تماس با ما خانه
RSS

یکی از مشکلات کارمندان و افرادی که با ارباب رجوع سروکار دارند مشکل بوی بد دهان در محل کار است…

بسیاری از افراد نمی دانند در محل کار چگونه باید بهداشت دهان و دندان شان را رعایت کنند تا دهانی خوشبو داشته باشند اما اگر از دندانپزشکان بپرسید، مشکلات دهان و دندان در محل کار را به این مورد، منحصر نمی دانند. این مطلب، شما را با چند مشکل کاری دندان و چند راهکار مناسب برای رفع آنها آشنا می کند.

● خشکی و سوزش دهان

بعضی افراد از خشکی و سوزش بافت های دهان طی روز گله می کنند یا حتی گاهی متوجه خشکی دهانشان نیستند و فقط احساس می کنند در طول روز در مخاط دهانشان سوزش و گاهی درد دارند.

این حالت کاملا طبیعی است چون در طول روز، هیچ گونه مایعی از راه دهان مصرف نمی شود و باعث خشکی بافت های دهان می شود. معمولا بزاق، نقش مرطوب کردن دهان را برعهده دارد بنابراین به نظر می رسد افرادی که به دلایل متفاوت میزان ترشح بزاقشان کاهش یافته بیشتر با این مشکل در روز روبرو می شوند. از جمله این افراد می توان به کسانی که دیابت یا بیماری قند دارند، اشاره کرد. خشکی دهان می تواند باعث احساس گلودرد مداوم، احساس سوزش در گلو، اشکال در صحبت کردن، سخت شدن بلعیدن آب دهان و خشکی مجاری بینی شود.

فراموش نکنید بزاق نقش مهمی در دهان ایفا می کند و آن شستن باقیمانده موادغذایی از دهان و خنثی کردن اسید تولیدشده به وسیله پلاک های میکروبی روی دندان هاست بنابراین اگر به خشکی دهان مبتلا هستید به سادگی در خطر پوسیدگی دندانی قرار خواهید گرفت چون اسیدهای روی سطوح دندان پاک نمی شود و در مجاورت مینای معدنی دندان ها قرار می گیرد و به زودی باعث پوسیدگی دندان ها می شود. برای حل این مشکل افزایش بزاق دهانتان، می توانید آدامس های بدون قند بجوید یا از دهانشویه ها استفاده کنید. البته ممکن است این راهکار در محل کار برای رفع خشکی دهان چندان قابل استفاده نباشد. بنابراین تلاش کنید در طول روز چند بار دهانتان را با آب بشویید. اگر با این روش، مشکل شما برطرف نشد، می توانید با مشورت دندان پزشکتان از قرص هایی که ترشح بزاق را افزایش می دهند، استفاده کنید.

● پوسیدگی دندان ها

شما باید در محل کارتان مراقب پوسیدگی دندان هایتان باشید، چون علاوه بر کاهش ترشح بزاق، کمتر در طول روز به مسواک زدن و نخ کشیدن دندان هایتان توجه می کنید. در گذشته برای از بین بردن میکروب ها از آنتی بیوتیک ها و آنزیم ها استفاده می شد ولی امروزه همه معتقدند استفاده از روش های فیزیکی مثل مسواک زدن برای برداشتن پلاک بهترین روش است. بسیاری از غذاهایی که میل می کنید باعث می شوند باکتری ها در دهانتان تولید اسید کنند. مجموعه غذا، باکتری و محصولات تولیدشده به وسیله میکروب ها، پلاک دندانی نام دارد که معمولا با چشم دیده نمی شود.

فراموش نکنید فقط غذاهای شیرین باعث پوسیدگی دندان نمی شوند بلکه موادنشاسته ای مثل نان و غلات نیز باعث تولید اسید می شوند. پلاک دندانی باعث تحریک لثه ها، جداشدن لثه از دندان و در نهایت تخریب استخوان مجاور دندان ها می شود. شاید تصور کنید شستشوی دهان با آب، دندان ها را پاک و تمیز می کند ولی پلاک میکروبی ورقه ای چسبیده به سطح دندان است که به سادگی پاک نمی شود بنابراین اگر پس از صرف صبحانه یا نهار دهانتان را فقط با آب بشویید، کافی نیست. تنها راه و موثرترین روش، مسواک زدن است.

به طور کلی بهتر است بعد از هر وعده غذایی، دندان ها مسواک زده شوند ولی از آنجا که هنگام رفتن به محل کار فقط ۲ وعده غذایی در صبح و شب مصرف می شود، سعی کنید بعد از این ۲ وعده حتما دندان هایتان را مسواک بزنید و نخ بکشید. نکته مهمی که وجود دارد این است که در مسواک زدن باید پلاک میکروبی را از روی دندان هایتان بردارید اما بسیاری از افراد هنگام مسواک زدن فقط به حذف خرده های غذایی از روی دندان هایشان توجه می کنند. برای از بین بردن کامل هر آنچه روی سطح دندان هایتان است با دقت و حوصله مسواک بزنید.

● توصیه آخر

شما می توانید برای معاینه دندان هایتان، معاینه سیم های ارتودنسی، جرم گیری، عکسبرداری و بسیاری از کارهای دیگر به صورت مرتب و ۶ ماه یکبار به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. فقط درمان های دندانپزشکی که با خون ریزی همراه است (مانند کشیدن و جراحی دندان)می تواند در صحبت کردن شما در محل کار اختلال ایجاد کند و شما را نیازمند یک روز مرخصی از محل کارتان کند.

امتیاز شما به این مطلب :

comment rss - Trackback

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین