تماس با ما خانه
RSS

بیش از ۳۸ هزار نوع قارچ وجود دارد که برخی از آنها سمی و برخی دیگر قابل خوردن هستند. قارچ سالم را نمی‌توان از طریق رنگ آن شناسایی کرد چراکه برخی از قارچ‌ها سفید یا کرم و برخی دیگر قهوه‌ای هستند به همین دلیل رنگ سفید قارچ معیاری برای سالم بودن و کیفیت قارچ نیست.

hou7912

قارچ‌های خوراکی عمدتا دارای رنگ، شکل و اندازه‌های مختلف هستند که از طریق وزن، نبود شکاف و لکه‌های قهوه‌ای روی کلاهک قابل شناسایی هستند و باید این نکته را در نظر گرفت که زمان نگهداری قارچ محدود است.

 

قارچ باکیفیت، کلاهک سفت دارد؛ به‌طوری که اگر با انگشت آن را فشار دهیم قسمتی از آن فرو نمی‌رود.

رنگ قارچ معیار کیفیت نیست

برخلاف تصور عامه که قارچ باید حتما سفید‌ رنگ باشد قارچ کرم نیز دارای مرغوبیت است به همین دلیل نمی‌توان رنگ قارچ را دلیلی برای سالم‌بودن یا ناسالمی آن دانست.

سنگینی قارچ معیار سلامت آن

یکی دیگر از راه‌های تشخیص قارچ سالم را سنگین‌ بودن آن است و قارچ باید دارای وزن مشخصی باشد و قارچ سبک کیفیت لازم را ندارد.

قارچ‌های لکه‌دار باید پخته شوند

وجود برخی از لکه‌های قهوه‌ای رنگ (لکه باکتریایی) که روی کلاهک قارچ به وجود می‌آید عاملی برای کاهش کیفیت قارچ است اما اگر قارچ به صورت پخته مصرف شود این لکه‌ها آسیبی را به انسان وارد نمی‌کنند.

کلاهک قارچ نباید شکاف داشته باشد

کلاهک قارچ باید بسته باشد چراکه تمام ارزش غذایی قارچ در پرده‌های قهوه‌ای مایل به سیاه زیرقارچ نهفته است که اگر روی کلاهک شکافی ایجاد شود موجب کاهش ارزش غذایی قارچ می‌شود.

قارچ خام مفیدتر است

بهترین نحوه‌ درست استفاده کردن از قارچ ، با توجه به این‌که قارچ حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد پروتئین است بهتر است آن را به صورت خام در سالاد استفاده شود چرا که پختن یا سرخ کردن قارچ موجب از بین رفتن ارزش غذایی آن می‌شود.

چگونگی نگهداری قارچ

مدت نگهداری قارچ در یخچال را در دمای 2 تا 6 درجه سانتیگراد در ظروف بسته‌بندی یک هفته و در غیر این صورت سه الی چهار روز است .

مصرف قارچ خودرو قابل اطمینان نیست

قارچ‌های خودرو بیشتر در مناطق کوهستانی رشد می‌کنند که اگر این قارچ‌ها در نقاط غیرکوهستانی برداشت شود می‌تواند برای انسان خطرناک باشد.
طریقه شناسایی قارچ سمی از غیرسمی سبک‌بودن است. قارچ سمی معمولا خیلی زود شکسته می‌شود اما به‌طور کلی راه تشخیص قارچ سمی ممکن نیست به همین دلیل توصیه می‌شود از قارچ‌های خودرو استفاده نشود.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین