تماس با ما خانه
RSS

11111

اصول اولیه رنگ کردن مو

TONE: نشانگر گرم یا سرد بودن رنگ است. رنگ های گرم (هایلایت کننده ها) قرمز، نارنجی و زرد هستند. رنگهای سرد خاکستری، آبی، سبز و بنفش هستند.

Level (سطح): درجه روشن کننده تیرگی یا روشنی یک رنگ را نشان می دهد . هر رنگی می تواند از رنگ روشن تر یا تیره تر ساخته شود. بنابراین تغییر درجه می تواند با اضافه کردن یک رنگ تیره و یا روشن انجام شود. رنگ های مو، هم طبیعی و هم مصنوعی، بین درجه ۱تا ۱۰ طبقه بندی می شوند. ۱ نشان دهنده رنگ سیاه و ۱۰ نشان دهنده روشن ترین بلوند می باشد.

رنگدانه مو : رنگدانه مو ملانین نامیده می شود و مسئول حفظ رنگ موی شماست. دو نوع ملانین در موی شما یافت می شود. Emplaning ، معمول ترین نوع می باشد و سایه های قهوه ای تا مشکی به مو می دهد. Phaeomelanin که تونهای بلوند و زرد و حنایی و قرمزرنگ را به مو میدهد. نبود رنگدانه تولید رنگ سفید (خاکستری) می کند.

درجات رنگ مو :۱- سیاه، ۲- قهوه ای خیلی تیره، ۳- قهوه ای تیره، ۴- قهوه ای، ۵- قهوه ای متوسط، ۶- قهوه ای روشن، ۷- بلوند تیره، ۸- بلوند متوسط ، ۹- بلوند روشن، ۱۰- بلوند پلاتینی روشن.

البته ۱۱و ۱۲ هم در بعضی کاتالوگها وجود دارد که این رنگها در ترکیب با این رنگهای اصلی برای روشن کنندگی فوق العاده زیاد کاربرد دارد. شماره های بعد از ممیز نشانگر ترکیب رنگ اصلی با رنگهای فرعی هستند. مثلا ۱/۲و۱/۱و۱/۳ برای دانستن بیشتر این مطالب نیاز به آموزش کاتالوگ خواندن دارید و در صورت نیاز شما ما به شما آموزش حرفه ای آن را خواهیم داد.

توجه داشته باشید که هنگام انتخاب رنگ مو پایه ی موی خود فرد نیز بسیار مهم است . رنگهایی که بر روی کاتالوگها می بینید همه بر روی موهای دکلره شده امتحان شده است حتی مشکی پر کلاغی . بنابراین یک فرد آسیایی با پایه ی رنگ تیره هرگز توقع نداشته باشد که رنگ انتخابی بر روی موهایش دقیقا همان رفله را ایجاد کند. اگر دقیقا همان رنگ و رفله را می خواهید موهای شما نیاز به دکلره یا رنگ مو آن هم در چند مرحله است . موهای اروپایی ها به علت اینکه پایه ی روشن دارند تقریبا از پایه ی پنج به بالا رنگ مو همان رفله را ایجاد می کند. اگر دقت کرده باشید در خانم هایی که موهای سفید بیشتری دارند رفله ی رنگ انتخابی بسیار نزدیک به رنگ کاتالوگ مو است نسبت به خانمی که رنگ موی مشکی یا قهوه ای سیر دارد.

نحوه ی استفاده از اکسیدان در پایه های متفاوت:

برای پایه ی مو از ۱ تا ۴ از اکسیدان ۶% یا همان اکسیدان شماره ی ۱ استفاده می کنیم.

برای پایه ی مو از ۵ تا ۱۰ اکسیدان شماره ی ۹% یا اکسیدان شماره ی ۲ استفاده می کنیم .

اکسیدان شماره ی ۳ یا ۱۲% مخصوص دکلره است . ولی در رنگهای بالا یعنی پایه ی ۹ و ۱۰ هم می توانیم استفاده کنیم. ( در رنگ مو زیاد توصیه نمی شود )

انتخاب رنگ‌موی مناسب

یافتن رنگ‌موی مناسب ساده نیست انتخاب رنگ دلخواه از روی کاتالوگ رنگ فروشگاه و خریداری آن اقدامی نادرست است. رنگ‌مو را با توجه به رنگ طبیعی مو، رنگ چشم و پوست خود انتخاب کنید. رنگی که می‌بینید حاصل بازتاب نور از روی رنگدانه‌های رنگ‌شده است. بنابراین، یک رنگ یکسان روی موهای مختلف متفاوت است. رنگ موی سیاه، نور کمی را منعکس می‌کند و این درست برخلاف عملکرد رنگ موی بور است. رنگ درجة ده مو را روشن و درجة یک آن را تیره می‌کند.

وقتی که رنگ موهای خود را روشن می‌کنید، هالة گرمی از رنگ‌های زرد و قرمز دور شما دیده می‌شود. به یاد داشته باشید که ترکیب رنگ‌های زرد و قرمز، رنگ نارنجی را تولید خواهد کرد، نه رنگ دلخواه شما را پس بهتر است از یک آرایشگر برای روشن کردن موهای خود استفاده کنید که رنگ کار حرفه ای باشد او می تواند با ترکیب یک با چند رنگ رنگ دلخواه شما را ساخته و بدست آورد.

بهترین رنگ‌ها برای کسانی که پوست گندمگون و برنزه دارند رنگ‌های شیری، گل‌بهی، مسی، کرم نخودی، قهوه‌ای، زرد سوخته، قهوه‌ای مایل به قرمز، قهوه‌ای مایل به طلایی، و رنگ‌های آبی، سبزآبی، فندقی، عسلی، سبز کاهویی و زرد است. برای چشم‌های کهربایی یا به رنگ قهوه، رنگ‌موهای طلایی با های‌لایت قرمز، قهوه‌ای طلایی، قهوه‌ای عسلی، فندقی، مسی و قهوه‌ای سوخته مناسب است.

در مورد پوست‌های روشن، های‌لایت آبی‌قرمز و برای پوست‌های صورتی و سرخ، رنگ کرم گلی، زیتونی تیره و قهوه‌ای تیره با سایة آبنوسی جلوة خاصی ایجاد خواهد کرد. برای چشم‌های آبی روشن، آبی خاکستری، آبی تیره، سبز تیره، قهوه‌ای و مشکی، بهترین رنگ‌مو ارغوانی با های‌لایت شرابی، پلاتینی، خاکستری، قهوه‌ای، قهوه‌ای تیره، مشکی و شیری است.

انتخاب رنگ‌مو به مرغوبیت رنگ، سلیقه و خواستة شما و مدت زمانی که می‌خواهید آن رنگ روی موهایتان باقی بماند بستگی دارد. اغلب زنان از رنگ‌های تیره شروع می‌کنند و هر بار، رنگ یک درجه روشن‌تر از قبل را برمی‌گزینند. اگر رنگ‌موی انتخابی موهای سفید شما را پوشش نمی‌دهد، از رنگ مرغوب‌تر و یک درجه بالاتر از رنگ موی اصلی خود استفاده کنید. یا برای پوشش موهای سفید بهتر است از سیستم مردانساژ مو استفاده نمائید و برای این کار حتما به یک آرایشگر خبره نیاز دارید. ما به شما توصیه می کنیم که اگر به طول متناوب موهایتان را رنگ میکنید حتما از رنگهای بدون آمونیاک استفاده نمائید. همه ما می دانیم که پوست سر بهترین منبع جذب انواع ویتامینها، مواد شیمیایی و… می باشد و اگر ما به طور متناوب مواد شیمیایی را روی سر خود بگذاریم سریعا این مواد جذب خون می شوند و کم کم تاثیر نامطلوب خود را به روی بدن ما به جا گذاشته و در بعضی اوقات ایجاد حساسیت در پوست صورت و اطراف چشمها و ابروها به شدت متورم و قرمز می شود. (این همان مسمومیت خون به واسطه آمونیاک و مواد سمی است) که وارد خون شده است. پس بهتر است برای زیبایی خود و حفظ سلامتی خود ارزش قائل شویم و از رنگها و مواد آرایشی و بهداشتی مرغوب و استاندارد و اصل استفاده نمائیم.

چرخه رنگ

اگر شما چرخه رنگ را بشناسید رنگ کردن برایتان آسان تر خواهد شد . ممکن است به نظرتان عجیب برسد که موهای شما ترکیبی از سه رنگ است: قرمز ، زرد ، آبی. اینها رنگ های اصلی هستند. رنگ های ثانویه ، نارنجی، سبز و بنفش هستند. که از ترکیب رنگهای اصلی بدست آمدند.

یکی از عناصر و عوامل مهم رنگ کردن مو تعیین رنگدانه زیرین موی شماست. وقتی که شما رنگی را انتخاب می کنید و بر روی موهایتان می گذارید امکان دارد به خاطر رنگدانه زیرین در موی شما، همان رنگ دلخواه بدست نیاید.

اگر شما نگاهی به چرخه در رنگ بیاندازید یک رنگ مخالف برای هر رنگ وجود دارد یعنی اگر موی شما نارنجی باشد رنگ سبز باعث می شود که موی شما قهوه ای شود یا اگر موی شما یک تون tone زرد دارد رنگ بنفش آن رنگ را از بین خواهد برد. پس حالا شما خنثی کننده های رنگ را نیز شناختید.

رنگ زیرین + رنگ مصنوعی = رنگ نهایی

نحوه رنگ کردن مو در مورد خانمها و آقایان اختلافی با یکدیگر ندارد و در واقع یک روند مشترک برای آنها وجود دارد. در واقع رنگ کردن مو به دو دلیل صورت میگیرد. یا اینکه هدف پوشاندن سفیدی موهاست که بیشتر در مورد آقایان صادق است و یا با هدف تغییر رنگ موهاست که بیشتر در مورد خانمها رخ میدهد. رنگ موها دارای دو نوع ترکیب هستند یک نوع موقتی بوده و با یکبار شستشو از بین می روند که عمدتا” توسط خانمها برای مراسمها استفاده میشود. این نوع رنگها به صورت اسپری و یا شامپو رنگ موجود هستند و دوام ندارند. اما اگر هدف رنگ کردن مو حفظ رنگ برای اقلا” چهار هفته متوالی باشد رنگ موی دایمی نیاز دارید. این نوع رنگ موها در واقع با موی سر شما واکنش شیمیایی داده و روی آن می مانند و با شستشو هم پاک نمیشوند اگرچه تدریجا” کم رنگ خواهند شد. رنگ کردن موها دارای روندی ساده است که با مرور کردن آن دردسر کمتری برای رنگ کردن موهای خود خواهید داشت:

۱-رنگ موی شما اگر با هدف رنگ کردن موهای سفید شده تهیه میشود بهتر است با سن و رنگ موی طبیعی شما سازگار باشد. مثلا” اگر موهای شما مشکی هستند بهتر است از رنگ موی N2 استفاده نمایید. به سن خود هم توجه کنید هیچ کس باور نخواهد کرد که شما در سن ۶۰ سالگی موهایی پرکلاغی داشته باشید! بهترین رنگ مو برای رنگ کردن موهای سفید شده در صورتیکه رنگ اصلی موهای شما مشکی و یا قهوه ای پر رنگ بوده باشد رنگ N2 و رنگ N3 است. این کدها درجه بندی رنگ هستند و ربطی به مارک سازنده ندارند. استفاده از رنگ مشکی N1 به دلیل اینکه کاملا” واضح است که رنگ موی شما مصنوعی است توصیه نمیشود.

۲-رنگ موی شما با اکسیدان فقط در زمان کمتری رنگ خواهد شد. پس اکسیدان هدفی جز تسریع روند و کوتاه کردن زمان رنگ شدن ندارد. بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید. حدود دو قسمت رنگ با یک قسمت اکسیدان کافی است. افزودن زیاد اکسیدان موجب جریان پیدا کردن رنگ روی پوست شما و همچنین کم دوام بودن رنگ خواهد شد و به سرعت با شستشو پاک میشود. اگر میخواهید رنگ موی شما با گذشت زمان قرمز به نظر نرسد از اکسیدان ضد قرمزی استفاده نمایید. این اکسیدانها باعث میشوند که رنگ مشکی و یا قهوه ای که شما استفاده کرده اید با گذشت زمان قرمز نشوند. اگر موهای خود را بلوندو یا لایت می کنید اکسیدان معمولی توصیه میشود. اکسیدانها معمولا با درصدهای مختلف عرضه میشوند مثلا اکسیدان ۶ درصد و یا اکسیدان ۹ درصد. واضح است که حجم کمتری از اکسیدان ۹ درصد توان سرعت بخشیدن به رنگ شدن موهای شما را دارد و به دلیل آنکه اکسیدان کمتری هم مصرف کرده اید رنگ مو بر روی پوست شما شره نخواهد کرد.

۳-قبل از رنگ کردن رنگ و اکسیدان را به نسبت حدود دو قسمت رنگ و یک قسمت اکسیدان خوب مخلوط کنید.

۴-بر روی پیشانی و کنار گوشهای خود وازلین ویا کرم چربی بمالید تا بعدا” دچار رنگ شدگی روی پوست خود نشوید. اگر رنگ موی شما مشکی باشد این مورد اهمیت بیشتری دارد.

۵-رنگ موی خود را با یک قلم مو کاملا” بر روی موهای خود آغشته سازید. در نواحی نزدیک به پوست رنگ کمتری بزنید چون رنگ تحت وزن خود و گرمای بدن شما شره خواهد کرد و پایین خواهد آمد.با قلم مو رنگ مو را به سمت بالا بکشید تا همه جوانب موهای شما آغشته به رنگ شود.

۶- برای رنگ کردن کامل موها، همیشه از پشت سر شروع کنید و موها را تا دو سانتیمتر مانده به ریشه به رنگ آغشته کرده، ۳۰ دقیقه صبر کنید و ده دقیقه آخر رنگ را به ریشه موها بزنید. رنگ کردن ریشه را از جلوی سر شروع کنید.

برای رنگ کردن ریشه موهای سفید، همیشه از جلوی سر شروع کنید و برای موهایی که سفیدی ندارند و یا کمتر دارند از پشت سر شروع به رنگ کردن کنید.

برای تجدید رنگ موهایی که قبلا رنگ شده اند ، هرگز رنگ را به تمام موها نزنید و از قسمت رویش مو تا مرز بین رنگ طبیعی مو و رنگ قبلی رنگ را آغشته کنید.

۷-موهای خود را با شامپوهای مخصوص موها رنگ شده بشویید. این شامپوها دارای ترکیباتی سیلیکونی هستند که برای شستشوی بار اول موهای رنگ شده مناسبند. شامپوی عادی شما هم بهتر است خنثی باشد تا رنگ موی شما دوام بیشتری یابد.

۸-موهای شما بعد از رنگ کردن کمی خشن میشوند برای حل این مشکل یا از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده در نوبت اول شستشو استفاده کنید و یا از نرم کننده کمک بگیرید. در هر صورت اگر شما از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده میکنید نیازی به نرم کننده نخواهد بود.

۹- رنگ‌مو را روی پوست سر نمالید و سعی کنید کمی از ریشه فاصله داشته باشد. اگر رنگ‌مو روی پوست صورت پخش شد، برای تمیز کردن آن از پودر بچه استفاده کنید

۱۰- از رنگ کردن مو در زمان بارداری خودداری کنید. ترکیبات شیمیایی رنگ‌مو آثار نامطلوبی بر جنین می‌گذارد. مگر آنکه شما بخواهید برای تنوع موهایتان را مش کنید. مش با کلاه هیچ ضرری برای زنان باردار ندارد. زیرا بواسطه کلاه و فویل و لوازم جانبی دیگر مواد هیچگاه به پوست سر برخورد نخواهد کرد و همیشه برای مش کردن معمولا نیم تا ۱ سانتیمتر فاصله تا ریشه مو رعایت می شود.

۱۱- از رنگ کردن مداوم مو با درجات مختلف و رنگ‌های گوناگون بپرهیزید. زیرا موهایتان بواسطه رنگ کردن زیاد خشک و کدر و بدحالت می شود و زیبایی خود را از دست می دهد. پیشنهاد ما برای رنگ کردن ما در سال نهایتا ۴ مرتبه در هر فصل میباشد. مگر آنکه رشد ریشه با موهای سفید داشته باشید که در آنصورت بهتر است هرماه فقط قسمتهای رشد کرده را رنگ نمائید.

۱۲- رنگ‌های دایمی یا رنگ‌های طبیعی، رنگ‌دانه‌‌های مو را کاملا تغییر می‌دهند. مدت دوام این رنگ‌ها، دو ماه است. ریشه‌های مو را هم باید هر پنج هفته یک بار رنگ کرد. برای رنگ‌های دایمی باید از اکسیدان و پودر دکلره استفاده کرد. رنگ‌های موقتی به شکل شامپو یا ژل و کف هستند و نیازی به اکسیدان ندارند. این رنگ‌ها پس از شش تا هشت بار شامپو کردن از بین می‌روند.

۱۳- دو روز قبل از آغاز رنگ‌آمیزی، مقداری از رنگ را پشت گوش خود بمالید تا مطمئن شوید نسبت به رنگ آلرژی ندارید. سپس دستورالعمل داخل قوطی رنگ را کاملا بخوانید و اجرا کنید. به مدت زمان مکث رنگ روی مو و مقدار اکسیدان مورد نیاز در دستورالعمل قید شده، احترام گذاشته و حتما در هنگام رنگ‌آمیزی از دستکش استفاده کنید.

۱۴- در صورتی که ۵۰ درصد از موهای شما سفید شده است، نمی‌توانید از رنگ‌های موقتی و فانتزی استفاده کنید. تنها رنگ‌های دایمی و اصلی، سفیدی موهای شما را پوشش می‌دهند.

۱۵- برای داشتن رنگ مناسب یا به دست آوردن بعضی رنگ‌ها مثل اکواژ یا مسی روی موهای تیره، باید از مواد دکلره استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم این کار را به تنهایی انجام ندهید و حتما از یک آرایشگر کمک بگیرید.

۱۶- فرقی نمی‌کند، چه یک رنگ دایمی می‌گذارید و چه یک رنگ موقتی، به هر حال بین دفعات رنگ‌آمیزی فاصله زمانی شش هفته تا دو ماه را رعایت کنید. در صورتی که پشت سر هم موهایتان را رنگ کنید، به این خیال که رنگ آنها شفاف‌تر و زیباتر شود، متاسفانه تنها موهایتان را از بین می‌برید. در صورتی که موهای شما آسیب دید، تنها دو راه حل دارید: یا صبر کنید تا مو رشد کرده و موهای رنگ‌شده و آسیب‌دیده را کوتاه کنید، یا نزد یک آرایشگر حرفه‌ای بروید تا به شما کمک کند.

۱۷-رنگ‌دانه‌های طبیعی مو به موهای شما درخشش می‌دهند و جلوی صدمات خارجی را می‌گیرند. حنا قدرت پوشش‌دهی فوق‌العاده‌ای دارد ولی در صورتی که مو آسیب ببیند یا رنگ مورد دلخواه به دست نیاید، کاری نمی‌توان کرد؛ حتی نمی‌توان روی آن یک رنگ دایمی گذاشت. در این صورت باید به یک آرایشگر حرفه‌ای مراجعه کنید تا با مواد دکوپاژ که یک دکلره قوی است، رنگ را از روی موهایتان پاک کند.

۱۸- برای آنکه نتیجه، مورد دلخواه شما باشد، باید به بعضی قوانین احترام بگذارید. در صورتی که سابقا موهایتان را دکلره کرده‌اید، روی آن یک رنگ تیره نگذارید؛ چون در این صورت دیگر نمی‌توانید رنگ آن را روشن کنید؛ دکلره مجدد نیز موهایتان را می‌سوزاند. هرگز از مخلوط رنگی که سابقا درست کرده‌اید، برای رنگ‌آمیزی دفعه بعد استفاده نکنید. رنگ‌ها را با هم مخلوط نکنید مگر آنکه از یک خانواده باشند.

۱۹- برای رنگ کردن پایین مو ها که کمرنگ شده اند از همان رنگ معمولی استفاده کنید فقط برای نوک موها که دارای خلل و فرج می باشند تا رنگ را در خود نگه دارد از یک درجه تیره تر با مقداری رنگ طلایی یا زرد که رنگ روشن به مو میدهد استفاده کنید

۲۰- برای انتهای موها که رنگ نمیگیرند باید قبل از گذاشتن رنگ این منافذ از رنگ پر شوند . رنگ مورد نظرتان را و یا رنگ یک درجه تیره تر را انتخاب و بدون اکسیدان آن را بر روی نوک موهایتان بگذارید. سپس موها راخشک کنید. بعد رنگ ها را طبق معمول بر روی مو ها بگذارید تا رنگ تثبیت شود.

۲۱- وقتی موی بلوند در اثر مواد شیمیایی موجود در استخر شنا سبز می شود با استفاده ازرنگهای گرم (قرمز یا طلایی) این مشکل بر طرف می شود. همچنین شما می توانید از شامپوهای براق کننده و شفاف کننده هم استفاده نمایید.

۲۲- وقتی که موی فعلی تان از رنگی که انتخاب کرده اید تیره تر است به یک دکلره کننده نیاز داریم تا رنگ قبلی را به سطح و درجه برابر با رنگ انتخابی برساند و رنگ دلخواه بدست بیاید.

۲۳- دکلره کننده ها طراحی شده اند تا رنگ مصنوعی و شیمیایی را از موهای شما پاک کنند. این دکلره کننده ها برای روشن کردن موهایی با رنگ طبیعی موثر نخواهند بود.

۲۴- وقتی که رنگ غالب مو سفید است از جایی که سفید ترین موها را دارد شروع کنید. رنگی با یک درجه تیره از رنگ مورد نظر تان استفاده کنید. به خاطر نبود رنگ در تارهای مو رنگی که می گذارید روشن تر به نظر می رسد.

۲۴- اگر موهای سفید شما خیلی زبر و مقاوم در برابر رنگ باشد شاید لازم باشد که قبل از رنگ کردن آنها را نرم کرد. به راهنمایی های سازندگان رنگها توجه کرده و همیشه قبل از گذاشتن رنگ موهایتان را خشک نمایید. رنگی که بر روی موی خیس یا مرطوب گذاشته شده باشد رقیق شده و نتیجه رنگ رضایت بخش نخواهد بود .

۲۵- برای موهای سفید مقاوم حاشیه سر اول این منطقه و این موها باید رنگ شوند و پس از اتمام رنگ کردن دوباره باید رنگ شوند. احتمالا یک تون تیره تر باید به این ناحیه و موهایش زده شود.

در نهایت سعی کنید مارک مناسبی از رنگ مو تهیه کنید که هم توسط مراجع بهداشتی تایید شده باشد و هم خیلی ارزان به نظر نرسد. هیچ ارزانی بی علت نیست!

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین