تماس با ما خانه
RSS

اگر خودتان یا یکی از اعضای خانواده تان به «فیبرومیالژیا» مبتلا هستید، می دانید که این عارضه می تواند با درد فراوان همراه باشد.

«فیبرومیالژیا» که نوعی روماتیسم بافت همبند است با درد هایی عضلانی گاهی شدید همراه است. در حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد جمعیت با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. متاسفانه هیچ علت ساختاری یا التهابی برای این عارضه و تا به اکنون یافت نشده.

در ادامه این نوشته به راهکارهای خانگی پرداخته خواهد شد که در کاهش درد و درمان بیماری فیبرومیالژیا موثر هستند. این راهکارها را با هم مرور می کنیم:

طب سوزنی

طب سوزنی احتمالا یکی از قدیمی ترین راهکارهای درمان این درد است. متخصص این روش درمانی با قرار دادن سوزن در مناطق خاص بدن می تواند به کاهش درد کمک کند. گاهی نیز از نوع الکترونیکی این روش کمک گرفته می شود.

یوگا

با کاهش استرس و کشش عضلات بدن می تواند در التیام بخشیدن دردهای حاصل از «فیبرومیالژیا» موثر واقع شود. در مطالعه علمی ای که در سال ۲۰۱۱ میلادی انجام پذیرفت نشان داده شد که یوگا در کاهش دردهای این بیماری موثر است.

یوگا می تواند باعث کاهش درد، افزایش تمرکز و تغییراتی مثبت در ترشح هورمون کورتیزول به وجود آورد.

گرمای مرطوب

قرار دادن بدن در معرض گرما خصوصا از نوع مرطوب آن می تواند در روند جریان خون موثر باشد و میزان درد را کاهش دهد.

برای از بین بردن یا کاهش نشانه های بسیار دردآور «فیبرومیالژیا» دوش آب گرم بگیرید و پیش از پوشیدن لباس های تان آنها را نیز در خشک کن گرم کنید. همچنین می توانید از پدهای مرطوب در محل هایی که دردناک هستند نیز استفاده کنید.

فیبرومیالژیا نوعی روماتیسم بافت همبند است با درد هایی عضلانی گاهی شدید همراه است

«ویتامین دی»

اگرچه پژوهش های انجام شده بر روی تاثیر «ویتامین دی» بر بیماری «فیبرومیالژیا» بی نتیجه بوده اما بسیاری از بیماران مبتلا آن را مفید می دانند و در بهبود دردهای خود از آن یاد می کنند.

مکمل ها هم می توانند موثر واقع شوند پس زیانی ندارد که دریافت «ویتامین دی» از طریق نور آفتاب مورد امتحان قرار گیرد و از آنجایی که بیشتر افراد با کمبود «ویتامین دی» مواجه هستند می تواند مکمل طبیعی خوبی به شمار آید.

ماساژ

افزایش آرامش، برطرف کردن استرس و شل کردن عضلات همه می توانند در کاهش درد بیماران مبتلا به «فیبرومیالژیا» موثر باشند.

همچنین درمان با ماساژ باعث افزایش جریان خون می شود که خود می تواند در درمان نشانه های «فیبرومیالژیا» موثر باشد.

ماساژ درمانی، روشی پایدار به شمار نمی آید اما اگر به صورت مداوم انجام پذیرد، می تواند در کاهش درد «فیبرومیالژیا» موثر باشد.

منیزیم

از آنجایی که بسیاری از بیماران مبتلا به «فیبرومیالژیا» با کمبود منیزیم مواجه هستند بسیاری از آنها از مکمل های این ماده استفاده می کنند.

در این مورد هم هیچ پژوهش علمی بر این تاثیر صحه نگذاشته اما از آنجایی که منیزیم بی زیان است، امتحان آن ضرری ندارد.

کپسایسین

چنین ترکیبی در فلفل چیلی و گیاهان مشابه یافت می شود. اگرچه بیماران مبتلا به «فیبرومیالژیا» باید از مصرف موادی که ایجاد ورم می کنند پرهیز کنند اما در مورد «کپسایسین» استثناء وجود دارد چرا که این ماده باعث کاهش درد مفاصل می شود و تورم را نیز کم می کند.

این ماده عمدتا به صورت پماد یا مرهم می تواند برای کاهش درد مورد استفاده قرار گیرد.

بیوفیدبک (Biofeedback)

در مورد این روش هم هیچ پایه و نتیجه علمی مبنی بر موثر بودن آن در درمان دردهای «فیبرومیالژیا» وجود ندارد اما بیمارانی که آن را امتحان کرده اند، آن را موثر یافته اند.

در این روش درمانی تلاش می شود که مغز برای کنترل درد و با هماهنگ کردن حرارت روی بدن تعلیم داده شود. همچنین تنش عضلات را نیز از بین می برد.

ملاتونین

این ماده اغلب برای خواب بهتر موثر است اما بیماران مبتلا به «فیبرومیالژیا» می گویند با مصرف ملاتونین دردهای شان کاهش پیدا می کند.

از آنجایی که میان مسایل مرتبط با خواب و بیماری «فیبرومیالژیا» ارتباط وجود دارد، بی شک کمبود میزان ملاتونین با دردهای حاصل از «فیبرومیالژیا» بی ربط نیستند.

سایر مکمل ها نیز وجود دارند که مراحل آزمون و خطای خود را پشت سر می گذارند.

منبع:rooziato.com

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین