تماس با ما خانه
RSS

این روزها اگر سری به فروشگاه‌ها یا سوپرمارکت‌های عرضه‌کننده مواد غذایی بزنید، حتماً انواع محصولات غذایی حاضری و آماده به چشمتان می‌خورد؛ از سبزی‌های پاک و خرد شده گرفته تا گردوی چرخ‌کرده و بادمجان دودی برای تهیه ترشی و میرزاقاسمی. خیلی‌ها نمی‌دانند که آیا می‌توان به چنین محصولاتی اطمینان کرد و آن‌ها را در سبد خرید خانواده گنجاند یا نه؟ به همین منظور، نگاهی کوتاه به برخی از خوراکی‌های حاضری پرمصرف می‌اندازیم و با بررسی آن‌ها سعی می‌کنیم انتخاب شما را ساده‌تر کنیم.

سبزی‌های خرد شده
سبزی‌ها معمولاً به 4 شکل مختلف عرضه می‌شوند؛ یا فقط پاک کرده‌اند یا پاک کرده و شسته‌ شده‌اند یا پاک کرده، شسته و خرد شده‌اند گاهی علاوه بر این‌ها، سرخ هم شده‌اند.
از نظر بهداشتی، خرید سبزی‌هایی که فقط پاک‌ شده هستند، چندان توصیه نمی‌شود زیرا سبزی‌های نشسته حاوی آلودگی‌های بسیار زیاد میکروبی و حاوی تخم انگل هستند. ظرف به ظرف کردن سبزی‌های نشسته، دست زدن به آن‌ها یا تماس احتمالی کودکان با این سبزی‌ها می‌تواند مشکلات بهداشتی و بیماری‌های بسیاری را به دنبال داشته باشد. پس خرید سبزی پاک کرده و شسته به انواع نشسته آن ارجحیت دارد.
البته این سبزی‌ها حتماً باید بسته‌بندی و دارای مجوز بهداشتی باشند تا بتوان به سلامت و ادعای شستشوی صحیح آن‌ها اطمینان کرد. استفاده از سبزی‌های خردشده یا سرخ‌شده بسته‌بندی و دارای مجوزهای بهداشتی که در کارخانه‌های معتبر تهیه می‌شوند هم اشکالی ندارد. با این حال انواعی از سبزی‌ها که به روش انجماد سریع انفرادی (IQF ) منجمد شده‌اند کیفیت ظاهری، بافتی، رنگی و تغذیه‌ای بالاتری نسبت به سبزی‌های سرخ‌شده دارند.

به خانم‌ها توصیه نمی‌شود سبزی‌ های خردشده باز و فاقد بسته‌ بندی و مهر استاندارد را از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها خریداری کنند زیرا هیچ نظارتی بر سلامت این سبزی‌ها و رعایت اصول بهداشتی در شستشوی آن‌ها وجود ندارد.

بعضی از خانم‌ها برای اطمینان از سلامت و بهداشت سبزی‌های خردشده، آن‌ها را پس از آوردن به منزل دوباره می‌شویند. این کار به دلیل ریز بودن سبزی‌های خردشده، چندان عملی و عقلانی نیست. اگر به بهداشت سبزی‌های حاضری اطمینان ندارید، می‌توانید انواع پاک‌کرده و شسته آن‌ها را بخرید و بعد از شستن مجدد آن‌ها در منزل، اقدام به خرد کردنشان کنید.

آب‌ لیمو و آب‌ غوره خانگی
متأسفانه این روزها در بیشتر مغازه‌ های فروش محصولات غذایی سراسر کشور، انواع متنوعی از آب‌ لیمو و آب‌ غوره‌های فاقد نام و نشان به مردم عرضه می‌شود که ادعای خانگی بودن را به یدک می‌کشند و مردم هم فکر می‌کنند که خانگی بودن آن‌ها نشان‌دهنده سلامت و کیفیت بالاترشان است اما این فقط سوء استفاده از کلمه « خانگی » است. در بیشتر کتاب‌های بهداشت مواد غذایی هم به این سوءاستفاده کلامی اشاره شده است. محصول خانگی به محصولی گفته می‌شود که شما آن را در خانه، در شرایط کاملاً بهداشتی و در حجم پایین به اندازه نیاز خانواده‌تان تهیه کنید.

اگر فردی بخواهد محصولی مانند آب‌ لیمو یا آب‌ غوره چند محله یا منطقه را تأمین کند، دیگر شرایط تولید خانگی را ندارد و باید دست به تولید انبوه بزند. تولید انبوه هم بهداشت، شرایط خاص نگهداری و متخصص بهداشت مواد غذایی می‌خواهد که هیچ‌کدام از محصولات به اصطلاح خانگی این شرایط را ندارند. ضمن اینکه آلودگی‌ها و تقلب‌ های بسیار زیاد کیفی، کمی و بهداشتی هم در چنین فرآورده‌هایی دیده می‌شود. به همین دلیل به هیچ‌وجه مصرف محصولاتی تحت عنوان خانگی از آب‌ غوره و آب‌ لیمو گرفته تا رب و سرکه توصیه نمی‌شود.

پیاز داغ و سیر داغ
خرید پیاز داغ و سیر داغ‌های آماده هم فقط زمانی توصیه می‌شود که بخواهید آن‌ها را از انواع بسته‌بندی با مارک‌های معتبر و مجوزهای بهداشتی خریداری کنید. این محصولات کارخانه‌ای با نظارت ناظران بهداشتی و کیفی سازمان استاندارد و وزارت بهداشت روانه بازار می‌شوند.

اگر پیاز داغ یا سیر داغ‌های حاضری باز یا با بسته‌ بندی‌های بی‌نام و نشان بخرید، قطعاً سلامت خود و خانواده‌تان را به خطر انداخته‌اید زیرا سلامت و بهداشت مواد اولیه این محصولات و روغنی که برای سرخ کردن آن‌ها استفاده می‌شود، کاملاً نامشخص است. رعایت نشدن اصول بهداشتی در تولید و نگهداری محصولات غیر کارخانه‌ای هم از دیگر مشکلات تولید انبوه و البته بدون مجوز چنین خوراکی‌هایی است.

گردوی چرخ‌کرده
گردوی چرخ‌کرده هم از دیگر محصولات غذایی آماده‌ای است که به تازگی روانه بازار فروش شده است. معمولاً بزرگ‌ترین تقلب یا مشکلی که می‌تواند در این محصول وجود داشته باشد، استفاده از گردوهای سیاه و کهنه برای تولید آن است. معمولاً خشکباری مانند گردو را به دلیل پروتئین بالا و چربی‌های خوب و مفیدش مصرف می‌کنیم. گردوهای سیاه هیچ نوع ارزش تغذیه‌ای ندارند زیرا روغن آن‌ها کاملاً اکسید شده است. با این حساب هنگام خرید گردوهای سیاه با عنوان « گردوی خورشی »، عملاً پولتان را پای محصولی می‌دهید که ارزش تغذیه‌ای ندارد. خرید گردوهای تازه و چرخ کردن آن‌ها در منزل به گردوهای چرخ شده حاضری ارجحیت دارد.

بادمجان کبابی یا سرخ شده
خرید بادمجان‌های سرخ و بسته‌ بندی شده کارخانه‌ای و دارای مجوزهای لازم بهداشتی هیچ اشکالی ندارد و استفاده از آن‌ها می‌تواند نوعی صرفه‌جویی در وقت خانم‌های شاغلی باشد که فرصت کافی برای آشپزی ندارند اما استفاده از بادمجان‌های سرخ‌شده بسته‌بندی که با عنوان «خانگی» در برخی از مغازه‌ها به فروش می‌رسند، اصلاً توصیه نمی‌شود زیرا سلامت روغن مورد استفاده برای سرخ کردن آن‌ها و شرایط نگهداری‌شان تا رسیدن به دست خریدار اصلاً مورد اطمینان نیست.

بد نیست این را هم بدانید که در حال حاضر انواعی از بادمجان کباب شده برای تهیه ترشی یا غذاهایی مانند میرزا قاسمی در بازار عرضه می‌شود که بیشتر آن‌ها با دود مصنوعی به شکل دودی درمی‌ آیند نه با دود طبیعی و معطر.
بادمجان کبابی هم حتماً باید بسته‌ بندی شده و با مجوزهای لازم بهداشتی و استاندارد عرضه شود، در غیر این صورت خرید و مصرف آن توصیه نمی‌شود. ضمن اینکه استفاده از عصاره دود یا همان دود مصنوعی در تهیه این محصولات باید روی بسته‌بندیشان درج شود. البته ناگفته نماند آلرژی‌زایی بادمجان با انجام فرآیندهای مختلفی مانند کباب یا سرخ کردن آن، کمی بیشتر می‌شود.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین