تماس با ما خانه
RSS

خرید چنین محصولاتی در ایران با توجه به تعرفه‌های واردات برای هر کسی امکان‌پذیر نیست، پس سعی می‌کنیم در این مطلب به مواردی بپردازیم که می‌توانند در کاهش مصرف سوخت اتومبیل فعلی شما تاثیرگذار باشند. کارشناس مسائل فنی خودرو در این مطلب به نکاتی اشاره کرده که با رعایت آنها مصرف سوخت خودروهای تولید داخل کاهش پیدا می‌کند.

عوامل تاثیرگذار بر افزایش سوخت اتومبیل را بشناسید و با رعایت 9 نکته، مصرف سوخت اتومبیل خود را کاهش دهید.

سال‌ها پیش تنها دغدغه مردم برای خرید اتومبیل به قیمت آن ارتباط پیدا می‌کرد. در سال‌های اخیر اما دیگر قیمت خرید اتومبیل به‌عنوان تنها فاکتور مهم در خرید به شمار نمی‌رود.

hou8481

افزایش نرخ قیمت سوخت عملا به عنوان مشکل سازترین عامل در زمان نگهداری خودرو شناخته می‌شود. این البته مشکلی جهانی است و شرکت‌های تولیدکننده خودرو در سرتاسر جهان سعی دارند محصولاتی طراحی و تولید کنند که سوخت کمتری مصرف می‌کنند.

خرید چنین محصولاتی در ایران با توجه به تعرفه‌های واردات برای هر کسی امکان‌پذیر نیست، پس سعی می‌کنیم در این مطلب به مواردی بپردازیم که می‌توانند در کاهش مصرف سوخت اتومبیل فعلی شما تاثیرگذار باشند.

کاهش وزن خودرو
اولین و شاید مهم‌ترین عاملی که بسیاری به آن توجه نمی‌کنند، وزن خودروست. تمامی وسایل اضافی در خودرو را خارج کرده و وزن آن را به حداقل برسانید. تنها کافی است وسایلی همچون لاستیک اضافه، ابزار تعویض لاستیک، تعدادی ابزار فنی معمولی و یک ذخیره آب کوچک در اختیار داشته باشید تا در مواقع ضروری مشکل خودروی خود را برطرف کنید.

تنظیم فرمان
مسئله دیگری که می‌توان با مراجعه به متخصص‌های فنی خودرو آن را برطرف کرد، زاویه چرخ‌هاست. نکته قابل توجه این است که زاویه قرارگیری چرخ‌ها در هر کدام از اتومبیل‌های دیفرانسیل عقب یا جلو با یکدیگر متفاوت است. شما می‌توانید با مراجعه به مراکز مربوط، نسبت به تنظیم فرمان و زاویه چرخ‌ها اقدام کنید. اگر زاویه چرخ‌ها به‌درستی قرار نگرفته باشد، نه‌تنها لاستیک بعد از مدتی ساییده می‌شود بلکه موتور بیش از حد کار کرده و سوخت بیشتری مصرف می‌کند.

سیستم صوتی دردسرساز
در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از سیستم‌های صوتی پرمصرف و بالا بودن بیش از حد صدا نیز با مصرف سوخت ارتباط دارند. به طور کلی هر چیزی که در اتومبیل بالاتر از حد تعریف شده برق مصرف کند، از دینام کار بیشتری گرفته و در نهایت موتور اتومبیل را مجبور به تولید نیروی بیشتر می‌کند.

بنزین با کیفیت
بنزین به خودی خود یکی از مهم‌ترین نکات موجود در زمینه کاهش مصرف سوخت است. همان‌طور که می‌دانید بنزین سوپر که در تمامی جایگاه ها عرضه می‌شود، دارای اکتان بالاتری است. نه تنها این نوع از بنزین کیفیت بهتری داشته و ضرر کمتری به موتور می‌رساند بلکه عملکرد را نسبت به بنزین‌های معمولی با اکتان پایین بهبود داده و در نتیجه مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. جدای از این موضوع، بسیاری در رابطه با استفاده از مکمل‌های بنزین تردید دارند.

در ابتدا بد نیست بدانید مکمل‌های موجود در نوع شوینده و افزایش‌دهنده اکتان قرار می‌گیرند. هر چند مکمل‌های شوینده در زمان استفاده عملکرد موتور را بهبود می‌بخشند اما در طولانی‌مدت باعث ایجاد پوسیدگی و از بین رفتن بخش‌های مختلف آن می‌شوند. در مقابل مکمل‌هایی قرار دارند که اکتان بنزین را افزایش می‌دهند. افزایش اکتان رابطه مستقیمی با کاهش مصرف سوخت دارد اما با توجه به قیمت نجومی مکمل‌های استاندارد و معتبر عملا این روش توجیه اقتصادی ندارد.

درست رانندگی کنید
بخشی از مبحث کاهش مصرف سوخت به نحوه رانندگی ارتباط پیدا می‌کند. رانندگی با سرعت بالا تنها عامل شناخته شدن برای افزایش مصرف سوخت نیست. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، تعویض دنده در دور موتور مناسب است. به طور کلی خودرو‌های تولید داخل با توجه به ضعف موتور و رعایت نشدن تعداد زیادی از استانداردهای جهانی نیاز به رفتاری متفاوت از سوی راننده دارند. پیشنهاد می‌شود، راننده در اکثر مواقع زمانی که به دور موتور 3 هزار رسید، اقدام به تعویض دنده کند. جدای از این موضوع همواره باید نگهداری و سرویس موتور را نیز در ذهن داشت. تنظیم موتور، شست‌وشوی انژکتور، تعویض روغن، استفاده از روغن باکیفیت، تعویض به‌موقع فیلتر هوا و در نهایت تعویض فیلتر بنزین موارد موثر در کاهش مصرف بنزین هستند.

مخزن ذخیره سازی
به هیچ عنوان باک اتومبیل خود را کامل پر نکنید! همواره سعی کنید بخشی حتی کوچک از آن را خالی نگه دارید. این موضوع نه تنها به کاهش وزن ارتباط دارد بلکه از بخار شدن بنزین نیز جلوگیری می‌کند. زمانی که مقدار زیادی بنزین در باک اتومبیل ذخیره شده و در مدت زمانی خاص مورد استفاده قرار نگیرد به مرور زمان بخار شده و عملا هزینه‌ای اضافه را برای شما به وجود می‌آورد. برای جلوگیری از این موضوع حتی پیشنهاد می‌شود که از سلامت در باک نیز اطمینان پیدا کنید.

امتیاز مثبت انژکتور
جدای از مصرف سوخت کمتر خودرو‌های انژکتوری به خاطر حذف کاربراتور، نکته دیگری نیز وجود دارد که این نوع از اتومبیل‌ها را تبدیل به نمونه اقتصادی می‌کند. آزمایش‌های مختلف نشان می‌دهد، زمانی که اتومبیل در سرازیری قرار دارد، اگر به جای قرار دادن در حالت خلاص، آن را در دنده گذاشته و پدال گاز را فشار ندهیم، مصرف سوخت اتومبیل به صفر می‌رسد. نکته قابل اشاره این است که اگر راننده، اتومبیل انژکتوری را در زمان رسیدن به سرازیری خلاص کند، موتور اتومبیل به صورت خودکار برای روشن ماندن، کار کرده و بنزین مصرف می‌شود. در نهایت باید به این مسئله دقت کرد که حالت اشاره شده تنها مختص خودرو‌های انژکتوری است.

بهبود جریان هوا
مسئله دیگری که در مصرف سوخت تاثیر مستقیم دارد، ایرودینامیک اتومبیل است. برای استفاده‌های معمولی یا بهتر است بگوییم شهری بهترین کار پرهیز از ایجاد تغییرات کاذب است. می‌توان به حذف باربند اشاره کرد، تحقیقات مختلف ثابت کرده، باربند حتی در صورت خالی بودن ایرودینامیک اتومبیل را به‌شدت تخریب کرده و در نتیجه مصرف سوخت اتومبیل را افزایش می‌دهد. حتی باز بودن پنجره‌ها و ورود باد در زمان حرکت به داخل اتومبیل و جریان پیدا نکردن آن در کناره‌ها یکی دیگر از عوامل مهم در مصرف سوخت است.

لاستیک بدون طرح
لاستیک‌ها بخش دیگری از فرآیند کاهش مصرف سوخت هستند. استفاده از لاستیک‌های رادیال به جای لاستیک‌هایی با عاج طرح‌دار در کاهش مصرف سوخت تاثیرگذار است. به طور کلی هر چه میزان اصطکاک اتومبیل با زمین کاهش پیدا کند، موتور نیاز به قدرت کمتری برای حرکت اتومبیل دارد و نهایتا بنزین کمتری مصرف می‌شود. همین نکته در رابطه با استفاده از لاستیک‌های پهن‌تر از نمونه‌های معمولی و مورد استفاده در کارخانه صدق می‌کند. افزایش پهنای لاستیک مساوی است با افزایش مصرف سوخت.

منبع : yjc.ir

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین