تماس با ما خانه
RSS

درست است که کار کردن با مایکروویو ساده است اما اکثر افراد اشتباهاتی در حین به کارگیری از آن مرتکب می شوند که برای سلامتی مشکل ساز است. در این مطلب به این اشتباهات ویژه می پردازیم. لطفاً با ما همراه باشید.

اشتباهات بزرگ در استفاده از مایکروویو که هرگز نمی دانستید!!

مایکروویو کار را برای داغ کردن غذا در عرض چند دقیقه یا یخ زدایی کردن و غیره آسان کرده است. این دستگاه با تولید امواج الکترومغناطیسی روی مولکول‌های آب موجود در مواد غذایی تأثیر گذاشته و با سرعت زیادی دمای آن را بالا می برند. گرما برخلاف شیوه های پخت و پز دیگر از درون ماده غذایی به سمت بیرون حرکت می کند.

درست است که کار کردن با این وسیله ساده است اما اکثر افراد اشتباهاتی در حین به کارگیری از آن مرتکب می شوند که برای سلامتی مشکل ساز است. در این مطلب به این اشتباهات ویژه می پردازیم. لطفاً با ما همراه باشید.

خطای شماره ۱ : برنج را داخل مایکروویو داغ می کنید

بهتر است از داغ کردن کربوهیدرات ها (برنج، نودل) بپرهیزید. چون عمل دوباره گرم کردن یک ماده غذایی حاوی کربوهیدرات باعث افزایش شاخص گلیسمی آن می شود. بالا رفتن شاخص گلیسمی مواد غذایی نیز در افزایش تأثیر آن روی وزن، افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی تأثیر دارد.

خطای شماره ۲ : گوجه فرنگی را در کاغذ آلومینیومی داغ می کنید

گوجه فرنگی و کاغذ آلومینیومی در کنار هم مشکل ساز می شوند. نباید این مواد غذایی را داخل کاغذ آلومینیومی بپیچید و داغ کنید چون اسیدیته موجود در آن باعث افزایش سرایت آلومینیوم به ماده غذایی می شود.

زمانی که این کار را در مایکروویو انجام می دهید خطر دو چندان می شود. بنابراین نباید در داخل مایکروویو از کاغذ آلومینیومی استفاده کنید. چون نسبت به امواج الکترومغناطیسی واکنش نشان می دهد.

خطای شماره ۳ : غذاهای آماده و در بسته را داخل مایکروویو قرار می دهید

مایکروویو با داخل کردن مولکول های آب داخل مواد غذایی فشار زیادی به مواد غذایی می آورد. اگر غذای حاضری و کنسروی خریداری کرده اید حتماً قبل از گرم کردن، آن را از داخل ظرف خود خارج کرده و در ظروف مناسب مایکروویو قرار دهید.

باید توجه داشته باشید که فشار و هوای داخل ظروف کنسروی خارج شود در غیر این صورت ممکن است غذا دچار انفجار شود. بهتر است پوشش و در جعبه باز شود تا هوای داخل آن امکان خارج شدن داشته باشد.

خطای شماره ۴ : پیتزا را داخل مایکروویو آماده می کنید

پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده، پاستاها و غیره. اگر نمی خواهید خمیر پیتزا یا پاستاهایتان نرم شود بهتر است آن را در فرهای معمولی آماده کنید نه در مایکروویو. مایکروویو مواد غذایی را از داخل به خارج می پزد. بنابراین نان پیتزا بعد از قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیس آنگونه که باید ترد نخواهد بود.

خطای شمار ۵ : فراموش می کنید که ماده غذایی در مایکروویو به طور یکدست پخته نمی شود

عمل طبخ در مایکروویو ممکن است خطر سوختن دست یا دهان را بالا ببرد چون قسمت خارجی ماده غذایی ولرم اما داخل آن بسیار داغ است. همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، مایکروویو مواد غذایی را توسط امواج الکترومغناطیس و از درون به بیرون طبخ می کند. بنابراین پخت آن همیشه یکدست نیست. ممکن است غذایی به ظاهر ولرم به نظر بیاید اما واقعیت این است که درون آن بسیار داغ است.

خطای شماره ۶ : پلاستیک روی برخی مواد غذایی را جدا نمی کنید

اگر یک ماده غذایی را با بسته بندی یا برچسب پلاستیکی آن داغ می کنید در اشتباه هستید. به گفته محققان آژانس ملی سلامت مواد غذایی فرانسه، داغ کردن یک ماده غذایی که در ظروف پلاستیکی یا با پوشش پلاستیکی و همچنین کنسروها در مایکروویو باعث می شود غذا به بیسفنول A آلوده شود که یک ترکیب ایجاد کننده اختلال در سیستم غدد درون ریز بدن است.

در کنگره پزشکی که در سال ۲۰۱۴ در بروکسل برگزار شد محققان گزارش هایی ارائه کردند که نشان می دهد ظروف پلاستیکی و همچنین کنسروها حاوی ترکیبات ایجاد کننده اختلال در سیستم غدد درون ریز هستند بنابراین باید از داغ کردن آن‌ها در داخل مایکروویو خودداری کرد.

چون گرما باعث می شود که این ترکیبات آزاد شوند. این ترکیبات شیمیایی، غددی که مسئول تولید هورمون ها هستند را با مشکل روبه رو می سازند. زمانی که این ترکیبات وارد خون می شوند اختلال خواب، مشکلات عصبی یا حتی ناباروری ایجاد می کنند.

خطای شماره ۷ : شیشه شیر بچه را در مایکروویو قرار می دهید

هیچ وقت شیشه شیر بچه را داخل مایکروویو قرار ندهید. اول این که شکل و فرم شیشه شیر مناسب قرار گرفتن در مایکروویو نیست و دیگر این که ممکن است در دمای شیر داخل شیشه شیر اختلاف دمای بالایی وجود داشته باشد. در نتیجه شیر موجود باعث سوختگی دهان و گلوی کودک شود.

علاوه بر این امکان کاهش ارزش غذایی شیر نیز وجود دارد. در واقع با قرار دادن شیشه شیر بچه در مایکروویو امکان دارد ویتامین ها و پروتئین های موجود در شیر تجزیه شده و از بین بروند. بهتر است از روش حرارت غیر مستقیم برای گرم کردن شیر بچه استفاده کنید. می توانید شیشه شیر را داخل ظرفی قرار دهید و آن را در آب جوش بگذارید.

علاوه بر این باید یادتان باشد که بعد از گرم کردن شیشه شیر آن را به خوبی به هم بزنید تا دمای شیر یکدست شود. لازم است چند قطره از شیر را روی ساعد یا مچ دستتان بریزید تا حرارت شیر را بررسی کنید.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین