تماس با ما خانه
RSS

امروزه داشتن شکمی صاف و تخت به لطف میان‌ وعده‌های متنوع و پرکالری برای بعضی افراد به یک رؤیای دست‌ نیافتنی مبدل گشته است. این افراد همیشه دغدغه سایز و اندازه لباس خود را دارند و گاهی اوقات حتی از بیان سایز شلوار خود اِبا می‌کنند. باید اذعان داشت که چاقی شکمی هم مانند چاقی عمومی بدن یکشبه یا یکماهه به وجود نمی‌آید، بلکه کاملاً تدریجی است. بنابراین لازم است همانگونه که به وضع ظاهر لباس خود در محیط بیرون اهمیت می‌دهیم و قبل از خروج از منزل تک‌ تک موارد را ارزیابی می‌کنیم، به آراستگی باطن و جسم خود نیز بیندیشیم و حفظ سلامتی خود را در اولویت قرار دهیم.

در چاقی شکمی که به چاقی سیبی‌شکل معروف است، چربی در قسمت‌های بالای بدن، یعنی شکم و دور کمر جمع می‌شود و عوارض آن به مراتب حادتر و خطرناک‌تر از انواع دیگر چاقی است؛ به طوری که بیماری قلبی و عروقی، مقاومت به انسولین (که بیماری دیابت را به همراه دارد)، افزایش کلسترول و چربی خون در این افراد شایع‌تر است. حال چه کنیم تا از شر چربی شکمی خلاص شویم؟ چاقی شکمی هم مانند چاقی عمومی نیازمند رعایت یکسری اصول مهم است که به اختصار در ذیل به آنها اشاره می‌کنیم:

خودداری از تند غذا خوردن
تند غذا خوردن و درست نجویدن مواد غذایی موجب ورود هوای اضافی و نفخ و بزرگی شکم می‌شود. هیچ پاداشی برای تمام کردن غذا در زمان مشخص وجود ندارد! وقتی غذا تند و با سرعت خورده شود، بدن فرصت کافی برای درک دریافت غذای کافی ندارد؛ از این رو افرادی که سریع غذا می‌خورند، معمولاً مقدار بیشتری مصرف می‌کنند که این کالری اضافی، بیشتر در ناحیه شکم تجمع می‌یابد. پژوهشگران آمریکایی اعلام کرده‌اند، بهترین شیوه غذا خوردن به سبک اروپائیان است که غذا را مزه‌مزه می‌کنند و می‌بینیم شیوع چاقی، به‌خصوص چاقی شکمی در اروپائیان بسیار کم است.

پرهیز از خوردن  هله‌هوله
تنوع زیاد میان‌وعده‌های غذایی و انواع و اقسام طعم‌دهنده‌هایی که به آنها اضافه می‌شود، هر بیننده‌ای را به سوی خود می‌کشاند؛ اما باید گفت که تمامی میان‌وعده‌های کارخانه‌ای به علت داشتن مقادیر زیادی نمک و انواع طعم‌دهنده‌ها، باعث افزایش دریافت کالری و در نهایت چاقی می‌شوند. بر اساس پژوهش‌های جدید، مصرف بیش از حد هله‌هوله تأثیر منفی بیشتری روی چاقی شکمی دارد و بیشتر از سایر مواد غذایی پرکالری باعث چاقی موضعی (مثلاً در ناحیه شکم و پهلوها) می‌شود.

درمان یبوست
از یبوست در کتب قدیمی پزشکی به عنوان ام‌الامراض نام برده ‌شده است. امروزه نیز به عنوان یکی از دلایل چاقی شکمی، به یبوست اشاره می‌گردد. یبوست موجب بزرگی شکم و عدم درمان آن موجب سفت شدن چربی این ناحیه می‌شود. تنها راه‌حل قطعی یبوست، مصرف آب فراوان، آن هم به صورت گرم و ولرم (آب سرد یبوست را تشدید می‌کند) و افزایش دریافت فیبر از طریق مصرف منظم سبزیجات و میوه‌ها و حبوبات در رژیم غذایی است. استفاده از انواع ملین‌ها و قرص‌های شیمیایی توصیه نمی‌شود؛ زیرا مصرف مداوم آنها باعث کاهش حرکات طبیعی روده می‌شود و آن را تنبل‌تر می‌کند. در چنین مواردی استفاده از ملین‌های گیاهی و طبیعی نظیر خاکشیر، اسفرزه، تخم شربتی، آلوی خیس‌کرده، انجیر خیس‌کرده و… بهتر است (برای درمان تنها از یک روش استفاده نکنید و مواد ذکرشده را به طور متناوب مصرف نمایید).

خودداری از جویدن زیاد

جویدن آدامس موجب ورود هوا به بدن و نفخ معده و بزرگی شکم می‌شود. اگر به جویدن آدامس عادت دارید، می‌توانید به جای آن یک آب‌نبات بمکید یا میان‌وعده سالم، مثل تکه‌های سبزیجات را جایگزین آن کنید.

خودداری از نوشیدن زیاد مایعات پرکالری
پژوهش‌های اخیر نشان داده است که تقریباً ۲۰ درصد کالری‌های روزانه از نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های پرکالری به دست می‌آید. آبمیوه‌های شیرین، نوشابه‌ها، ماءالشعیر و… همه از نوشیدنی‌های پرکالری هستند و چون برای رفع تشنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، کالری زیاد آنها نادیده گرفته می‌شود و اصلاً چاق‌کننده به حساب نمی‌آیند؛ در حالی که کالری زیادی دارند (یک لیوان نوشابه، ۹۰ کالری و یک لیوان ماءالشعیر، ۷۰ کالری دارد). بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی، آب است و در موارد دیگر می‌توان از دوغ کم‌ نمک یا عرقیات گیاهی حاوی نعناع که خود برطرف‌کننده نفخ شکم و رفع ورم شکمی هستند، استفاده کرد.

انجام فعالیت‌های ورزشی به طور منظم
فعالیت ورزشی در واقع با فعالیت بدنی متفاوت است. درست است که در هر دو نوع، کالری مصرف می‌شود، اما ورزش الگویی مشخص دارد که  برای چاقی‌های موضعی به‌خصوص ناحیه شکم بسیار مفید است. در واقع، فعالیت‌هایی که دارای شدت کم و زمان طولانی هستند، نتیجه بهتری برای سوخت چربی‌ها به همراه دارند؛ مثل دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا، پیاده‌روی سریع و بالا رفتن از پله. منظور ما از ورزش در مرحله اول کاهش چربی است، نه الزاماً کاهش وزن و چون هم‌زمان با ریزش چربی، ساخت ماهیچه‌ در بدن شروع می‌شود، به اصطلاح سایز کم می‌کنید؛ ولی ممکن است وزن‌تان ثابت بماند؛ بنابراین از روی عدد ترازو قضاوت نکنید و در آینه دقیق نگاه کنید که آیا شکم‌تان تو رفته است یا خیر!

آثار زیانبار چربی های شکم
در پایان، آثار زیانبار چربی شکم بر روی سلامتی را یادآور می‌شویم. افرادی که دور کمر آنها بیش از حد طبیعی است (مردان بیشتر از ۱۰۰ و زنان بیشتر از ۸۶ سانتی‌متر)، در معرض خطر بیماری‌های مختلف و دو برابر بیشتر از سایرین در معرض مرگ زودرس قرار دارند. در واقع، خطر مرگ با افزایش سایز دور کمر افزایش می‌یابد! در این شرایط حتی اگر وزن فرد ایده‌آل باشد و فقط چاقی شکمی داشته باشد، دو برابر بیشتر در معرض مرگ زودرس است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین اقدام برای کاهش چربی شکمی، کاهش کالری دریافتی است. مصرف چربی‌های اشباع، به‌خصوص چربی‌های ترانس، باعث تشدید چاقی شکمی می‌شوند. مطالعات تغذیه‌ای نشان می‌دهد مصرف روغن زیتون (و روغن‌های تک‌اشباع) هم اشتها را کنترل کرده و هم به کاهش چربی‌های شکمی کمک می‌کند، در حالی که کالری آن مثل بقیه روغن‌هاست. بنابراین اعتدال در مصرف آن شرط اساسی کم کردن چربی بدن است. اساس رژیم مدیترانه‌ای که بر مصرف غلات سبوسدار، میوه‌جات و سبزیجات، آجیل، حبوبات و روغن زیتون است، نقش مهمی در کاهش چربی شکمی (موضعی) دارد.

غنی سازی دوغ با ویتامینD
با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین D در افراد جامعه به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله کودکان و نوجوانان و نیز بیماران مختلف و اهمیت اعمال مداخلات لازم و کابردی در سطح خانوار، انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور برای نخستین بار اقدام به اجرای «مطالعات تاثیر مصرف دوغ غنی شده با ویتامین D» نمود که یافته‌های آن حاکی از تاثیر بسیار مفید مصرف این دوغ بر وضعیت قند خون و شاخص‌های التهابی و عروقی به ویژه در بیماران دیابتی بوده و نتایج آن در نشریات معتبر علمی خارجی منتشر گردیده و مورد استقبال زیاد رسانه‌های علمی- خبری جهان قرار گرفته است. در این راستا نشست خبری با حضور دکتر مجید حاجی‌فرجی، دکتر تیرنگ نیستانی و دکتر سید هدایت حسینی و جمعی از خبرنگاران در تاریخ ۱۷/۱۰/۹۰ در محل انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور برگزار گردید. در این نشست خبری دکتر مجید حاجی‌فرجی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: در سال‌های اخیر مطالعات متعددی در انستیتو تحقیقات تغذیه بر روی کمبودهای ریز مغذی‌ها به ویژه ویتامین D و کلسیم برای رفع چالش‌های موجود در کشور انجام گرفته است که یکی از آنها غنی‌سازی مواد غذایی با استفاده از مواد مغذی کلسیم و ویتامین D بوده است که بهترین پایه‌های مناسب آن لبنیات می‌باشد، زیرا این گروه غذایی در هرم غذایی وجود دارد و متخصصان تغذیه مصرف روزانه آن را به اقشار مختلف جامعه توصیه می‌نمایند. در دو مطالعه‌ای که در این زمینه انجام گرفته از دوغ استفاده شد، که پاسخ‌های مناسبی در شاخص‌های گلایسمیک، شاخص‌های چربی خون و حتی التهابی این افراد مشاهده شد. دکتر حاجی فرجی افزود: از آنجا که ماست و دوغ حاوی پروبیوتیک‌ها می‌باشند، در صورت استفاده از این مواد غذایی به عنوان پایه غنی‌سازی، از فواید پروبیوتیک‌ها یعنی پیشگیری از بیماری‌های گوارشی، هورمونی، سرطان‌ها و … نیز بهره مند خواهیم شد.

دکتر نیستانی، دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور نیز در این خصوص گفت: بر خلاف سایر مواد مغذی، ویتامین D توزیع بسیار محدودی در غذاها دارد و این محدودیت در سفره ایرانی بیشتر به چشم می‌خورد. این در حالی است که طبق آمارهای جهانی و آمارهای موجود در کشور ما شیوع کمبود ویتامین D در زیر گروه‌های مختلف جامعه هشدار دهنده می‌باشد. وی در رابطه با این مطالعه افزود: ماده غذایی حامل برای غنی‌سازی باید به طور صحیح انتخاب شود. در چند مطالعه انجام گرفته، از دوغ استفاده شد، زیرا پذیرش این ماده غذایی خوب است و مثلاً مشکل عدم تحمل در مورد آن وجود ندارد.

دکتر هدایت حسینی، معاونت پژوهشی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور نیز ضمن عرض تبریک به مناسبت این دستاورد بزرگ علمی و استفاده از دوغ غنی شده به عنوان راهکاری مناسب برای بهبود شاخص‌های گلایسمیک در بیماران دیابتی گفت: اگر این دوغ غنی شده بخواهد وارد بازار شود، باید مطالعاتی در رابطه با ماندگاری، کنترل کیفیت و بسته‌ بندی محصول انجام شود. وی افزود: برچسب‌گذاری در محصولات غذایی به ویژه انواع غنی شده از اهمیت بسزایی برخوردار است و اطلاع‌رسانی کامل باید از این طریق به افراد صورت گیرد.

 

بهناز عباسی مقدم کارشناس ارشد تغذیه

زیبـا شــو دات کام

امتیاز شما به این مطلب :

comment rss - Trackback

  1. با تشکر فراوان مطالب بسیار آموزنده بود منتظر مطالب جدیدتر هستم

  2. نیوشا.خ گفت:

    مطالبتون قشنگه..دوست داشتم

  3. مریم طاهرزاده گفت:

    ممنونم از مطالب اموزندتون،لطفا درباره چاقی ران و باسن هم مطلب بزارید

  4. fsrnaz گفت:

    از مطالب آموزندتون خیلی متشکرم.

  5. لیلا قنبرپور گفت:

    استفاده از یک قاشق غذا خوری تخم کتان قبل از صبحانه برا چربی های شکم معجزه میکنه امتحان کنید

  6. مریم گل محمدی گفت:

    خوب بوددرموردادامس جویدن اصلاچیزی نشندده بودم

  7. tahereh گفت:

    لطفا به ایمیلم از این مطالب بفرستید

  8. ممنونم مطالب خوب بود لطفا در مورد سوزاندن چاقی ران ها هم نراتی بگین

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین