تماس با ما خانه
RSS

فرض کنید تازه تصمیم گرفته اید برنامه دویدن خود را آغاز نمایید. دوست دارید در این مسیر کارهای خود را به درستی انجام دهید. خوب حتما به خوبی می‌دانید که باید قبل از دویدن، خود را گرم کنید اما سوال اینجاست که بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید چیست؟ در این مسیر بایدها و نبایدهایی وجود دارد که باید رعایت کنید. بله اجتناب از انجام برخی از کارها قبل از دویدن به افراد کمک می‌کند تمرین ورزشی مناسب و راحتی داشته باشند. در طولانی مدت این موضوع به شما کمک می‌کند اطمینان حاصل کنید که در آینده دونده موفقی خواهید بود. در این مقاله قصد داریم ۵ مورد از کارهایی را بیان کنیم که نباید قبل از دویدن انجام دهید. پس همراه ما باشید تا با هم این نکات را مرور کنیم.

کشش استاتیک انجام می‌دهید: 

بیشتر افراد در دوران ابتدایی یا پیش دبستانیِ خود روش‌های گرم کردن قبل از ورزش را یاد گرفته اند. امرزه بیشتر این تکنیک ها و روش ها قدیمی شده اند. تحقیقات اخیر نشان داده است که کشش استاتیک بهترین گزینه برای دوندگان نیست. در حقیقت، یکی از مطالعات انجام شده نشان داده است که کشش استاتیک قبل از دویدن به شروع کندتر و نیاز به تلاش بیشتر می‌انجامد. سایر مطالعات نشان داده اند که حتی یک کشش ساده استاتیک می‌تواند توانایی شما برای دویدن طبیعی را کاهش دهد.

در مقابل، گرم کردن پویا بیشتر از هر چیز دیگری قادر است عضلات شما را برای دویدن آماده سازد. کشش استاتیک برای ۳۰ الی ۶۰ ثانیه باعث کشیده شدن عضلات می‌شود اما اگر به صورت طولانی انجام شود قادر است بر روی سیگنال هایی که بین مغز و عضلات رد و بدل می‌شود تاثیر بگذارد. همین امر باعث ایجاد یک واکنش محاظفتی می‌شود که از کشیده شدن مناسب عضلات جلوگیری می‌نماید. بنابراین، عضلات قادر نخواهند بود به طور مناسب کار کنند. این واکنش، قدرت و نیروی عضلات را کاهش می‌دهد. گرم کردن پویا به حرکت عضلات از طریق طیف وسیعی از حرکت‌ها اطلاق می شود که می‌تواند حرکات دویدن را شبیه سازی نماید. این موضوع همانند روغنکاری مفاصل قبل از دویدن است. پس حرکات پویا را بیشتر از حرکات استاتیک مدنظر داشته باشید.

مواد غذایی بسیار زیادی می خورید:

این موضوع به نظر واضح می‌رسد اما تکرار آن در این مقاله خالی از لطف نخواهد بود. زمانی که قصد دارید بدوید، از خوردن وعده‌های غذایی بسیار بزرگ اجتناب نمایید. همه ما در مورد مقدار کربوهیدرات مصرفی و اهمیت آن برای دوندگان موضوعاتی را شنیده ایم اما یک بشقاب بزرگ از اسپاگتی و کوفته های گوشتی احساس خوبی در شکم شما ایجاد نمی‌کند. بهتر است برای به دست اوردن بهترین نتایج؛ مقدار مواد مغذی و زمانی که آن را دریافت می‌کنید را برنامه ریزی نمایید. فرایند هضم و گوارش زمانی که می‌دوید کندتر می‌شود و قادر نیست همانند قبل به کار خود ادامه دهد. جریان طبیعی خون به سیستم گوارش، به هنگام انجام تمرینات ورزشی منحرف می‌شود. بنابراین، اگر وعده غذایی می‌خورید به خصوص اگر این وعده غذایی بزرگ و پرحجم باشد،سیستم گوارش قادر نخواهد بود ان را به طور طبیعی پردازش کند و در اختیار بدن بگذارد.

اگر تصمیم گرفته اید بدوید، اولین کاری که باید به هنگام صبح انجام دهید این است که اصلا چیزی نخورید. دویدن با شکم خالی برای کمتر از یک ساعت بسیار ساده خواهد بود. با اینحال اگر قصد دارید در ساعت‌های بعدی روز بدوید، توجه کردن به مواد غذایی که مصرف می‌کنید بسیار مهم خواهد بود. بعد از خوردن نهار یا شام اجازه دهید حداقل یک ساعت بگذرد و سپس به سراغ دویدن بروید. خوردن وعده های غذایی کوچک تر یا میان وعده مختصر در طول روز یک استراتژی خوب برای تامین مواد مغذی بدن و نگه داشتن قند خون در سطح پایدار است. اگر قصد دارید بدوید تا جایی که می‌توانید مواد غذایی خود را ساده انتخاب نمایید. به عنوان مثال می‌توانید از پروتئین بدون چربی یا محتوای کربوهیدرات متوسط استفاده کنید. این غذاها بهتر از سایر مواد خواهند بود زیرا به راحتی هضم می‌شوند.

از خوردن مواد غذایی سرخ شده و غذاهای پرچرب و شکردار خودداری نمایید. خوردن فیبر بسیار زیاد نیز باعث ایجاد مشکل می‌شود. برای دویدن‌های طولانی مدت در صبح آخر هفته، بهتر است صبح زود از خواب بیدار شوید و قبل از دویدن ۳۰ الی ۶۰ دقیقه به سیستم گوارش خود زمان بدهید. یک وعده غذایی کوچک و قابل هضم قبل از دویدن می‌تواند انرژی مورد نیاز شما را تامین نماید.به خاطر داشته باشید که سیستم گوارش هر فردی با فرد دیگر متفاوت است بنابراین سعی کنید غذاها را به دقت مورد بررسی قرار دهید و ببینید بهترین گزینه برای شما چیست.

سطح آب بدن شما زیاد یا کم است: 

هر دوی این موارد اصلا برای بدن شما خوب نیست. قبل از ترک منزل یک بطری بزرگ آب را سر نکشید. این موضوع نمی‌تواند آب مورد نیاز بدن شما را تامین کند و به هنگام دویدن حس بسیار بدی ایجاد خواهد کرد. حتی کمبود آب نیز می‌تواند مشکلات زیادی برای بدن ایجاد کند. بیشتر دوندگانی که برای سال‌های طولانی می دوند و این کمبود آب را مدنظر قرار نمی‌دهند با مشکلات و خطرات جدی روبرو خواهند شد. نوشیدن مقدار متعادلی از آب در طول روز بهترین روش برای تامین آب بدن است. از خوردن نوشیدنی‌های انرژی زا یا کافئین دار خودداری نمایید زیرا کافئین باعث افزایش ضربان قلب شما می‌شود.

نوشیدنی‌های حاوی قند و شکر فراوان نیز می‌تواند سطح قند خون شما را افزایش دهد و همین امر انرژی موقتی برای بدن فراهم خواهد کرد. با این وجود زمانی که سطح قند خون افت می‌کند انرژی خود را از دست خواهید داد. به خاطر داشته باشید که مصرف شکر فراوان و برخی از شیرین کننده‌های مصنوعی باعث ایجاد ناراحتی در شکم می‌شود. به همین خاطر تا جایی که می‌توانید باید از خوردن چنین موادی اجتناب کنید. خوب حالا سوال اینجاست که چه مقدار آب یا نوشیدنی برای اینکار مناسب است؟

این موضوع بر اساس اندازه، سطح فعالیت، آب و هوا، نرخ عرق کردن متفاوت است اما یک قانون کلی در این زمینه وجود دارد و آن هم این است که باید دو لیتر در روز آب مصرف شود. به رنگ ادرار خود به عنوان نشانه ای از سطح آب در بدن توجه کنید. این موضوع می‌تواند به تشخیص موقعیتی که در آن قرار دارید به شما کمک کند. اگر رنگ ادرار زرد تیره است بهتر است آب بیشتری بنوشید. اگر کاملا شفاف است، آب خود را کمتر کنید. رنگ زرد بسیار روشن بهترین مورد است.

از دستشویی استفاده نمی‌کنید:

اگر بتوانید زمان دفع ادرار و دویدن خود را با هم هماهنگ سازید بسیار عالی خواهد شد. اگر صبح زود به دویدن می روید بهتر است قبل از دویدن از نوشیدن قهوه خودداری نمایید زیرا کافئین موجود در آن می‌تواند دفع ادرار را بیشتر کند. برای اینکه بتوانید این موضوع را برطرف نمایید ۳۰ دقیقه قبل از دویدن از خوردن مایعات خودداری کنید. همیشه قبل از انجام تمرینات ورزشی دفع ادرار داشته باشید. اگر مشکلات مثانه‌ای دارید یا نمی‌توانید خود را کنترل کنید، بهتر است برنامه دویدن خود را در مکان‌هایی اجرا کنید که دارای دستشویی‌های عمومی است. باید به همراه خود دستمال کاغذی نیز به همراه داشته باشید. اگر فکر می‌کنید دفع ادرار یا اجابت مزاج شما را اذیت می کند بهتر است به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید. اگر مشکل شما ادامه داشت حتما با یک پزشک مشورت کنید. در برخی از افراد موادی همچون محصولات لبنی، محصولات تهیه شده از گندم، گلوتن، کافئین، شکر و شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی گردد.

به بدن خود گوش نمی‌دهید: 

از انجام بیش از حد تمرینات ورزشی همچون دویدن خودداری کنید. به عنوان یک دونده تازه کار باید به بدن خود گوش دهید. اگر احساس درد یا خستگی در بدن خود دارید بهتر است به خود استراحت بدهید. بسته به سن و سابقه سلامتی، بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید و از تمرینات مناسب بهره‌مند شوید. تناسب اندام و دویدن یک تعهد طولانی مدت است. زمانی را برای اینکار اختصاص دهید و در مورد کارهایی که برای بدن شما مناسب است خوب فکر کنید.

منبع: مجله سلامت

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین