تماس با ما خانه
RSS

اغلب زوج‌ها وقتي دوران نامزدي خود را به خاطر مي‌آورند به ياد عشق و علاقه زيادي مي‌افتند كه بين آن‌ها وجود داشت و گرماي عشق در روابط بين آن‌ها به وضوح مشاهده مي‌شد. معمولا بعد از ازدواج با پيش آمدن مسايل مختلف در زندگي عشق و علاقه به تدريج كم‌رنگ‌تر مي‌شود.

za4-2720

زن و شوهر بيشتر به شغل و فعاليت‌هاي اجتماعي توجه مي‌كنند و تقريبا از يكديگر غافل مي‌شوند. ولي سرانجام روزي به فكر ترميم روابط خود مي‌افتند و مي‌خواهند دوباره گرماي عشق را در زندگي خود احساس كنند. واقعا فكر مي‌كنيد منظور از عشق و رابطه عاشقانه در زندگي زناشويي چيست؟

عشق چيست؟
بر طبق نظر “جان ترنت” در كتاب “عشق يك تصميم‌گيري است”، معناي واقعي عشق يعني زنده نگاه داشتن آن بعد از روز ازدواج. به عبارت ديگر عشق ايجاد رابطه‌اي دوستانه، و ابراز آن به طرف مقابل است.

روابط‌تان را مستحكم‌تر كنيد
سعي نكنيد به عشق به عنوان يك اتفاقي كه قرار است در آينده رخ دهد نگاه كنيد. هر چه زودتر رابطه زناشويي خود را بر پايه عشق و محبت بنا كنيد و رابطه دوستانه و صميمي بين خود را گرما بخشيد. مانند دو دوست خوب و صميمي از بودن در كنار يكديگر لذت ببريد، در اوقات فراغت از علايق مشترك‌تان استفاده كنيد، خاطرات خوب گذشته را با هم مرور كنيد، در مورد مسايل روزانه‌تان از هم سوال كنيد و خلاصه از لحظه لحظه زندگي‌تان كمال استفاده را ببريد.

نظر همسرتان را جويا شويد
اغلب مشاهده مي‌شود زوج‌ها براي آغاز مجدد يك رابطه صميمي و عشق از دست رفته، پيشنهاد يك شام غيرمنتظره و يا سفري جذاب را به همسرشان مي‌دهند. ولي متاسفانه با اين عمل نتيجه دلخواه را نمي‌گيرند. زيرا ممكن است كاري كه باعث شادي و آرامش آن‌ها باشد براي همسرشان اين‌طور به نظر نرسد. از آن‌جايي‌كه اغلب ما قادر نيستيم فكر طرف مقابل خود را بخوانيم، پس بهتر است كه از همسرمان در مورد عقايدش سوال كنيم. از او بپرسيم، رابطه عاشقانه از ديدگاه تو چگونه است؟ دوست داري در روزهاي خاص به سفر، رستوران و يا حتي به چه هتلي برويم؟ چه كارهايي انجام بدهيم؟ اگر به عنوان مثال همسرتان از كارهاي هنري لذت مي‌برد او را به نمايشگاه‌هاي هنري و … ببريد و يا اگر شوهرتان از بودن در فضاي باز لذت مي‌برد با او به ماهيگيري و يا پارك برويد. به هر حال سعي كنيد به علايق مشترك‌تان هر چه زودتر پي ببريد و زندگي خود را بر اساس آن پايه‌ريزي كنيد، تا هر چه بيشتر از بودن در كنار يكديگر لذت ببريد.

از خود خلاقيت نشان دهيد
تصور نكنيد حتما بايد كارهاي مورد علاقه همسرتان را انجام دهيد. شما مي‌توانيد از خودتان خلاقيت نشان دهيد و او را به قول معروف در مواقع خاص سورپرايز كنيد. حتما نبايد شام و يا سفر باشد. گذاشتن يادداشتي عاشقانه در كيف او، رفتن به سينما و يا درست كردن غذا و دسر مورد علاقه او همگي مي‌توانند گرماي عشق را به زندگي شما برگردانند.

همواره به همسرتان عشق بورزيد
همان‌طور كه قبلا بدان اشاره كرديم عشق چيزي نيست كه شما آن را تنها براي يك روز خاص برنامه‌ريزي كنيد. مثلا براي جمعه شب بليت تئاتري بخريد و بخواهيد عشق‌تان را به همسرتان نشان دهيد ولي در عوض بقيه هفته را به دست فراموشي بسپاريد. براي زنده نگاه داشتن عشق بايد تلاش كنيد و از صميم قلب خواهان تغيير در زندگي‌تان باشيد. بنابراين همواره اين نكته را به خاطر بسپاريد اگر در اين مورد خلاقيت نشان ندهيد كارتان دشوارتر شده و روابط‌تان سردتر مي‌شود. براي اين كار مي‌توانيد از منابع خاصي كمك بگيريد. از همسرتان شروع كنيد و نظر او را در اين زمينه جويا شويد. كتاب‌هايي در اين زمينه تهيه كنيد و اطلاعات خود را در اين موارد افزايش دهيد. البته به خاطر داشته باشيد بعد از يادگيري اين مسايل آن‌ها را بدون قيد و شرط در زندگي‌تان پياده كنيد و انتظار داشته باشيد كه ابتدا همسرتان در ابراز عشق پيش‌قدم باشد!

به يكديگر توجه و علاقه نشان دهيد
كاملا به يكديگر توجه نشان دهيد. موارد ديگر را فراموش كنيد. اگر با همسرتان به پارك مي‌رويد تلفن همراه‌تان را با خود نبريد. به اين موضوع فكر كنيد كه در پارك دسته گلي به همسرتان هديه كنيد. منتظر موقعيت و يا روز خاصي نباشيد. آيا همسرتان از شما انتظار دارد با او به كنار دريا برويد؟ پس چرا معطليد؟ وقت را از دست ندهيد و از كنار هم بودن لذت ببريد.

ترميم روابط زناشويي و زنده كردن عشق در زندگي يك شبه صورت نمي‌پذيرد و نياز به تلاش مستمر دارد. مطمئن باشيد كه عاشقانه زندگي كردن ارزش اين همه كوشش را دارد. بنابراين با همسرتان دوست باشيد، رابطه‌تان را بر پايه عشق و محبت استوار كنيد، به علايق يكديگر احترام بگذاريد، براي ابراز كردن عشق‌تان خلاقيت نشان دهيد و بالاخره در اوقاتي كه با هم هستيد كاملا به يكديگر توجه و علاقه نشان دهيد.

 

 

در اين‌جا به پنج نوع رابطه‌اي كه بين زوجين وجود دارند اشاره مي‌كنيم:
1- همسراني هستند كه زياد با يكديگر صميمي نيستند و ارتباط كلامي بين آن‌ها بسيار پايين است. گفت‌وگوي بين آن‌ها بدين شكل است: “حالت چه طور است؟”، “خوبم!”، “مي‌توني نمكدان را بدهي.” در اين مرحله زوجين ترجيح مي‌دهند در مورد زندگي و اهداف‌شان با هم صحبت نكرده و تنها در موارد ضروري با هم گفت‌وگو كنند.

2- زوجين در اين مرحله براي جلوگيري از هرگونه بحث و مشاجره‌اي تنها در موارد كلي با يكديگر تبادل نظر مي‌كنند. به عنوان مثال ممكن است اين موارد بين آن‌ها رد و بدل شود: “فكر نمي‌كني امروز هوا خيلي گرم است؟”، “باور نمي‌كني امروز رييس چه كار كرد.” اين قبيل زوجين از ابراز “واقعيت‌ها” طفره مي‌روند تا مبادا مشاجره‌اي بين آن‌ها رخ دهد.

3- در اين مرحله زوجين در معرض مشاجره با يكديگر هستند. زيرا عقايد، نظرات و انتظارات‌شان را ابراز مي‌كنند و طرف مقابل نيز توجهي به آن‌ها نشان نمي‌دهد. “تو هرگز به من توجه نمي‌كني”، “اگر مي‌دانستم آن‌قدر لجبازي، هرگز با تو ازدواج نمي‌كردم” در اين حالت است كه بحث و مشاجره بالا مي‌گيرد. اگر آن‌ها به خوبي ندانند چگونه با اين مشكلات كنار بيايند، مطمئنا اين وضعيت به تدريج حادتر شده و براي‌شان دردسرآفرين خواهد شد.

4- اين مرحله حالتي است كه زوجين براي احساسات طرف مقابل خود ارزش قايل مي‌شوند. هنگامي كه نظر، عقيده و يا انتظارات خود را مطرح مي‌كنند همسرشان با كمال ميل گوش مي‌دهد و احساس مسوليت مي‌كند. ممكن است اين موارد بين آن‌ها رد و بدل شود:

“عزيزم مي‌فهمم تو از اين موضوع مي‌ترسي كه دخترمان به تازگي گواهينامه گرفته و مي‌خواهد شروع به رانندگي كند.”، “مي‌دانم براي چه مي‌گوييد اين‌قدر تلويزيون نگاه نكن. مي‌خواهي بيشتر با هم صحبت كنيم.”، “خيلي ناراحتم از اين‌كه پدر و مادرم مثل قبل به ما سر نمي‌زنند.” اين زوج كاملا به هم افتخار مي‌كنند و تمام تلاش خود را مي‌كنند كه احساسات يكديگر را درك كنند. اختلاف مواقعي پيش مي‌آيد كه احساسات، عقايد و نظرات طرف مقابل خود را ناديده گرفته و نسبت به آن‌ها بي‌توجه باشيم.

5- اين مرحله با مراحل قبلي متفاوت است زيرا زوجين در اين‌جا احساس امنيت خاطر كرده و نيازهاي خود را به راحتي مطرح مي‌كنند. داشتن آرامش و احساس امنيت در زندگي مشترك بسيار اهميت دارد. زوجين در چنين حالتي سعي مي‌كنند از خواسته‌هاي طرف مقابل خود باخبر شوند و هر چه زودتر به او كمك كنند تا جو آرامي در منزل حكمفرما شود. به عنوان مثال ممكن است اين گفت‌وگوها بين زوجين صورت گيرد: “منظورت اين است كه بيشتر نسبت به صحبت‌هايت توجه كنم؟ توجه و حساسيت از لحاظ تو چگونه است؟”، “صبر كن، متوجه نشدم. منظورت اين است كه ما بايد ماهيانه بيشتر پول پس‌انداز كنيم؟ در اين مورد بيشتر توضيح بده.” در مرحله چهارم زوجين بيشتر به احساسات طرف مقابل اهميت مي‌دهند ولي در اين مرحله بيشتر بر روي نيازها و خواسته‌هاي همسر توجه مي‌شود. در اين دو حالت است كه افسردگي، بغض و كينه به حداقل رسيده و آرامش و امنيت در زندگي دو چندان مي‌شود. پس پيش به سوي يك زندگي شاد و آرام.
منبع : مجله موفقیت

 

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین