تماس با ما خانه
RSS

حالا قلم و کاغذ به دست بگیرید و تمام کارهایی که باید انجام شود، بنویسید. سپس روی ورقه ای دیگر کارها را به ترتیبی که باید انجام داده شود ردیف کنید:

نکته:برای انجام هر قسمت کار روز خاصی را در نظر بگیرید.

371643_0SezeDAH

 

 

 

▪ آشپزخانه تکانی:

 

آشپزخانه از شلوغ ترین جاهای خانه شماست. پر از مواد غذایی و ظرف و ظروف بنابراین تمیز کردن این بخش خانه ناخودآگاه وقت بیشتری از شما می گیرد اما با استفاده از این ترتیب برای آشپزخانه تکانی می توانید کارتان را راحتتر انجام دهید و خانه تکانی را با موفقیت بیشتری به پایان برسانید.

هود:

هودها معمولا یک فیلتر دارند که به راحتی باز و تمیز می شود. البته چربی که روی فیلتر هود می نشیند معمولا زیاد است. برای شستن هود در خانه تکانی به آب داغ و مایع ظرفشویی نیاز دارید. بخشهای بیرونی آن را هم می توانید با دستمال مرطوب و پاک کننده چند منظوره تمیزکنید.

 

گاز:

برای تمیز کردن گاز در خانه تکانی پایه های چدنی گاز را بردارید و با آب و مایع ظرفشویی کاملا بشویید. اگر گاز زیاد چربی گرفته، محلول گازپاک کن را روی آن اسپری کنید و بعد از 10 دقیقه آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید. اگر گاز زیاد کثیف نیست، می توانید با یک اسکاچ آغشته به مایع ظرفشویی آن را تمیز کنید و بعد، کف ها را پاک کنید. فر را هم می توانید به همین روش تمیز کنید. اگر فر خیلی کثیف است می توانید آن را چند دقیقه روشن کنید. وقتی کمی گرم شد، آن را تمیز کنید.

 

یخچال:

برای تمیز کردن یخچال در خانه تکانی آن را از برق بکشید، مواد غذایی را بیرون بیاورید و اضافات را دور بریزید. قفسه ها را جدا کنید و در سینک بشویید. دیواره ها را هم از داخل و بیرون با یک دستمال مرطوب پاک کنید. حالا مواد را سر جایشان برگردانید و یخچال را به برق بزنید.

 

کف:

در آخرین مرحله باید زیر کابینتها را در خانه تکانی تمیز کنید. روی زمین زانو بزنید و با یک جاروی دسته بلند یا جاروبرقی زیر کابینت ها را کاملا تمیز کنید. اگر می توانید یخچال و فریزر را هم جلو بکشید و زیر آنها را هم تمیز کنید. حالا می توانید کف را کاملا جارو بکشید و اگر فرشی در آشپزخانه هست، آن را بشویید. اگر کف خیلی کثیف است، باید آن را تکه تکه و از ته به سر با اسکاچ بشویید و با دستمال پاک کنید.

 

دیوارها:

کاشی های آشپزخانه در خانه تکانی، مخصوصا کاشی های بالای سینک به نظافت نیاز دارند.
اگر گاز زیاد چربی گرفته، محلول گازپاک کن را روی آن اسپری کنید و بعد از 10 دقیقه آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید.
آنها را می توانید با اسکاچ آغشته به مایع ظرفشویی تمیز کنید. می توانید از الکل هم برای تمیز کردن کاشی ها در خانه تکانی استفاده کنید. برای سفید کردن زهکشی بین کاشی ها هم می توانید از خمیر جوش شیرین استفاده کنید. برای تهیه آن جوش شیرین را با مقدار مساوی آب خمیر کنید و روی زه کشی ها بمالید. بعد از 15 دقیقه با دستمال آن را بردارید.

 

سطح بیرونی کابینت ها:

بسته به جنس کابینت ها، روی آنها را در خانه تکانی کاملا تمیز کنید. کابینت های فلزی را می توانید با یک اسکاچ آغشته به مایع ظرفشویی پاک کنید و سپس کف روی آنها را با یک دستمال مرطوب پاک کنید. برای رویه ام دی اف می توانید از یک دستمال مرطوب استفاده کنید. اگر کافی نبود، یک پاک کننده چند منظوره مثل اکتیو را روی دستمال اسپری کنید و با آن کابینت را تمیز کنید و بلافاصله با دستمال مرطوب آن را پاک کنید. پاک کننده های شیمیایی باعث از بین بردن درخشندگی ام دی اف می شوند.

 

داخل کابینت ها:

کابینت ها را یکی یکی باز کنید و تمام محتویات آنها را بیرون بیاورید.
برای سفید کردن زهکشی بین کاشی ها در خانه تکانی هم می توانید از خمیر جوش شیرین استفاده کنید.
قوطی های ادویه جات و حبوبات را روی چند تکه روزنامه تمیز خالی کنید و قوطیها را بشویید. در فاصله ای که قوطی ها کاملا خشک می شوند، با یک دستمال مرطوب تمام دیواره های داخلی کابینت ها را پاک کنید. با کابینت های دیگر هم همین کار را انجام دهید. لیوان ها و باقی ظرف و ظروفی که کمتر از آنها استفاده می کنید را بشویید و خشک کنید. مواد غذایی مانده را بیرون بیاورید و اگر فاسد شده اند، آنها را دور بریزید. بعد از تمیز شدن کابینت ها، دوباره وسایل را در آنها بچینید.

 

 

▪ خانه تکانی پذیرایی:

 

دیوارها

برای تمیز کردن دیوارهایی که رنگ روغنی دارند در خانه تکانی از این محلول استفاده کنید:

یک سطل آب گرم، نصف پیمانه بوراکس، نصف قاشق مربا خوری مایع ظرفشویی، یک قاشق غذاخوری آمونیاک را با هم خوب حل کنید و روی دیوار‌ها را با آن تمیز کنید.یک محلول دیگر برای پاک کردن دیوار‌های رنگ روغن و یا کاشی‌ها و سرامیک‌ها این است که یک پیمانه آمونیاک، یک چهارم پیمانه جوش شیرین را با نصف پیمانه سرکه در یک سطل آب داغ خوب حل کنید و روی قسمت‌های کثیف دیوار بکشید.

برای از بین بردن لکه‌های مداد رنگی بچه‌ها از روی دیوار می‌توانید از یک مسواک کهنه و کمی خمیردندان کمک بگیرید.برای تمیز کردن لکه‌های مواد آرایشی یا مداد‌های شمعی از روی دیوار، پنبه‌ی آغشته به روغن بچه را روی آن بکشید.

 

ترک‌های سقف و دیوار اتاق

برای پر کردن ترک‌های سقف و دیوار اتاق،در خانه تکانی  کمی چسب مایع را با جوش شیرین مخلوط کرده و این مخلوط خمیری را لای ترک‌ها بگذارید. اگر دیوار یا سقف شما رنگی است مقداری رنگ خوراکی متناسب با رنگ دیوار به این خمیر اضافه کنید.

 

کندن کاغذ از سطوح چوبی

برای کندن کاغذ از سطوح چوبی در خانه تکانی هرگز از کارد یا تیغ یا امثال این‌ها استفاده نکنید. بلکه کمی روغن مایع روی کاغذ بمالید و صبر کنید و سپس با پارچه‌ی نرمی روی کاغذ بمالید. آن قدر این کار را تکرار کنید تا کاغذ به کلی از چوب برداشته شود.

 

معطر کردن خانه

یکی از راه‌های معطر کردن خانه در خانه تکانی استفاده از وانیل است. شما می توانید وانیل را در آب بجوشانید. یک راه دیگر، قرار دادن پوست لیمو یا پرتقال روی بخاری است.

 

درخشان کردن فرش

برای درخشان کردن فرش‌های خانه در خانه تکانی مقداری نشاسته‌ی ذرت را روی فرش بپاشید و بگذارید یکی دو ساعت روی فرش بماند بعد با جاروبرقی فرش را جارو کنید.

 

تمیز کردن لوستر و کریستال‌ها

برای پاک کردن آویز‌ها در خانه تکانی ابتدا با یک دستمال گرد و غبار آن‌ها را بگیرید و خوب تمیز کنید بعد پارچه‌ی آغشته به الکل را روی آن‌ها بکشید تا کاملا تمیز شود.

 

تمیز کردن اشیای گچی و مرمری

برای تمیز کردن آن‌ها در خانه تکانی بهترین روش استفاده از کمی نشاسته است. کمی نشاسته را در آب حل کنید و با یک قلم مو شروع به پاک کردن اشیا با این محلول کنید.

 

خم شدن گوشه‌های فرش

برای بازگرداندن فرش به حالت عادی در خانه تکانی ابتدا پارچه‌ی پنبه‌ای نسبتا ضخیمی را خیس کنید و روی فرش بیندازید و بعد روی آن یک جسم سنگین قرار دهید و بگذارید مدتی بماند.

یک راه دیگر برای رفع خم شدگی گوشه‌های فرش این است که یک تکه مقوا را با چسب زیر فرش بچسبانید. این بار می‌توانید فرش را طوری جابه‌جا کنید که روی آن قسمت پایه‌ی میز یا صندلی قرار بگیرد.

 

 

▪ خانه تکانی دستشویی و سرویس بهداشتی

 

برای نظافت سرویس‌های بهداشتی در خانه تکانی اول از همه با توجه به جنس کف، دیوارها، دستشویی، وان و… مواد شوینده و لوازم مناسب را انتخاب کنید؛ به عنوان مثال دستشویی و وان حمام از جنس فایبرگلاس، لعابی یا چینی ساخته شده ‌است و روش نظافت هر کدام با دیگری فرق دارد.

گاهی هم ممکن است در اثر استفاده از لوازم نامناسب، روی سطح دستشویی یا وان حمام خراش ایجاد ‌شود که به همین دلیل برای تمیز‌کردن آنها باید دقت کنید و فقط از مواد و وسایل مناسبی استفاده نمایید که هیچ خراشی ایجاد نمی‌کند؛

 

چون خراش‌ها نه تنها ظاهر نامناسبی ایجاد می‌کند، بلکه به محلی برای تجمع میکروب‌ها هم تبدیل می‌شود.

در خانه تکانی وقتی سرویس بهداشتی تمیز شد و حسابی آنجا را برق انداختید، حوله‌های قدیمی را که کثیف شده است با خودتان بیرون بیاورید و حوله تمیز را جایگزین آن کنید تا کارتان تمام شود؛ البته خیلی خوب است رنگ حوله‌هایی که برای سرویس بهداشتی انتخاب می‌کنید، با رنگ دیوارها هماهنگ باشد تا محیط را زیباتر نشان دهد
منبع : دلگرم

امتیاز شما به این مطلب :

comment rss - Trackback

  1. عظمی شعبانی گفت:

    بسیار عالی بود.به من خیلی کمک کرد. تشکر

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین