تماس با ما خانه
RSS

هر یک از الگوهای خرج کردن پول نقاط قوت و ضعف خود را دارند. از این رو نیازی نیست پس از پر کردن این پرسش نامه رویه خود را به صورت اصولی تغییر دهید، بلکه بحث بر سر مدیریت بهتر شرایط براساس شخصیت شما است.

ra4-5093

هر یک از الگوهای خرج کردن پول نقاط قوت و ضعف خود را دارند. از این رو نیازی نیست پس از پر کردن این پرسش نامه رویه خود را به صورت اصولی تغییر دهید، بلکه بحث بر سر مدیریت بهتر شرایط براساس شخصیت شما است. باید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و آنگاه براساس این نکات، درک بهتری از رویکردهای مالی خود به دست آورید. طبیعی است که درک شرایط، بخش قابل توجهی از مسیر مدیریت مالی را تسهیل خواهد کرد.

پرسش نامه زیر به گونه ای طراحی شده است که پاسخ دادن به آن جذاب و مفرح باشد. پاسخ به پرسش ها را آغاز کنید و در پایان از نکات ارائه شده در خصوص هر شخصیت استفاده کنید.

۱ – بهترین توصیف از اتاق خواب فرزندتان چیست:
الف- پر از اسباب بازی، کتاب و لباس است. این اشیا به دقت مرتب شده اند و شما عاشق خرید چیزهای تازه برای کودک خود هستید.

ب- تمیز و مرتب است. جایی است که کودک در آن می خوابد، وسائل شخصی اش را قرار می دهد و از تعداد محدودی کتاب یا اسباب بازی استفاده می کند.

ج- همه چیز در آن پیدا می شود؛ اعم از اشیا مفید و به درد نخور.

د- تقریبا خالی است. علاقه زیادی به خرید لوازم ندارید، اما فضای مناسبی برای بازی و انجام کارهای هنری وجود دارد.

ه- به صورت مناسبی تقسیم شده است. به طوری که هم وسائل کافی برای کودک وجود دارد و هم فضای بازی مناسبی در اختیار او قرار می گیرد.

۲ -در قرعه کشی فروشگاه ها برنده ۱۰ میلیون تومان پول شده اید؛ آن را چگونه خرج می کنید؟
الف- تمام پول را برای سفری جذاب و خاطره انگیز صرف می کنید. یا آن را برای خرید لوازم خانه، لباس، اسباب بازی برای فرزندتان و دیگر لوازم جذاب هزینه می کنید.

ب- پول به دست آمده را پس انداز می کنید.

ج- سعی می کنید پول را خرج خودتان نکنید، بلکه با کمک آن بدهی ها را بازگردانید.

د- پول را در حساب جاری خود واریز می کنید و آن را برای هزینه های زندگی صرف می نمایید.

ه- نیمی از آن را در صندوق های موجود سرمایه گذاری می کنید. الباقی مبلغ را نیز برای خرید لوازم جذاب یا سفر هزینه می کنید.

۳ -هر چند وقت یک بار برای خودتان ولخرجی می کنید:

الف- اغلب مواقع. نمی خواهید امیال و نیازهای خود را قربانی کنید. پول را صرف خواسته های خانواده می کنید.

ب- پاسخ این سوال را به درستی نمی دانید. تردید دارید که آیا خریدهای کوچک خانه نیز ولخرجی محسوب می شود.

ج- تلاش می کنید که به طور کلی از ولخرجی پرهیز کنید. اما گاهی اوقات نمی توانید مانع خود شوید.

د- بسیار کم ولخرجی می کنید. زمانی که برای خرید می روید، به سرعت و در اولین فروشگاه خرید را انجام می دهید.

ه- گاه به گاه پول خود را در زمینه های مناسب خرج می کنید. در عین حال مراقب هستید که بیش از اندازه ولخرجی نشود.

۴- آیا تا به حال خرج شدن پول را از همسر خود پنهان کرده اید؟
الف- گاهی اوقات. اما همیشه کار به خوبی پیش نرفته و در مورد شیوه خرج شدن پول میان شما دلخوری و بحث به وجود آمده است.

ب- نه. با غرور کم هزینه بودن خود را به همسرتان نشان می دهید.

ج- بله، از انجام این کار پشیمان هستید.

د- بله اما نه به صورت عمدی. گاهی اوقات فراموش کرده اید در این باره توضیح دهید.

ه- هرگز میان شما شفافیت و صداقت کامل وجود ندارد.

۵- چه احساسی درباره وام های بانکی یا خرید اعتباری دارید؟
الف- عاشق آنها هستید. به طور مداوم از آنها استفاده می کنید و سعی دارید بدهی ها را به موقع پرداخت کنید.

ب- علاقه ای زیاد به خرید کالاها با استفاده از بدهی ندارید. اما گاهی اوقات و در مواقع ضروری از آنها استفاده می کند.

ج- سعی می کنید به طور کلی وام نگیرید و بدهی نداشته باشید.

د- به این روش علاقه مند هستید، اما دانش و مهارت کافی برای مدیریت بازگشت پول ندارید. گاهی بازپرداخت اقساط را از یاد می برید.

ه- از نظر شما وام ها ابزاری مفید هستند. می توان در موارد مناسب از آنها استفاده کرد. البته باید تعادل بودجه و بازپرداخت دقیق را نیز مدنظر قرار دارد.

۶- لوازم مورد نیاز فرزندتان را از کجا خریداری می کنید؟
الف- هر جا برای کودک بهتر باشد. چندان تفاوتی نمی کند که کالا با چه قیمتی و از کجا خریداری شده باشد.

ب- فروشگاه های اختصاصی کودکان بسیار گران هستند. لوازم مورد نیاز را به صورت دسته دوم و یا زیر قیمت خریداری می کنید. اگر بخواهید چیزی جدید بخرید، زمان زیادی را برای مقایسه فروشگاه ها و یافتن بهترین گزینه صرف می کنید.

ج- بستگی دارد. گاهی اوقات به آسانی وسیله مورد نیاز را می خرید و گاه سخت گیرتر هستید.

د- وسایل مورد نیاز را به سرعت خریداری می کنید. به همین دلیل اغلب موارد با مشکلاتی از قبیل کوچک شدن لباس یا کفش کودک مواجه می شوید.

ه- پس از مقایسه قیمت و یافتن مکان های مناسب خرید می کنید. اما همیشه کالاهای مناسب و نو را برای کودکتان تهیه می کنید. در این کار آینده را نیز مورد توجه قرار می دهید.

۷ -فرزند شما ۳ ساله شده است، جشن تولد او را توصیف کنید.
الف- همه را دعوت کرده اید. غذای زیادی تهیه کرده و لوازم تفریح فراوانی آماده کرده اید. اما در پایان جشن متوجه شده اید که پول زیادی خرج شده است.

ب- بودجه ای دقیق برای مهمانی در نظر گرفته اید. مهمانی شما مدیریت شده، سرخوشانه و کم هزینه است. اما برخی افراد را دعوت نکرده اید و این مساله باعث دلخوری شده است.

ج- کاهش هزینه ها را مدنظر داشته اید و سعی کرده اید همه چیز را به صورت ارزان مدیریت کنید. اما در نهایت مهمانی چندان جذاب از کار در نیامده است.

د- مهمانی را در لحظات آخر تنظیم کرده اید. در روز مهمانی به سرعت برای خرید رفته اید و لوازم و غذاها را تهیه کرده اید. در نتیجه برخی موارد را از یاد برده و هزینه زیادی را نیز متحمل شده اید.

ه- مطابق برنامه ای دقیق از پیش همه چیز را در نظر گرفته اید. برای مواردی که کار با اشکالی مواجه شود، یک برنامه جایگزین داشتید و به همین دلیل مهمانی موفق از کار در آمده است. هزینه ها نیز مطابق با بودجه صورت پذیرفته است.

۸- فرزند شما برای خریدن یک کالا می خواهد تجارت کودکانه ای انجام دهد. واکنش شما چیست؟
الف- کالاهایی را که می خواهد برای کسب درآمد بفروشد، یک جا از او می خرم. این به مانند یک هدیه است که فرزندم می تواند با پول آن به آرزویش برسد.

ب- به او کمک می کنم که بودجه مناسبی طراحی کند. نیازهای او را می سنجم و آنگاه در مسیر کار نیز در کنار او هستم.

ج- او را تشویق می کنم که تا جایی که می تواند تجارت کند. اما بعد دچار عذاب وجدان می شود و این مساله مرا نگران می کند.

د- یکی از اجناس او را خودم می خرم، اما بقیه کار را به مهارت خود او واگذار می کنم. تصورم این است که او باید خودش با این موقعیت مواجه شود.

ه- یکی از اجناس او را خودم می خرم و آنگاه در کنار هم برای کسب و کار موفق برنامه ریزی می کنیم.

نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید تادرک بهتری از رویکردهای مالی خود به دست آورید

تحلیل پاسخ های شما

اگر بیشتر گزینه الف را انتخاب کرده اید:
شخصیتی خودانگیخته، دست و دلباز و پرمحبت دارید. می خواهید حداکثر لذت را در زندگی ببرید. از چالش های جدید استقبال می کنید و از تغییر نمی ترسید.

نقاط قوت: پول شما را نگران نمی کند و به هر حال به زندگی رویکرد مثبتی دارید. کیفیت تجارت برای شما اهمیت زیادی دارد و این امر به شادمانی شما کمک می کند.

نقاط ضعف: ممکن است ولخرجی کنید و در زمان مواجه شدن با چالش ها کنترل شرایط را از دست بدهید. به علاوه ممکن است به اشیا اهمیت زیادی بدهید و مرتبا به خرید آنها بپردازید. امری که شما را به سختی می اندازد.

استراتژی های بهبود: بهتر است کنترل احساسات و امیال آنی خود را جدی بگیرید. برای این کار از قرار گرفتن در موقعیت هایی که ممکن است باعث وسوسه شدن شما شوند خودداری کنید. البته این امر به معنای محدودیت بیش از اندازه نیست. بلکه صفا باید با دقت بیشتری خرج کنید و به نیازهای بلند مدت خود نیز توجه داشته باشید.

اگر بیشتر گزینه ب را انتخاب کرده اید:
شما فردی مسئولیت پذیر، منظم و دقیق هستید. به ساختارها و رویه ها اهمیت زیادی می دهید و کاملا براساس برنامه عمل می کنید. تصمیمات شما با دقت اخذ می شوند و به همین دلیل برنامه ریزی در اولویت زندگی شما قرار دارد.

نقاط قوت: روش زندگی شما احتمال ولخرجی را از بین می برد. توانایی زیاد شما در وفاداری نسبت به بودجه باعث آهنگ مناسب در زندگی مالی شما می شود. از این روز پس از انداز کردن نیز برایتان دشوار نیست.

نقاط ضعف: زیاده روی در رویه های منظم ممکن است باعث خساست و بی توجهی به نیازهای شخصی و خانوادگی شود. پرهیز از پذیرش تغییر نیز احتمال باقی ماندن در مسیر نادرست را افزایش می دهد.

استراتژی های بهبود: انعطاف پذیری خود را افزایش دهید. به یاد داشته باشید که زندگی در تحول مداوم است و از این رو باید برای تغییرات آمادگی داشته باشید. نیازهای خود را جدی بگیرید. ارزش زندگی در لحظات خوش آن است و نظم و پس انداز به تنهایی برای خوشبختی کافی نیست.

اگر بیشتر گزینه ج را انتخاب کرده اید
شخصیت انعطاف پذیری دارید، نسبت به موقعیت های جدید هوشیار هستید و آماده اید ایده ها و راه های جدیدی را امتحان کنید. سازگاری شما با محیط نیز بالا است و می توانید به سرعت با شرایط جدید تطبیق یابید.

نقاط قوت: می توانید در مواقع لزوم به خوبی پس انداز کنید و اگر لازم باشد به میزان ضروری پول خرج کنید. این رویکرد رفاه مناسبی را برای شما و خانواده به ارمغان می آورد.

نقاط ضعف: قابلیت انعطاف ممکن است نوعی سرگردانی و عملکرد افراطی را به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر اگر تحلیل اشتباهی از شرایط داشته باشید، در نهایت با دشواری مواجه خواهید شد؛ چرا که می توانید با شرایط تطبیق یابید و این سازگاری در صورت درک نادرست به نتایج نامطلوبی می انجامد.

استراتژی های بهبود: به وجوه عاطفی تصمیمات خود توجه داشته باشید. حتما برای شما پیش آمده است که به ناگهان خارج از رویه عمل کرده و پول خود را در مسیرهای نامتعارفی خرج کرده باشید. از این رو باید از قرار گرفتن در موقعیت هایی که سبب تحریک عواطف و خرید بیهوده می شود خودداری کنید. شما نیز به مانند دیگر افرادی ولخرج ممکن است با دردسر روبرو شوید. کنترل جریان پولی برای موفقیت شما اهمیت ویژه ای دارد.

اگر بیشتر گزینه د را انتخاب کرده اید
تمرکز زیادی روی ایده ها دارید و خلاقیت شما بالا است. توانایی خیال پردازی خوبی دارید و می توانید آینده را با دقت زیادی پیش بینی کنید. نسبت به زندگی رویکردی آرام و منطقی دارید که به شما نیروی مناسب برای ادامه مسیر را می دهد.

نقاط قوت: شامه خوبی برای شناسایی خطرات و رها شدن از دردسرها دارید. همچنین در برابر فشارها و امیال آنی مقاومت خوبی دارید و می توانید نسبت به ایده های خود وفادار بمانید.

نقاط ضعف: کارها را به تعویق می اندازید و این باعث ضرر و زیان شما می شود. از برنامه ریزی چندان استقبال نمی کنید و تصور شما بر این است که در انجام آن موفق نخواهید بود.

استراتژی های بهبود: برنامه ریزی را در اولویت قرار دهید. به دقت زندگی خود را مرور کنید و پس از یافتن ارزش ها و نقاط بااهمیت، اهداف خود را تعیین کنید. آنگاه برای دستیابی به این اهداف برنامه ای دقیق را تدوین نمایید. بودجه بندی نیز نکته دیگری است باید مورد توجه ویژه شما قرار داشته باشد. انجام این کار بسیار آسان تر از آنی است که فکر می کنید. تنها باید گام نخست را بردارید.

اگر بیشتر گزینه ه را انتخاب کرده اید
شما فردی منظم، مسوول، واقع گرا و کاردان هستید. به خوبی مسیر کارها را تحلیل و با برنامه ریزی و اطمینان آنها را به انجام می رسانید.

نقاط قوت: در بسیاری از زمینه ها مدیریت خوبی روی زندگی خود دارید. به خوبی خرج کرده و به میزان نیاز پس انداز می کنید.

نقاط ضعف: با آنکه نقاط ضعف شما چندان زیاد نیست، اما به هر حال نکاتی وجود دارد که شایسته توجه است. به طور مثال، ممکن است گاهی کارها را از آنچه نیاز است آرام تر انجام دهید.

استراتژی های بهبود: به سرمایه گذاری بیشتر اهمیت دهید. پس از بررسی دقیق گزینه ها پس انداز خود را در بازارهای سودده سرمایه گذاری کنید. به علاوه بر سرعت انجام امور بیفزایید تا موقعیت های مناسبی که پیش روی شما قرار می گیرند، به سادگی از دست نروند.

منبع:ماهنامه معیشت

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین