تماس با ما خانه
RSS

مو ها زمانی سفید می شوند که سلولهای تولید کننده رنگدانه، تولید رنگدانه ها را متوقف می کنند. با افزایش سن، عموما میزان تولید رنگدانه ها و تزریق آن به مو ها کاهش می یابد.

۱ (۲)
چرا سفیدی زودرس مو ها در برخی افراد به وجود می آید؟
مو های سفید روزی برای همه بوجود می آید. اما چرا برخی افراد در دوره ۲۰ سالگی دچار سفیدی زودرس مو ها شده و مو هایشان سفید می شود؟ در حالی که بسیاری از افراد اولین نشانه های سفیدی مو را در حدود سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی پیدا می کنند. سفید شدن مو ها به معنی داشتن مشکل خاص پزشکی، جز در برخی موارد محدود، نیست. برخلاف باور عموم، برخی معتقدند که استرس ها نقشی در سفید شدن مو ها ندارند. دانشمندان هنوز در حال بررسی علت اینکه چرا برخی افراد به سفیدی زودرس مو ها مبتلا می شوند هستند، اما آنچه می دانیم این است که ژنتیک افراد نقش مهمی در این مسئله دارد. همچنین کمبود ویتامین B-12 یا اختلالات هیپوفیز و تیروئید می توانند از عوامل بروز سفیدی زودرس مو ها قلمداد شوند که در صورت صحیح بودن این مشکلات، این موارد برگشت پذیر هستند(قابل درمان اند).

رشد موها زمانی اتفاق می افتد که سلولهای جدید توسط فولیکول های (مو در داخل کیسه های لوله مانندی به نام فولیکول تشکیل شده و از پوست سر بیرون می زند) پیاز مو، ساخته و سلول های قدیمی آن به بیرون هدایت می شوند. طی این فرآیند بلندشدن مو ها اتفاق می افتد و اصلاحا مو ها رشد میکنند.

فرآیند رشد و نمو مو در سه مرحله انجام می شود:
-رشد مو (آناژن)
-پایان و توقف رشد مو (کاتاژن)
-مرحله استراحت مو (تلوژن)

در مرحله استراحت است که پایداری یا ریزش مو اتفاق می افتد یا یک رشته جدید در محل خود رشد می کند.

چرا مو ها سفید می شوند؟
مو ها زمانی سفید می شوند که سلولهای تولید کننده رنگدانه، تولید رنگدانه ها را متوقف می کنند. با افزایش سن، عموما میزان تولید رنگدانه ها و تزریق آن به مو ها کاهش می یابد.

سفید شدن مو ها از چه زمانی آغاز می شود؟
-سفید پوستان در حدود دهه سوم زندگی خود با سفیدی مو ها مواجه می شوند.
-آسیایی ها در اواخر دوره ۳۰ سالگی خود، سفیدی مو ها را مشاهده می کنند.
-آمریکایی- آقریقایی هادر اواسط دوره ۴۰ سالگی خود، سفید شدن مو ها را تجربه می کنند.

تقریبا نیمی از افراد در دوره ۵۰ سالگی خود آثار بیشتری از سفید شدن مو های خود را مشاهده می کنند. برای یک آسیایی سفیدی زودرس زمانی اتفاق می افتد که مو های او در دوره ۲۰ سالگی شروع به سفید شدن کنند، در حالی که برای یک آفریقایی-امریکایی، سفید شدن مو در دوره ۳۰ سالگی، زودرس به حساب می آید.

دلایل پزشکی سفید شدن زودرس مو ها چیست؟
برخی تحقیقات رابطه ای میان سفیدی زودرس مو ها و کاهش تراکم استخوانی را مطرح کردند که با بررسی که در سال ۲۰۰۷ بر روی ۱۲۰۰ نفر زن و مرد در امریکا انجام شد مشخص شد که ارتباطی بین تراکم استخوانی و سفیدی زودرس موها وجود ندارد.

به گفته دکتر “دبرا مورتون” از دانشگاه کالیفرنیا، سطح تراکم استخوانی شما به عواملی همچون میزان فعالیت شما، وزن و قد و قومیت و نژاد شما بستگی دارد و ارتباطی با رنگ موهای شما یا مواردی که بر رنگ موهای شما اثر گذار باشد ندارد.

سفید پوستان در حدود دهه سوم زندگی خود با سفیدی مو ها مواجه می شوند

به طور کلی اگر بخواهیم برخی علل بیان شده در سفیدی زودرس موها را نام ببریم شامل این موارد می شود:

سفیدی زودرس موها و ژنتیک:
اثر ژنتیک را در نژاد فرد می توان دید و هم در بروز پدیده پیری زودرس و سفیدی زودرس مو ها که می تواند ژن آن را، از نسل های قبلی خود به ارث برده باشد. که در این صورت ژنتیک فرد مشخص می کند سفیدی موها و یا سفیدی زودرس مو ها در چه سنی اتفاق بیافتد.

سفیدی زودرس مو ها و تجمع ملانین:
تجمع ملانین (گروهی از رنگدانه های طبیعی موجود در بسیاری از موجودات زنده ) در بسیاری موارد یکی از دلایل سفیدی زودرس موها بوده است. تجمع ملانین به دلیل کمبود عناصر غذایی و پروتئین ها اتفاق می افتد.

سفیدی زودرس مو ها و هورمونها:
هورمونهای بدن شما، تاثیر زیادی در بروز پدیده های فیزیولوژیک بدن دارند که هر گونه عدم تعادل در آنها، باعث بروز پدیده های مختلف همچون سفیدی زودرس مو ها می شود. اختلالات هیپوفیزی و تیروئیدی به همین دلیل از عوامل سفیدی مو ها و سفیدی زودرس مو ها، به شمار می روند.

سفیدی زودرس مو ها و استرس ها:
همانطور که اشاره شد برخی اعتقادی بر موثر بودن استرس ها در سفیدی مو ها ندارند، اما بسیاری هم با توجه به نقش منفی استرس ها در بسیاری از اختلالات بدن، در بروز سفیدی موها نیز استرس را عاملی موثر می دانند.

به طور کلی پیشنهادهایی که برای از بین بردن سفیدی زودرس مو ها مطرح می شود را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
-کنترل میزان ویتامین B12 و مصرف آن با نظر پزشک
-کنترل وضعیت فعالیت غدد تیروئیدی و هیپوفیز در بدن
-در برخی موارد استفاده از شامپو های نامناسب باعث بروز این پدیده می شود
-کاستن از استرس ها و ورزش کردن

دلایل پزشکی سفید شدن زودرس مو ها از نگاه طب سنتی چیست؟
طب سنتی از سردی در موضع سر و پیاز مو ها به عنوان عامل ریزش و سفیدی مو یاد می کند و راه حل درمان آن را در تعادل مزاجی و کاهش سردی بدن می داند. از آنجا که استرسها و غم و اندوه ها نیز از عوامل بروز سردی در بدن هستند از عوامل موثر در سفیدی مو ها به حساب می آیند.

استعمال برخی مواد همچون روغن سیاه دانه، جهت ایجاد گرما در پیاز موها، موثر دانسته شده است. اما این راه حل اصلی نیست و باید سردی را در بدن از بین برد و به تعادل رسانید.

منبع: سیمرغ

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین