تماس با ما خانه
RSS
جهت نمایش تصاویر در اندازه واقعی ، روی آنها کلیک کنید!

سخت تر از بیدار شدن صبح زود، این است که باید جلوی کمد بایستی و به این موضوع فکر کنی که شلوار سبز با مانتو قهوه‌ای هماهنگی دارد؟ کفش بنفش ات را با کدام شلوار می‌توانی بپوشی؟ و … اگر شما هم روزانه با این دغدغه مواجه هستید و برای پوشیدن لباس لازم است چند دست لباس را از کمد بیرون بکشید و عوض کنید، پس با قواعد ست کردن رنگ ها آشنایی ندارید و لازم است این مطلب را بخوانید و با اصول این کار آشنا شوید تا از فردا صبح و چشم بر هم زدنی یک ست لباس هماهنگ بپوشید.

رنگ های اولیه و ثانویه در ترکیب هم با یکدیگر هم خوانی دارند

 

این اصول را حفظ کنید

۱٫ رنگ های اولیه و ثانویه که در چرخه رنگ در کنار هم قرار گرفته اند، در ترکیب هم با یکدیگر هم‌خوانی دارند مثلا آبی با بنفش و سبز هماهنگی دارد و زرد با قرمز و نارنجی. این رنگ‌ها می‌توانند با هم ترکیب شوند اما از نظر بصری، نور یکدیگر را به‌شدت کاهش می‌دهند. ست کردن این رنگ‌ها خوب است ولی چندان چشمگیر نیست.

 

۲٫ به رنگ‌های اولیه و ثانویه‌ای که در چرخه رنگ مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند، رنگ‌های مکمل گفته می‌شود مثلا بنفش از ترکیب قرمز و آبی به وجود آمده و با رنگ اصلی زرد در تضاد است. رنگ سبز از ترکیب زرد و آبی به وجود آمده و با رنگ قرمز کنتراست (هم‌خوانی) مکمل دارد. این رنگ‌ها «کنتراست مکمل» نامیده می‌شوند چون همدیگر را کامل می‌کنند و وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، جلوه یکدیگر را قوت می‌بخشند و تاثیر رنگ‌ها بیشتر از زمانی است که به تنهایی استفاده می‌شوند. ترکیب این رنگ‌ها در یک ست لباس، زیبایی قابل توجهی خلق می کنند.

 

۳٫ اگر لباسی دارید که از ترکیب چند رنگ طراحی و دوخته شده، اصل بر این است که با یکی از رنگ‌ها هماهنگ‌سازی را انجام دهید؛ آن هم رنگی که بیشتر از همه در لباس به کار رفته است.

 

۴٫ پارچه هایی که طرح های مختلف دارند، برای ست کردن و پوشیده شدن در کنار هم توصیه نمی‌شوند. از نظر زیباشناسی ترکیب یک بلوز راه‌راه با دامن خال‌خالی جالب به نظر نمی‌رسد، البته طراحان از این ترکیب استفاده می‌کنند ولی آنها اصول حرفه‌ای‌تری را می‌شناسند که نتیجه کار را دلنشین می‌کند. برای شما که نگاه حرفه‌ای در زمینه لباس ندارید، بهتر است از این ترکیب پرهیز کنید یا ست‌های کامل طراحان را به کار ببرید.

 

رنگ شناسی واجب است

در اولین قدم باید با چرخه رنگ آشنا شوید چون این دایره براساس هماهنگی و همخوانی رنگ‌ها چیده شده است و نشان می‌دهد که چگونه رنگ‌ها در کنار هم باعث افزایش و کاهش قدرت انعکاس یکدیگر می‌شوند. در نگاه اول کشف این چرخه کمی پیچیده به نظر می رسد اما واقعا کار سختی نیست. ابتدا رنگ ها را بشناسید:

 

باید با چرخه رنگ آشنا شوید چون این دایره براساس هماهنگی و همخوانی رنگ‌ها چیده شده است

 

رنگ های اولیه:

زرد، قرمز و آبی

 

رنگ های ثانویه (ترکیبی):

قرمز + آبی = بنفش

قرمز + زرد = نارنجی

زرد + آبی = سبز

 

دنیای بی انتها

رنگ های درجه سوم از ترکیب رنگ‌های اولیه با رنگ‌های ثانویه به وجود می آیند که با رنگ های اولیه تشابه و هماهنگی خوبی دارند. در این بخش عامل تعیین کننده رنگ میزان استفاده از دو رنگ است و براساس اندازه ترکیبات می توان نتایج مختلفی به دست آورد مثلا با سه ترکیب مختلف از دو رنگ ثابت می‌توان سه رنگ مختلف به دست آورد:

 

سبز+ آبی = آبی فیروزه‌ای

سبز+ آبی = سبز آبی (آبی آکواریومی)

سبز + آبی = لاجوردی

زرد + نارنجی = کهربایی

زرد + سبز = زمردی

زرد + سبز = لیمویی

آبی + بنفش = نیلی

آبی + بنفش = ارغوانی

آبی + بنفش = یاسی

قرمز + بنفش = زرشکی

رنگ های درجه سوم با رنگ های اولیه تشابه و هماهنگی خوبی دارند

 

سفید و سیاه؛ رنگ‌هایی برای تمام فصول

سفید و سیاه را می‌توانید در کنار هر رنگی استفاده کنید. از نظر متخصصان و طراحان، سفید و مشکی رنگی ندارند. سفید محصول نبودن ترکیبات رنگی با بیشترین درخشندگی است. در نقطه مقابل، سیاه از ترکیب تمام رنگ‌ها با بیشترین حد تیرگی به‌وجود آمده است. این دو رنگ تنها رنگ‌هایی هستند که با تمام رنگ‌ها هماهنگی دارند؛ درواقع استثناهایی هستند که قواعد ترکیب رنگ را به چالش می‌کشند. سفید در کنار هر رنگی قرار بگیرد، این قابلیت را دارد که رنگ را بارزتر کند و جلوه بیشتری به آن بدهد؛ در مقابل مشکی تندی و تیزی رنگ‌ها را می گیرد.

 

قرمز؛ جذاب اما خطرناک

قرمز قابلیت جور شدن با سفید، مشکی، قرمز، بنفش، نارنجی و سبز را دارد. وقتی می‌خواهید ست لباسی با رنگ قرمز بسازید، بهترین کار این است که از ترکیبات مختلف قرمز استفاده کنید یعنی رنگ‌هایی مثل بنفش که قرمز در آن استفاده شده ولی حواس تان باشد سراغ تیره و روشن قرمز برای ست کردن و ترکیب نروید. حواس‌تان باشد قرمز را با آبی و زرد ست نکنید؛ این رنگ ها فقط زمانی با هم هماهنگ می‌شوند که آبی به سمت بنفش و زرد به سمت نارنجی متمایل شده باشد.

 

آبی؛ در ساحل آرامش

رنگ آبی با سفید، مشکی، آبی، سبز، بنفش و نارنجی هماهنگ می‌شود. رنگ مکمل آبی، نارنجی است و قرار گرفتن این دو رنگ در کنار هم نارنجی را تشدید می‌کند. دقت کنید آبی را با زرد و قرمز ست نکنید، فقط در صورتی می‌توانید ست کنید که قرمزتان به بنفش و زردتان به سبز نزدیک باشد.

 

زرد؛ هشدار‌های جدی در راه است

زرد با رنگ‌های سفید، مشکی، زرد، سبز، نارنجی و بنفش هماهنگی دارد اما در کل رنگ سختی برای ست کردن است چون تند و آتشین است. به شما توصیه می‌کنیم برای ست کردن از سایه های ملایم تر این رنگ استفاده کنید و به هیچ‌عنوان سراغ زرد نئون یا شبرنگ نروید چون به‌شدت مشکل‌زاست. رنگ های مشابه زرد، نارنجی و سبز هستند.

 

مکمل رنگ زرد، بنفش است اما کنار هم قرار دادن این دو رنگ، احتیاط و دقت زیادی می‌خواهد. هیچ کدام نباید از دیگری درخشان‌تر و تند‌تر باشد چون از لحاظ بصری، تاثیر نامطلوبی دارد.

 

سبز؛ صلح برای همیشه و همه جا

سبز با رنگ‌های سفید، مشکی، سبز، آبی، زرد و قرمز هارمونی دارد. در یک نگاه کلی، سبز رنگ پرکاربرد و به دردبخوری است به شرط اینکه از ترکیبات صحیح آن استفاده شود. اگر شما از ترکیبات سبزی استفاده کنید که در طبیعت یافت می‌شود مثل خاکی، زیتونی، زمردی و… این امکان را دارید که آن را با هر رنگی ست کنید.
قرمز قابلیت جور شدن با سفید، مشکی، قرمز، بنفش، نارنجی و سبز را دارد

 

رنگ مکمل سبز، قرمز است. این دو در کنار هم ترکیب ایده‌آلی هستند اگر نخواهید از طیف تند و آتشین هر دو استفاده کنید. حواس‌تان باشد سبز با بنفش و نارنجی هماهنگی ندارد مگر اینکه بنفش نزدیک به آبی و نارنجی نزدیک به زرد باشد.

 

بنفش؛ رنگ رویال و باشکوه

رنگ بنفش با مشکی، سفید، بنفش، قرمز، آبی و زرد هماهنگی دارد. رنگ بنفش با همان دستورالعملی که برای رنگ آبی گفتیم قابل استفاده است. اگر از سایه‌های تیره‌تر بنفش استفاده می‌کنید، کارتان راحت است. طیف‌های مختلف قرمز و آبی با بنفش هماهنگی دارند و می‌توانید از تیره و روشن این رنگ برای کامل کردن یک ست استفاده کنید.

 

مکمل رنگ بنفش، زرد است ولی باید با یک درجه درخشندگی انتخاب شوند چون اگر تندی یکی از دیگر بیشتر باشد، باعث می‌شود جلوه دیگری گرفته و تصویر ناخوشایندی ایجاد شود؛ پس بهتر است ملایم‌ها را با هم و تندها را با هم به کار ببرید.

 

نارنجی؛ با احتیاط نزدیک شوید

سفید، مشکی، نارنجی، قرمز، آبی و زرد، رنگ های هماهنگ با نارنجی هستند. نارنجی، یکی دیگر از رنگ های خطرناک در پوشش است چون به شدت این توانایی را دارد که ستی نامتوازن ایجاد کند. برای فرار از این اتفاق پیشنهاد می‌کنیم به جای نارنجی تند از سایه‌های روشن تر و تیره تر این رنگ استفاده کنید و آن را در کنار رنگ هایی چون قرمز و نارنجی به کار ببرید.

 

قهوه‌ای رنگی است که از نارنجی به‌وجود آمده و به همین دلیل به‌خوبی با آن ترکیب می‌شود. رنگ مکمل نارنجی، آبی است ولی از ترکیبات آبی استفاده کنید که نتیجه نهایی ست شما خیلی پر زرق و برق نباشد.

 

منبع : مجله ایده آل – bartarinha.ir

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین