تماس با ما خانه
RSS

بیماری های فنچ ها :

عموما فنچ ها پرنده های مقاومی هستند و خیلی کم دچار مریضی خواهند شد ولی شایع ترین بیماری ها را که امکان داره این پرنده در گیر شود را بصورت خلاصه براتون عنوان می کنم.

fsci609

ورم روده:

در صورت مشاهده این مشکل از دارو TNT استفاده کنید که مدت ۳ الی ۵ روز در آب به پرندگان می دهید این بیماری موجب شده پرنده پف کرده بی تحرک و به مرور طی ۷ الی ۱۱ روز پرنده از بین می رود و علت آن هم خراب بودن  ارزن یا سایر تغذیه است. ورم زیر شکم و رگهای سیاه نشانه این بیماری است.

آبله :

در این بیماری دور چشم فنچ قرمز شده دو نوک آنها زخم شده و همچنین ناحیه خروج فضولات آنها زخم شده اگر فنچی را با این علایم دیدید خرید نکنید یا اینکه سریع از گله خودتان خارج کنید یعنی حتی در فضای آن ها هم نباشد این بیماری ظرف ۲ روز کلیه پرنده های شما را می کشد البته پرنده های قوی تر تا ۱۰ روز هم مقاومت می کنند.

برای جلو گیری از این بیماری نباید پرنده ای جز پرنده های گله خودتان وارد پرنده ها کنید.

نکته: اگر پرنده ای را از فضای قرنطینه خارج کردید برای فروش به هر نحوی شده با خریدار توافق کنید چون بر گشت ان پرنده ها به گله موجب ایجاد بیماری و خسارات بیشتر خواهد شد پس تا از فروش تولیدات خود مطمن نیستید پرنده را از گله جدا نکنید.

بری بری :

این بیماری بر اثر ضعیف بودن املاح در بدن پرنده بوجود می آید حرکت سر پرنده به چپ و راست از علایم این بیماری است.

کچلی :

کچلی با تولک رفتن فرق می کند این تفاوت را به مرور شناسایی خواهید کرد اصل این بیماری بخاطر کمبود املاح  و استرس می باشد.

( استرس) :

از عوامل عمده ریختن پرها در فنچ استرس است. آ یا در مجاورت فنچتان پرنده دیگری نگهداری می کنید که احتمال ترسیدن فنچ از او وجود داشته باشد؟ اگر جواب مثبت است، پرنده ها را جدا کنید.

از عوامل دیگر، تو لک رفتن پرنده است که سیستم عصبی پرنده را تحت تاثیر قرار می دهد. در این دوره رژیم غذایی فنچ را تقویت کنید و تخم مرغ با پوست، هویج و داروهای تقویتی (مولتی ویتامین و اسیدآمینه و عناصر کمیاب).

پاهای فلس دار :

این بیماری خیلی رایج نیست و بیشتر براثر کثیفی و وجود نوعی کنه بوجود می آید که برای رفع مشکل آن باید به پای پرنده پماد گلیسرین ید ۱٫۲ درصد یا پماد شقاق استفاده کرد.

انگل :

اگر بیش از یک فنچ دچار پرریزی شد احتمال وجود کرم انگل و یا سایر انگل ها وجود دارد که نیاز به درمان دارد.

نکته : یکی از بیشترین بیماری های موجود در سالن ها بعلت عدم پخته شدن پوست یا تخم مرغ بوجود میاد که یک بیماری باکتریایی یا آنزیمی می باشد که به مرور موجب عدم جذب مواد غذایی شده و ظرف ۷ روزبعد از سبک شدن وزن پرنده موجب مرگ خواهد شد پس تخم مرغ ها را حداقل نیم ساعت دراب جوش بجوشانید. داروی پیشنهادی داکسی سایکلین می باشد که باید یک سی سی در جاآبی ها به مدت ۵ روز بدهید.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین