تماس با ما خانه
RSS

اغلب كاربران كامپیوتر، به طور معمول از رمزهای عبور ساده و آسان استفاده می كنند. اما دقت داشته باشید كه این سهل انگاری در انتخاب رمز عبور، عواقب خطرناكی به دنبال خواهد داشت. رمزهای عبور آسان و معمولی در ظرف چند ثانیه لو خواهند رفت و اطلاعات شخصی مانند شماره حساب بانكی و شماره كارت اعتباری شما به راحتی در معرض دید هكرها قرار خواهند گرفت.

internet_security
▪ در اینجا ۸ نكته برای حفاظت از اطلاعات توصیه می شود :
۱) به هیچ وجه از اسامی استفاده نكنید فرقی نمی كند كه اسم فامیلتان باشد، یا باشگاه فوتبال مورد علاقه تان. بسیاری از برنامه های هكر، رمزهای عبور را با كمك فرهنگ لغت هك می كنند. فقط چند ساعت طول خواهد كشید كه با كمك لغات یك فرهنگ لغت، دستیابی به رمز عبور امكان پذیر شود.
۲) برای رمز عبور خود حداقل از ۸ حرف استفاده كنید:
برای رمز عبوری كه از ۴ حرف تشكیل شده است، حدود ۴۵۰۰۰ حالت وجود دارد. اما برای رمز عبوری كه از ۸ حرف و علامتهای ویژه تشكیل شده است، یك میلیارد حالت مختلف وجود دارد!
۳) برای رمز عبور، از حروفی كه در كنار هم قرار گرفته اند استفاده نكنید!
رمزهای عبوری مانند “qwert” یا “asdf” ، كار هكرها را برای دستیابی به رمز عبور بسیار آسان می كند، این مطلب در تركیب اعداد نیز به همین صورت است.
▪ مثل ۱۲۳۴۵۶۷۸ . در كنار هم قرار گرفتن حروف و یا اعداد، دستیابی به هكرها به رمز عبور شما را بسیار راحت می كند!
۴) برای رمز عبور خود، تركیبی از حروف بزرگ و كوچك یا اعداد و علامتهای ویژه را انتخاب كنید.
استفاده از علامتهای ویژه به تنهایی كافی نیست. ۵ درصد همه كاربرها بر این امر اتفاق نظر دارند كه رمز عبوری مثل Martin! را به كار برند!
۵) رمز عبور خود را تا حد امكان جایی ننویسید
حتی اگر كاغذی كه رمز عبور خود را بر روی آن نوشته اید، در جای امنی مانند كیف تان باشد، از این كار اجتناب كنید. عنوان كاغذی كه رمز عبور خود را بر روی آن نوشته اید، به هیچ عنوان زیر صفحه كلید یا به مانیتور خود نچسبانید!
۶) رمز عبور خود را همواره تغییر دهید.
هر قدر، مدت زمان استفاده از رمز عبورتان بیشتر باشد، خطر هك شدن شما بیشتر خواهد بود. اداره فناوری اطلاعات آلمان فدرال، توصیه می كند كه هر ۹۰ روز یكبار رمز عبور خود را تغییر دهید.
۷) رمز عبور خود را در كامپیوتر ذخیره نكنید!
كامپیوتر قادر است رمز عبور شما را ذخیره كند تا شما مجبور نباشید هر بار آن را وارد كنید. با این حال، كسی كه برای هر بار ورود، احتیاج به وارد كردن رمز عبور نداشته باشد، خیلی سریع آن را فراموش می كند: دقت داشته باشید كه برای تغییر رمز عبور ، باید حتماً رمز عبور قبلی را وارد كنید!
۸) رمز عبور خود را به شخص دیگری ندهید!
اگر از شما تلفنی یا با ایمیل، رمز عبورتان را خواستند، آن را بازگو نكنید! هكرها معمولاً خود را به عنوان همكاران شركتهای بزرگ معرفی می كنند. این اشخاص كه خود را سرویس كار كامپیوتر معرفی می كنند، معمولاً توسط تماس تلفنی یا ایمیل رمز عبور شما را برای حل مشكل كامپیوترتان طلب می كنند. ولی هیچ شركت معتبر و صاحب نامی از شما رمز عبورتان را نمی خواهد.
● روشهای حرفه ای برای ایجاد كلمه عبور
۱) برای ایجاد كلمه عبور، از حروف بزرگ و كوچك و به صورت یك در میان استفاده كنید. مثال: cOmPuTeR
۲) حروف اول كلمات یك جمله را به عنوان رمز عبور خود انتخاب كنید.
▪ مثلاًدر جمله:If sentence is longer password would be safer كه رمز عبور آن به این صورت تبدیل می شود: Isilpwbs
۳) عدد یا تاریخی را برای خود در نظر بگیرید و آن را با دكمه Shift تایپ كنید.
▪ مثلاً : تاریخ: ۱۳.۰۶.۲۰۰۲ با دكمه Shift به این كلمه تبدیل  می شود:
۴) لغتی را در نظر بگیرید و سپس حروف سمت راست آن را که بر روی صفحه كلید قرار دارد، بنویسید:
▪ مثال: Hardware تبدیل می شود به: Jstfestr
۵) لغت یا تركیبی را برای خود در نظر بگیرید مانند “۲۴Oktober” و بعد آن را بهم بریزید به این صورت كه حروف اول آن را با حرف آخر، حرف دوم را با حرف ماقبل آخر و به همین ترتیب بقیه را بنویسید: ۲۴r۴eObkot
۶) لغات یك جمله را به اختصار بنویسید این اختصارات را خود شما تعیین می كنید و از قاعده خاصی پیروی نمی كنند. مثلاً عبارت White meat with cabbage تبدیل می شود به: “whtmtwtcabge”
۷) در رمز عبور از علائم ویژه استفاده كنید.
▪ مثال: “c/Om%u §E~r

 

منبع: ویستا

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین