تماس با ما خانه
RSS

چای و قهوه از متداول ترین نوشیدنی های ما ایرانی ها هستند. البته بیشتر ما در فرهنگ امروزمان، نوشیدن چای را به قهوه ترجیح می دهیم و از قهوه، بیشتر برای پذیرایی در میهمان های رسمی مان استفاده می کنیم…

به گزارش گروه ایران ویج ، به هر حال چه طرفدار چای باشید و چه قهوه، باید اطلاعات کافی و مناسبی درباره نحوه نگهداری این محصولات داشته باشید تا بتوانید چای و قهوه خود را در بهترین شرایط و با کمترین تغییر در عطر و طعم نگهداری و آماده نوشیدن کنید. خواندن این ۲۳ نکته ، می تواند راهنمای خوبی برای آگاهی از شیوه نگهداری چای و قهوه در منزل باشد.

 

● ۱۲ نکته برای چای
▪ چای را در مکانی خشک نگهداری کنید. اگر چای خشک بیشتر از ۴ تا ۵ روز در مکانی مرطوب بماند، امکان کپک زدن و بدطعم شدن آن وجود دارد، بنابراین یخچال به هیچ وجه محل مناسبی برای نگه داشتن چای خشک نخواهد بود.

▪ کابینت هایی که از نور و رطوبت دور هستند، مناسب ترین مکان نگهداری چای خشک محسوب می شوند.

▪ بهتر است برای جلوگیری از تغییر عطر، طعم و رنگ چای خشک، آن را درون ظروف شیشه ای یا فلزی تیره رنگ که کمترین نور و رطوبت را به خود جذب می کند، قرار دهید.

▪ اگر قرار است بسته چای را باز کنید و آن را داخل شیشه های روشن مخصوص نگهداری چای، قندوشکر کنار سماور بریزید، باید حداکثر به اندازه نیاز یک هفته خانواده تان باشد، زیرا قرارگرفتن چای خشک در معرض نور زیاد باعث کاهش کیفیت عطر و طعم آن می شود.

▪ چای خشک را بیشتر از نیاز یک ماه خانواده تان نخرید و آن را انبار نکنید. خوشبختانه چای خشک از محصولاتی است که همیشه در دسترس قرار دارد و خرید بیش ازاندازه آن جز اشغال کردن فضا، سودی نخواهد داشت.

▪ اگر ۲ تا ۳ بسته چای را یکجا خریداری کرده اید، بهتر است تا زمانی که به آنها نیاز ندارید، بسته شان را باز نکنید. چای خشک تا تاریخ انقضایی که روی بسته اش نوشته شده، خیلی خوب و باکیفیت داخل بسته بندی اش می ماند اما اگر آن را خارج کنید، ممکن است عطر و طعم اولیه اش را از دست بدهد.

▪ بعد از هر بار استفاده، حتما در ظرف چای خشک را محکم ببندید چون گرما و هوا هم از دیگر عوامل از بین برنده عطر و طعم و حتی رنگ چای هستند.

▪ هرگز از پیمانه های خیس برای برداشتن چای خشک از ظرفش استفاده نکنید. این خیسی و رطوبت می تواند باعث کپک زدن سطوح زیرین چای شود.

▪ انباری یا کابینت های مشرف به نورآفتاب، مکان مناسبی برای نگهداری چای نیستند، چون گرما می تواند کپک زدن برگ های چای را در پی داشته باشد.

▪ حد امکان از خرید و نگهداری چای فله ای خودداری کنید. در خرید محصولات فله ای نمی توان به ادعای فروشندگان در مورد تازه یا کهنه بودن محصول و چگونگی نگهداری آن در مغازه اطمینان کرد.

▪ چای خشک به سرعت بوی خوراکی های دیگر را جذب می کند، بنابراین از قراردادن آن در کنار خوراکی هایی با بوی تند مانند سیر یا سرکه خودداری کنید.

▪ اگر می خواهید چای خوش عطری داشته باشید، داخل ظرف چای خشکتان یکی، دو عدد چوب دارچین، دانه هل یا چند عدد گلبرگ گل محمدی کاملا خشک بیندازید.

● ۳ نکته برای چای کیسه ای

▪ چای های فوری کیسه ای فقط برای مواقع ضروری و مسافرت ها تولید شده اند، بنابراین خریدن چند بسته از آنها و نگهداری شان در منزل کار معقولی به نظر نمی رسد.

▪ بعد از بازکردن بسته بندی چای های کیسه ای، حتما چای ها را با بسته بندی شان درون نایلونی قرار دهید و در آن را محکم گره بزنید. از آنجا که چای های کیسه ای پیش از مصرف، شسته نمی شوند، امکان نشستن گردوغبار روی آنها و انتقال آلودگی به لیوان آب جوش وجود دارد.

▪ چای های کیسه ای به سرعت بوی محیط را به خود می گیرند، بنابراین از رها کردن طولانی مدت آنها در محیط های باز و بدون بسته بندی اصلی شان (به خصوص در کنار خوراکی های بودار) خودداری کنید.

● ۸ نکته برای قهوه

▪ به طور کلی نگهداری دانه قهوه بسیار ساده تر از پودر قهوه است، بنابراین به شما توصیه می کنیم هنگام خرید قهوه، دانه های آن را تهیه و خودتان در منزل آسیابشان کنید.

▪ اگر دانه های قهوه را درون قوطی های فلزی یا ظروف شیشه ای تیره رنگ با درهای محکم بریزید، می توانید مطمئن باشید که حداقل تا ۴ ماه بدون تغییر رنگ و بو باقی می مانند.

▪ هر بار به اندازه نیاز روزانه تان دانه های قهوه را پودر کنید.

▪ پودر قهوه تا یک ماه بدون تغییر عطر و طعم داخل ظروف شیشه ای با رنگ تیره باقی می ماند.

▪ ظروف نگهداری قهوه را در مکان های خشک، خنک و به دور از نور و اکسیژن قرار دهید.

▪ اگر دانه های قهوه را درون نایلون های محکمی بریزید و در نایلون را هم پس از خارج کردن هوای آن، محکم گره بزنید، می توانید آن را تا یک ماه داخل فریزر نگهداری کنید.

▪ مکان های مرطوبی مانند یخچال، جای مناسبی برای نگهداری پودر قهوه نیستند.

▪ هرگز از پیمانه های خیس برای برداشتن پودر یا دانه قهوه استفاده نکنید.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین