تماس با ما خانه
RSS

نوروز و روزهای تعطیل و سفر آغاز شده است. مسلما با لباس پلوخوری که نمی‌شود رفت به دل طبیعت؛ همان‌طور که با لباس کوهنوردی نمی‌توان رفت ماهیگیری.  هرجایی لباس خاص خود را می‌طلبد و برای اینکه در سفر راحت باشید باید لباس مناسب بپوشید. اگر نوروز ۹۵ قصد سفر به هر نقطه‌ای از کشور را دارید در این مطلب به شما می‌گوییم که چه لباسی باید بپوشید و چه وسایلی همراه‌تان باشد. بایدها  و نبایدهای لباس‌ها در سفرها و مقاصد مختلف را از دست ندهید.

ir3399

چند دست لباس برداریم؟
در فیلم «روی هوا» جورج کلونی نکته‌ای راجع به زندگی می‌گوید:‌ «باید طوری رفتار کنید که همه زندگی‌تان در یک ساک کوچک سفری جا شود وگرنه همیشه معطل خواهید شد.» آقای کلونی کمی تند رفته اما حداقل می‌شود حرفش را برای زندگی هم که نه، برای مسافرت کاملا درست دانست. همراه داشتن حداقل وسایل یعنی فراغ بال بیشتر، یعنی دست و بال‌تان همه‌اش‌ گیر این‌ور و آن‌ور کردن ساک و چمدان و بارانی نیست و می‌توانید با یک دست دوربین را بگیرید و از مناظر عکس بیندازید.

یا معطل اینکه اینجا چه بپوشم چه نپوشم نخواهید شد. ۲دست لباس که دیگر این بازی‌ها را ندارد. با‌توجه به این موضوع انتخاب لباس مناسب برای هر سفر، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ اینکه لباس‌هایی انتخاب کنید که حداکثر میزان استفاده و راحتی را برای شما داشته باشند.

برای رفتن به شمال…
* به هوای شمال اعتماد نکنید؛ هم لباس گرم بردارید، هم لباس راحت. می‌توانید لباس‌هایی همراه داشته باشید که بتوان چند لایه روی هم پوشید و درصورت گرم شدن هوا آن را کم و زیاد کرد. شلوار جین بهترین انتخاب برای هوای ابری شمال است تا با نخستین قطرات باران نگران لک شدن آن  نباشید.

* بارانی یا کاورهای نایلونی نازک، همراه‌تان باشد. حتی در روزهای معمولی هم هوای کنار دریا سرد است. گول روزهای آفتابی را نخورید.

* بهتر است در هوای بارانی شمال، لباس‌های نخی نپوشید. لباس‌های نخی تا مدت‌ها سرما و رطوبت را در خود نگه می‌دارند. بهترین انتخاب، لباس‌هایی است که کمی الیاف صنعتی داشته باشند. بالاپوش مناسب را فراموش نکنید.

* چتر همراه داشته باشید.

دلت هوای جنوب دارد؟
برای سفر به جنوب کشور صندل بهتر از کفش چرمی است. اگر کفش ورزشی می‌پوشید، باید هر روز جوراب‌تان را عوض کنید. چون در هوای شرجی جنوب، کاملا داخل کفش بو می‌گیرد.

* چند دست لباس بهاره یا پاییزه، بهتر است. شلوار جین با خودتان برندارید تا در گرمای غیرمنتظره عرق‌سوز نشوید. شلوار جین هم بعد از شست‌وشو خیلی طول می‌کشد تا خشک شود. لباس‌ها و شلوارهای نخی یا کتان بهترین انتخاب هستند.

* با خودتان لباس‌های غیرمحبوب‌تان را بردارید تا درصورت اضافه بار، بتوانید به‌راحتی از شرشان خلاص شوید.

* اگر برای مسافرت به جایی مثل کیش یا قشم می‌روید، بهتر است با خودتان کمترین میزان لباس را بردارید و لباس‌های موردنیازتان را آنجا تهیه کنید.

* لباس‌هایی با خود ببرید که بتوان با یک چنگ زدن در آب ساده عرقش را گرفت و سه سوت در آفتاب خشک کرد. اگر اهل شنا کردن هستید، مایو را فراموش نکنید.

می‌خواهید طبیعت‌گردی کنید؟
* کفش‌های محکم، ساق بلند و کفش‌هایی بردارید که زیاد نگران خراب شدن‌شان نباشید.

* کاپشن بادگیر، بالا پوش‌های نایلونی، دستکش و بارانی را فراموش نکنید.

* باید لباس‌های گرم و چسبان زیر لباس‌های‌تان بپوشید و لباس رو بهتر است الیاف مصنوعی باشد که باد را به داخل راه ندهد.

* کرم مرطوب‌کننده لب، کرم ضد‌آفتاب، کلاه پشمی و دستکش را فراموش نکنید. شال گردن کاربردی‌ترین لباس در هوای سرد است. هم گردن‌تان را گرم نگه می‌دارد و هم درصورت لزوم می‌توانید صورت‌تان را با آن بپوشانید.

* لباس‌هایی با رنگ شاد و روشن یا با تکه‌های براق بپوشید. این برای زمان گم شدن در کوهستان یا برای جا نماندن از اکیپ دوستان مفید است.

* اگر قرار است با کوله‌پشتی به مسافرت بروید، وسایل‌تان را جمع کنید و یک مدت با کوله‌پشتی همان نزدیکی‌های خانه‌تان قدم بزنید و ببینید می‌توانید برای مدت طولانی آن همه وسایل را حمل کنید یا نه. بهتر است شلوارهایی بپوشید که پایین‌شان کمی تنگ‌تر است یا اینکه می‌توانید از «مچ‌پیچ» استفاده کنید. عینک آفتابی هم با خودتان بردارید.

 بزن به دل جنگل
* لباس‌های جیب‌دار بپوشید تا وسایل مختلف را در آنها جا دهید. بالاپوش‌تان حتما باید طوری باشد که حداکثر سطح بدن‌تان را بپوشاند. این‌طوری هم از سرما و رطوبت جنگل هم از نیش حشرات و شاخ و برگ درختان در امانید.

* کفش‌های راحت و محکم مثل بوت یا چکمه بپوشید. کفشی را انتخاب کنید که نگران خراب شدن آن در گل و لای نباشید. به‌طور کلی، شلوار ضد‌آب برای کوه و جنگل مناسب است.

* لباس گرم هم با خودتان بردارید. شب‌های جنگل سرد و نمناک است.

با هواپیما به مسافرت می‌روید؟
لباس دست و پاگیر نپوشید. پوشیدن لباس‌های شل ‌و ول و چند تکه در هواپیما با آن راهروها و صندلی‌های تنگ در مواقع ضروری اشکال ایجاد می‌کند. از لباس‌های بدون زیپ و قطعات فلزی استفاده کنید تا موقع عبور از گیت معطل نشوید. اما بهتر است لباس‌های چند لایه بپوشید، چون هوای کابین هواپیما دمایش گاهی تغییر می‌کند.

هنگام سفر با هواپیما، از لباس‌های بدون زیپ و قطعات فلزی استفاده کنید

با ماشین شخصی مسافرت می‌روید؟
* لباس سبک بپوشید با بالاپوش گرم تا بعد از مدتی که داخل ماشین گرم شد، فقط آن‌ را در بیاورید و دوباره موقع پیاده شدن بپوشید. هوای ماشین ممکن است به‌دلیل گرمای موتور که به داخل می‌آید، گرم باشد.

* شلوارهای کتانی و راحت برای نشستن‌های طولانی در ماشین، مناسبند. سعی کنید شلوار جین نپوشید.

با قطار مسافرت می‌روید؟
* کفش راحت بدون بند که بتوانید به‌راحتی آن را بپوشید و بعد برای خوابیدن در تخت طبقه بالا آن را از پا دربیاورید و بعد هم سریع بپوشید.

* لباس قطار باید لباس سبک و راحتی باشد تا برای خوابیدن مجبور به عوض کردن آن نباشید. می‌توانید از گرمکن‌های ورزشی تیره استفاده کنید که ظاهری نیمه‌رسمی دارند و دیگر لازم نباشد برای استفاده از رستوران قطار یک‌بار دیگر لبا‌س‌تان را عوض کنید.

* با خود یک روانداز سبک بردارید. بالش‌های دور گردنی لایکو که هم برای زمان نشستن خوبند و هم برای زمان خواب.

با اتوبوس مسافرت می‌روید؟
* وضع اتوبوس با قطار و ماشین کاملا فرق می‌کند. گاهی ممکن است خیلی گرم و گاهی خیلی سرد باشد. لباس گرم همراه ببرید. کفش راحت با جوراب تمیز بپوشید تا زمانی که خواستید کفش‌تان را درآورید، بوی کفش و جوراب باعث آزار دیگران نشود.

* یک بالش کوچک یا یک پتوی سفری برای زمانی که در جاده‌های سرد مسافرت می‌کنید، می‌تواند کمک کند تا به‌خوبی از زمان داخل اتوبوس برای استراحت استفاده کنید.

 برای لباس‌تان برنامه‌ریزی کنید

متناسب لباس بپوشید
مقصدتان، جاهایی که قرار است بروید و لباس‌هایی که احتمالا مجبورید، بپوشید را کاملا درنظر بگیرید. اگر مهمانی خاصی باید بروید، اول لباس آن ‌را کنار بگذارید. متناسب با فرهنگ منطقه‌ای که به آنجا سفر می‌کنید لباس‌تان را انتخاب کنید.

لباس زیاد ممنوع!
بهتر است در کل لباس کم همراه ببرید یا لباس‌هایی را انتخاب کنید که جای کمی می‌گیرند، مثل لباس‌های نخی و ابریشمی. از لباس‌هایی استفاده کنید که کاربردهای مختلفی داشته و برای آب‌وهواهای مختلف مناسب باشند و بتوان با ترکیب آنها با هم مدل متفاوتی به‌دست آورد.

هنگام سفر، لباس کم همراه ببرید یا لباس‌هایی را انتخاب کنید که جای کمی می‌گیرند

غیرضروری‌ها حذف شوند!
در مناطقی که برای خرید  مناسب هستند ،‌به خریدهای‌تان فکر کرده و تصور کنید بارتان موقع بازگشت سنگین تر می شود. لباس هایی که فکر می‌کنید داشتن‌شان لزومی ندارد را در سفر بخرید. مثلا در هر شهری یک تی شرت سبک پیدا می‌شود.

عروسی که نمی‌روید
در کل کسی از شما به‌عنوان مسافر انتظار ندارد که لباس رسمی در جاهای مختلف داشته باشید. از  دیدن کسانی که در مسافرت‌ها ناگهان یک ست کامل لباس رسمی با کفش واکس خورده در یک مهمانی رو می‌کنند، جای تعجب دارد.

شست‌وشوی آسان
لباس‌های نخی و ابریشمی و لباس‌های با الیاف مصنوعی معمولا کمترین جای ممکن را می‌گیرند. لباس‌هایی را انتخاب کنید که می‌توان آنها را درصورت لزوم با دست شست.

خوش‌پوشی را فدای راحتی نکنید
به زیبایی عکس‌های‌تان فکر کنید. عکس یادگاری هم جزئی از ‌سفر است. پس به بهانه راحتی در سفر، لباس‌های کهنه یا  ناهماهنگ انتخاب نکنید که بعدا از دیدن عکس‌های‌تان ناراحت شوید. خوش‌پوشی یک اصل است که همه‌جا باید رعایت شود.

کجا قرار است بمانید؟
هتل: لباس خواب مناسب با خود ببرید؛ با گرمکن ورزشی می‌توانید به لابی هتل بروید اما با شلوارک نه. به خاطر امکان استفاده از خشک‌شویی هتل می‌توانید خیلی از لباس‌های رسمی را هم بدون ترس از چروک ماندن با خود ببرید.

خانه اقوام: یک لباس نیمه‌رسمی برای اینکه همیشه با لباس راحتی نباشید. یک شلوار جین یا شلوار کتان گشاد با تی‌شرت مناسب برای مواقعی که نمی‌خواهید لباس مهمانی بپوشید با خود ببرید. می‌توانید خیلی از لباس‌های‌تان را اینجا بشویید، به‌همین دلیل امکان بردن لباس‌های مختلف را دارید.

چادر: لباس‌های گرم و ضد‌آب با خود ببرید. زیرانداز و پتو به اندازه لازم همراه داشته باشید. لباس‌هایی با خود ببرید که بتوانید ۲روز بدون عوض کردن، بپوشید.

برای بسته‌بندی لباس‌ها آنها را تا نکنید، چون پف می‌کنند و بیشتر جا می‌گیرند

وسایل دیگری که نباید فراموش کنید
باتری قلمی شارژر موبایل، آی‌پاد با موزیک‌های متنوع، دوربین عکاسی، رادیو، چراغ قوه، چاقو سوئیسی چندکاره، چای کیسه‌ای، بیسکویت دایجستیو، فلاسک آب‌جوش و سرد، نقشه، داروهای موردنیاز، وسایل کمک‌های اولیه، شماره تلفن‌های ضروری و کارت‌های شناسایی همگی از‌جمله مواردی هستند که باید در چمدان‌تان موجود باشد.

نکات مهم سفر کردن

چطور بسته‌بندی کنید؟
* برای بسته‌بندی لباس‌ها آنها را تا نکنید، چون پف می‌کنند و بیشتر جا می‌گیرند یا زیر فشار لباس‌ها چروک می‌شوند. بهتر است لباس‌ها را مثل سوسیس بلغاری لوله کنید. چیدن این لوله‌های لباس کنار هم راحت‌تر است و برداشتن هر کدام ترتیب همه لباس‌ها را به‌هم نمی‌زند. برای بسته‌بندی، لباس‌هایی را که ابتدا یا حین سفر احتیاج دارید، روی ساک بگذارید تا مجبور نشوید همه ساک را به‌هم بریزید. موقع بسته‌بندی یک نظم کلی را رعایت کنید تا بدانید، مثلا کجای چمدان باید دنبال جوراب بگردید.

استفاده از وکیوم
* اگر خیلی اصرار به بردن لباس‌های مختلف دارید و در مقصدتان هم دسترسی به اتو بخار دارید، می‌توانید از کیسه‌های وکیوم استفاده کنید. این کار برای بسته‌بندی لباس‌های پشمی که جای زیادی می‌گیرند، ایده‌آل است.

کیسه مخصوص لباس‌های چرک
* همیشه به تعداد مناسب، لباس زیر همراه داشته باشید. بهترین حالت به اندازه نصف تعداد روزهایی است که در مسافرت هستید. کیسه مخصوص لباس‌های چرک را هم فراموش نکنید. داشتن ساک‌های چند لایه و چند قسمت که بتوان لباس‌ها را دسته‌بندی کرد برای مسافرت‌های نیمه‌طولانی عالی است. اگر لباسی را در مسافرت‌تان نیاز ندارید لازم نیست با امکانات کم آنجا آنها را بشویید، زیرا مشکلات زیادی ممکن است وجود داشته باشد. می‌توانید تا برگشتن‌تان به منزل صبر کنید و با خیال راحت آنها را بشویید.

کفش راحت
برای سفری سبک بهتر است کفش کم بردارید. کفش جاگیر و برای بسته‌بندی بسیار سخت است. به علاوه کثیف بودن آن باعث می‌شود نتوانید راحت آن را کنار هر لباسی بگذارید. سعی کنید کفشی انتخاب کنید که راحت باشد و کفش پاشنه بلند و لژدار با خود نبرید. اول اینکه جاگیر هستند و هماهنگ کردن لباس با آنها سخت است و دیگر اینکه راه رفتن با آنها مشکل است. بهترین انتخاب، کفش اسپرت مشکی است که با همه لباس‌ها می‌آید.

اگر احتمال دارد یک مهمانی نیمه‌رسمی هم بروید، بهتر است یک کفش نیمه‌رسمی هم همراه داشته باشید. اگر کفشتان نو است بهتر است آن را قبل از مسافرت چندبار بپوشید تا در سفر پای‌تان را اذیت نکند. نکته مهمی که باید در انتخاب کفش به آن دقت داشته باشید این است که در سفر ممکن است مجبور شوید پیاده روی بیشتری داشته باشید،‌به طبیعت بروید و تپه و پستی و بلندی را بالا پایین بروید. حال با این پیش فرض انتخاب کنید کدام کفش مناسب شماست.

وسایل اولیه دوخت و دوز
برداشتن یک عدد نخ و سوزن و چند عدد سنجاق قفلی جای زیادی از چمدان‌تان نخواهد گرفت. در سفر خصوصا سفرهای جنگل‌نوردی و کوهنوردی امکان زیادی برای آسیب‌دیدن یا پاره شدن لباس‌های‌تان وجود دارد. گاهی هم ممکن است دکمه لباس‌تان بیفتد و تا رسیدن به مقصد باید بتوانید چاره‌ای بیندیشید. مسلما یک نخ و سوزن و سنجاق کمک بزرگی برای‌تان خواهد بود. این وسایل را از منزل بردارید زیرا ممکن است در نزدیکی‌تان فروشگاه وجود نداشته باشد.

منبع: مجله سیب سبز/برترین ها

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین