئین ،وویتامین های خاص ویا بعضی از اسید آمینه ها بررسی شود .
سن سفید شدن موها در زنان 30 تا 35 سالگی به بعد ودر مردان 35تا40 سالگی به بعد است و ازاین سنین پیدایش رو به افزایش سفیدی را داریم .

علل سفیدی موهامتعدد است ، انچه مسلم است این است كه كاهش فعالیت سلول های ملانوسیت كه مسئول ایجاد ملانین هستند باعث سفیدی مو می شود وتا امروز هیچ داروئی كه بطور كامل سفیدی را متوقف كند كشف نشده است بنابراین افراد نباید فریب تبلیغات واهی كه در بعضی از رسانه ها مبنی بر اینكه یك ماهه ، یك شبه یا یك هفته ، سفیدی را بر طرف می كنند ، بخورند .

دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

امتیاز شما به این مطلب :

comment rss - Trackback

  1. مریم طاهرزاده گفت:

    خیلی ممنون از مطالبتونومن 24 سالمه و حود 20 تا از موهام سفید شده شما چه دارویی پیشنهد میکنین؟

  2. soraya گفت:

    salam man mohay shekanande va nazok va sefid daram che rahe hali baray man pishnehad mikonid?

  3. م.رضازاده گفت:

    سلام دختری 17 ساله هستم .از 13سالگی موهایم سفید شده است وعلت ان ارثی است.میخواستم موهایم رارنگ کنم نظر شما در این مورد چیست؟

  4. افزایش رتبه سایت گفت:

    ?سلام,ویتامین پابا رو از کجا میشه تهیه کرد.

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین