تماس با ما خانه
RSS

فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی در کشور ما رو به گسترش است. این در حالی است که اگر در کشورهای غربی چنین فرهنگی جاافتاده و تثبیت شده است، پیشاپیش اهمیت دادن به بهداشت حیوانات خانگی نیز جدی گرفته شده؛ یعنی همه حیوانات خانگی در کشورهای غربی مرتب در کلینیک های حیوانات ویزیت می شوند، داروهایی برای تمیزکردن بزاق این حیوانات داده می شود و آنها به وسیله مراکزی تمیز می شوند به آنها واکسن تزریق می شود و…

 he3670

متاسفانه در کشور ما اغلب حیوانات خانگی را افراد غیرمسئول می فروشند که فقط قصدشان به دست آوردن سود بیشتر است و نظارتی هم روی کار آنها نیست. این حیوانات آلودگی هایی دارند که ممکن است به راحتی به انسان منتقل شود.

 

بیماری گربه
یکی از بیماری های شایعی که از طریق حیوان خانگی مثل گربه به انسان ها منتقل می شود؛ توکسوپلاسموز است. این بیماری با بزرگ شدن غدد لنفاوی و تب بروز می کند. انگل توکسوپلاسما در بدن انسان مشکل چندانی ایجاد نمی کند ولی اگر در دوران بارداری بروز کند، باعث ناهنجاری های جنینی خواهدشد.

 

این انگل هیچ وقت از بدن خارج نمی شود و در افرادی که به دلایلی دچار نقص سیستم ایمنی می شوند، فعالیت خود را از سر می گیرد و ممکن است حتی باعث ایجاد توده ای در مغز شود. 90 درصد از مردم کشور ما در 30 سالگی انگل توکسوپلاسموز دارند. گربه بیماری دیگری به نام خراش گربه نیز ایجاد می کند که در اثر چنگ زدن باعث عفونت منطقه و بزرگی غدد لنفاوی می شود.

 

بیماری ماهی
ماهی ها نیز به ندرت می توانند بعضی از عفونت های انگلی را به انسان منتقل کنند. در آب ماهی ممکن است بیماری های انگلی روده ای ناشی از دفع مدفوع حیوان وجود داشته باشد که با ورود به بدن انسان باعث اسهال و استفراغ شود.

 

 

بیماری شایعی که از طریق گربه به انسان ها منتقل می شود؛ توکسوپلاسموز است.

 

بیماری جوندگان
بیماری دیگری که از حیوانات کوچک خانگی مانند همستر، سنجاب و جوندگانی مانند آنها منتقل می شود، در اثر گازگرفتگی این حیوانات کوچک خانگی است. اتفاقا نام بیماری نیز تب ناشی از گازگرفتگی موش است؛ البته الزاما به این معنا نیست که حتما موش باید انسان را گاز بگیرد. گازگرفتگی ممکن است به وسیله سگ یا هر جونده ای باشد. به طور کلی وقتی بزاق حیوانی با پوست انسان که در اثر زخم دچار منفذ است تماس پیدا کند، می تواند بیماری ایجاد کند.

 

بیماری پرندگان
نگهداری از پرنده نیز برای انسان ها مشکل ساز است. بیماری پرندگان، بیماری طوطی نام دارد ولی الزاما به این معنا نیست که فقط طوطی این بیماری را ایجاد کند. افرادی که با پرنده در تماس اند ممکن است در اثر ورود میکروب ناشی از پرنده دچار تب و تظاهرات بالینی مثل سرفه، بالارفتن آنزیم های کبدی و… شوند. یکی از بیماری های مشکل سازی که پرندگان ایجاد می کنند، بیماری آنفلوانزای پرندگان است.

 

بیماری سگ
کیست هیداتیک از سگ به انسان منتقل می شود. این انگل در مدفوع سگ وجود دارد و می تواند از طریق سبزی آلوده یا تماس با مدفوع به بدن انسان منتقل شود. بیشترین مکان آلودگی در بدن به ترتیب کبد و ریه است. البته در مغز و استخوان نیز ممکن است این کیست ها دیده شوند.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین