تماس با ما خانه
RSS

تمیزکردن خانه همیشه از سخت ترین کارهاست، به خصوص اگر در بیرون از منزل هم کار کنید، می توانید با استفاده از این متد ۱۰ دقیقه ای کاری کنید که تبدیل به یک کار ساده شود و فشار آن را حس نکنید.

hou13299

تمیز کردن خانه در روز کمتر از ده دقیقه !
آیا فکر می کنید می شود ۱۰ دقیقه در روز را به تمیز کردن خانه اختصاص داد؟ البته که می شود. حتی اگر وقت کافی نداشته باشید مثلا در کنار کار و مراقبت از بچه ها که همیشه نیاز به کمک دارند، می توانید فقط ده دقیقه در روز را به این کار اختصاص دهید.

تصور کنید که یکی از دوستان شما زنگ می زند و می گوید که نزدیک خانه شما است و می خواهد بیاید پیش شما تا کمی گپ بزنید. شما هم قبول می کنید ولی وحشت زده می شوید چون خانه خیلی بهم ریخته است و او به زودی می رسد و با یک منظره فاجعه بار روبرو می شود. به سرعت گوشی را می گذارید و با حالتی هیجان زده مشغول تمیز کردن می شوید. ۱۰ دقیقه وقت شما به اتمام می رسد و صدای در می آید.

درحالی که به سمت در می روید کمی به اطراف خود نگاه می کنید اما چیزی که فراتر از خانه تمیز خود می بینید توانایی خود در تمیز کردن خانه در عرض چند دقیقه می باشد. این ماجرا برای همه ما اتفاق افتاده است. برای تمیز کردن خانه – نه تنها در موارد این چنینی – ما برای شما یک برنامه سریع برای تمیز کردن منزل آماده کرده ایم. همراه این مزیت که آخر هفته را فقط استراحت خواهید کرد.

قبل از شروع کار یک تایمر را روی ۱۰ دقیقه تنظیم کنید. وقتی که زمان شما به اتمام رسید، می توانید تصمیم بگیرید که به تمیز کردن ادامه دهید و یا متوقف کنید که بستگی به شما و برنامه روزانه شما دارد.

دوشنبه: تمیز کردن سرویس بهداشتی
تقریبا همه موافقید که تمیز کردن دستشویی ناخوشایندترین کار است. پس اجازه بدهید که ابتدا تمیزکردن آنرا تمام کنیم. ۱۰ دقیقه وقت دارید تا دستشویی، آینه، توالت و سینک را بشویید. چنانچه بیش از یک دستشویی داشته باشید کار شما سخت تر می شود چون مجبورید این کارها را با سرعت بیشتری انجام دهید. سعی کنید هول نشوید. چنانچه زمان شما تمام شد و هنوز تمیزکردن دستشویی ها تمام نشد، سعی کنید که هفته آینده دستشویی های بعدی را تمیز کنید.

سه شنبه: آشپزخانه
نکته: چنانچه آشپزخانه تمیز بود، می توانید کشوها یا کابینت ها را تمیز کنید.
فرض می کنیم که شما یک نصفه روز را برای ظروف اختصاص می دهید. اما برای برنامه تمیزکاری در ده دقیقه ما کارهای اساسی تری را انجام می دهیم. کارهایی که می توانید انجام دهید عبارتند از: تمیز کردن کابینت های آشپزخانه، جارو کردن و طی کشیدن کف آشپزخانه، تمیز کردن بیرون یخچال روی اجاق گاز و سینک.

چهارشنبه:‌ اتاق نشیمن
نکته: اگر اتاق کاملا تمیز است، مبل ها و یا فرش ها را جارو برقی کنید.
اتاق نشیمن معمولا یکی از به هم ریخته ترین و پراستفاده ترین جاهای خانه است. بنابراین باید برنامه درست و حسابی داشته باشید. هر وسیله ای که مربوط به اتاق نشیمن نیست را باید از آنجا بردارید. چنانچه برای برداشتن چیزهای به درد نخور از اتاق نشیمن مجبورید مدام از این اتاق به آن اتاق بروید ۱۰ دقیقه زمان شما خیلی زود هدر می رود، بنابراین سعی کنید همه آنها را داخل یک جعبه قرار داده و یه جای دیگر منتقل کنید. سپس پرده ها، میز پذیرایی، تلویزیون، میزعسلی، و قفسه کتابها که شامل عکس و تزیینات دکوری و مجسمه و… می شود را گردگیری کنید. روی مبل را با جارو دستی تمیز کنید، کرک بالش دستی را گرفته و آنها را مرتب روی مبل قرار دهید و در نهایت بطور مختصر اتاق را جارو کنید.

پنج شنبه: اتاق خواب
اتاق خواب شما پناهگاه شماست پس باید یک روش خوب برای تمیز کردن این اتاق بکار ببرید. ابتدا رو بالشی و ملحفه ها را داخل ماشین لباسشویی بشویید. زمان باقی مانده را صرف قرار دادن لباسها در سرجای خود کنید. فرش اتاق را به سرعت جارو کنید (۳ دقیقه) و برای گردگیری مبلمان و قفسه کتابها هم دو دقیقه وقت صرف کنید. وقتی ملافه ها شسته و خشک شدند، آنها را هم در سرجای خود قرار دهید و تخت خواب را حتی المقدور مرتب کنید که شامل قرار دادن بالشها با رو بالشی های شسته شده روی تخت خواب بطور منظم می باشد. هیچ چیزی لذت بخش تر از این نیست که پس از پایان یک روز طولانی شب روی یک تخت تر و تمیز غلط بزنیم.

جمعه: اتاق خواب بچه ها
از آن جایی که این اتاق اصولا کثیف است، تمیز کردن این اتاق را به عنوان آخرین کار در نظر می گیریم و برنامه تمیز کردن این اتاق را به روز جمعه موکول می کنیم چون در این روز بچه ها تعطیل هستند بنابراین پیشنهاد می کنیم که وظیفه تمیز کردن این اتاق را به بچه ها سپرده و خودتان در کنار همسرتان قدری استراحت کنید. سعی کنید با قرار دادن تایمر ۱۰ دقیقه ای برای آنها این کار را تبدیل به یک سرگرمی جالب کنید و به عنوان جایزه برایشان شام دلخواهشان را بپزید و یا فیلم مورد علاقه شان را همراه آنها تماشا کنید. بچه ها از اینکه تمیز کردن اتاق را به شکل مسابقه ای و در یک محدوده زمانی انجام دهند خوششان می آید (مخصوصا اگر جایزه ای هم در کار باشد)

لیستی از برنامه ریزی خانه تکانی عید مانند لیست زیر فراهم کنید

لیست تمیزکاری های ده دقیقه ای سریع

دوشنبه: سرویس بهداشتی
۱- تمیز کردن کابینت دستشویی
۲- تمیز کردن آیینه ها
۳- شستن توالت
۴- برق انداختن سینک دستشویی

سه شنبه: آشپزخانه
۱- تمیزکردن کابینت
۲- جارو کردن و طی کشیدن کف آشپزخانه
۳- تمیز کردن بیرون یخچال
۴- تمیزکردن سینک و اجاق گاز

چهارشنبه: اتاق نشیمن
۱- قرار دادن وسایل غیر ضروری در یک کارتن و انتقال آنها به جایی دیگر
۲- گردگیری بالش دستی ها، میز پذیرایی، میز عسلی ها ، تلویزیون و قفسه های کتاب
۳- مرتب کردن مبل
۴- جارو کردن اتاق

پنجشنبه: اتاق خواب
۱- شستن رو بالشتی و ملحفه ها
۲- مرتب کردن لباس ها
۳- جارو کردن فرش
۴- گردگیری مبلمان و قفسه ها
۵- مرتب کردن تخت خواب

جمعه: اتاق بچه ها
۱- روشن کردن تایمر
۲- تشویق بچه ها به کار کردن
۳- جایزه دادن به آنها با شام یا فیلم مورد علاقه شان
۴- لذت بردن از ۱۰ دقیقه آرامش

منبع : ibanoo.ir

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین