تماس با ما خانه
RSS

 جوز هندی دانه‌ای است که توسط درخت همیشه سبز میریستیکا فراگرانس تولید می‌شود، این درخت در نواحی گرمسیری دنیا به وفور یافت می‌شود. دانه‌های جوز هندی شاید کوچک باشند اما مواد مغذی موجود در آنها بسیار باارزش بوده و فواید زیادی برای سلامتی و زیبایی دارند.


این ادویه‌ی خوشایند و تا حدودی شیرین در آشپزی تمام دنیا کاربرد دارد و شما مجبور نیستید مقدار زیادی از آن استفاده کنید تا از طعم مطبوعش بهره ببرید. تنها کمی از آن کافیست تا بو و طعم غذا را خوشایندتر کند. جوز هندی هم به صورت کامل و هم به صورت پودر در آشپزی کاربرد دارد و به صورت عصاره نیز در سایر زمینه‌ها می‌تواند مورد استفاده باشد.

برخی از ترکیبات مفید موجود در جوز هندی شامل پتاسیم، آهن، منگنز، تیامین، فولات، منیزیم، مس و ویتامین‌هایی چون B1 و B6 است. همچنین جوز هندی دارای خواص ضدمیکروبی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضدنفخ، محرک، ضداسپاسم، روان‌گردان و شهوت‌آور است. تمام این ویژگی‌ها باعث شده که این ادویه‌ی خوش‌عطر، لیستی از فواید را برای سلامتی داشته باشد.

فواید جوز هندی

۱. غلبه بر اضطراب و افسردگی
اگر دچار اختلال اضطراب هستید یا افسردگی دارید، جوز هندی می‌تواند برای‌تان بسیار عالی باشد. ترکیبات میریستیسین و اِلِمیسین موجود در جوز هندی، تا حدودی آرامشبخش و ضد اضطراب است، چون باعث ترشخ سروتونین و دوپامین در مغز می‌شود که به بدن در مبارزه با استرس هم کمک می‌کند.  مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شده برای اولین بار خواص بالقوه‌ی جوز هندی در درمان افسردگی را اعلام کرد. یافته‌ها نشان می‌دهد فعالیت شبه – ضدافسردگی جوز هندی ممکن است به دلیل تاثیر تعدیلگر آن بر مونوآمین‌های مرکزی باشد.

کمی پودر جوز هندی را با یک قاشق غذاخوری آب انگورفرنگی ترکیب کنید. این ترکیب را روزی دوبار درست کرده و بنوشید. از مصرف زیاد جوز هندی خودداری کنید چون توهم‌زاست.

۲. افزایش قدرت مغز
جوز هندی در حفظ قدرت مغز بسیار مفید است. در روم باستان و تمدن‌های یونانی از جوز هندی به عنوان نوعی داروی تقویت کننده‌ی مغز استفاده می‌شده است.

ترکیب میریستیسین موجود در جوز هندی با تحریک اعصاب مغز، حافظه را تقویت می‌کند و قدرت تمرکز را بالا می‌برد. ضمنا جوز هندی آنزیم‌هایی را که عامل ابتلا به آلزایمر هستند مهار می‌کند.

کمی پودر جوز هندی را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و روزی یک بار قبل از خواب بنوشید.

۳. غلبه بر بیخوابی
اگر برای خوابیدن مشکل دارید، جوز هندی می‌تواند به شما کمک کند تا از خوابی باکیفیت و عمیق لذت ببرید. خواص آرامشبخش جوز هندی به عنوان خواب‌آوری طبیعی عمل می‌کند. ضمنا این ادویه سرشار از منیزیم بوده که می‌تواند از تنش‌های عصبی‌تان کم کند. همچنین منیزیم، ترشح سروتونین را افزایش می‌دهد و از این جهت احساس ریلکسیشن ایجاد می‌کند.

هر شب قبل از خواب، یک فنجان شیر گرم ترکیب شده با کمی پودر جوز هندی بنوشید. همچنین می‌توانید دو قطره عصاره‌ی جوز هندی را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کرده و قبل از خواب پیشانی‌تان را با آن ماساز بدهید.

۴. تسکین درد مفاصل و عضلات
جوز هندی دارای روغن‌های ناپایدار زیادی است که خواص ضد التهابی دارند، مانند میریستیسین، اِلِمیسین و اوژنول و به همین علت برای تسکین درد مفاصل و عضلات مفید است.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، پژوهشگران به موش‌ها، روغن جوز هندی تزریق کردند تا خواص ضد التهابی و ضد درد آن را روی درد مزمن بررسی کنند. یافته‌ها نشان داد روغن جوز هندی می‌تواند التهاب مفاصل و درد ناشی از التهاب مزمن را کاهش بدهد.

کمی روغن جوز هندی را با روغنی دیگر مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون ترکیب کرده و چند بار در روز آن را به ناحیه‌ی مورد نظر بمالید. همچنین می‌توانید با افزودن کمی جوز هندی به غذایی که می‌پزید، از التهاب مفاصل‌تان و درد ناشی از آن بکاهید.

۵. درمان آکنه
از جوز هندی می‌توانید برای درمان آکنه که یکی از مهمترین مشکلات پوستی است استفاده کنید. طبیعت آنتی اکسیدانی جوز هندی به مبارزه با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند که برای داشتن پوستی به دور از جوش و آکنه مهم است. همچنین جوز هندی می‌تواند از التهاب و تحریک پذیری پوست که در اثر ترکیدن آکنه بوجود می‌آید کم کند و ضمنا باعث محوتر شدن اسکار به جا مانده از آکنه و جوش شود.

مقدار مساوی از عسل خام و پودر جوز هندی را با هم ترکیب کرده و آن را به قسمت مورد نظر بمالید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید. این کار را روزی یک بار انجام دهید. همچنین می‌توانید یک چهارم قاشق چایخوری پودر جوز هندی را با مقدار کافی شیر ترکیب کنید تا خمیری نرم و یکدست درست شود و آن را روی آکنه بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و بعد با آب ولرم بشویید. روزی یک بار این کار را انجام دهید.

۶. بهبود گوارش
جوز هندی برای سیستم گوارشی مفید است. ضمنا برای برطرف کردن حالت تهوع، استفراغ، بدهضمی، نفخ، گاستریت و اسهال هم می‌توانید از جوز هندی کمک بگیرید. جوز هندی برای کنترل علائم بیماری‌ کرون نیز سودمند است. جوز هندی به افزایش ترشح انزیم‌های روده‌ای کمک می‌کند و از این رو برای سلامت هاضمه مفید است. همچنین روغن جوز هندی دارای اثر ضدنفخ است.

هر وقت مشکلی در گوارش‌تان دارید فقط کافیست کمی جوز هندی به سوپ یا غذای آبکی‌تان اضافه کنید.

۷. پیشگیری از پوسیدگی و کرم خوردگی دندان
جوز هندی برای سلامت دندان و دهان‌تان هم سودمند است. خواص ضدباکتریایی جوز هندی باعث شده بتواند باکتری‌های مضر دهان را به طور موثر نابود کند و به شما کمک کند تا از پوسیدگی دندان‌های‌تان پیشگیری کنید. جوز هندی برای جلوگیری و درمان بوی بد دهان هم مفید است. بوی بدن دهان معمولا از گسترش باکتری در دهان ناشی می‌شود.

کمی جوز هندی را آسیاب کرده و با کمی عصاره‌ی آویشن مخلوط کنید و چند بار در هفته، دندان‌های‌تان را با آن مسواک بزنید. برای درمان بوی بد دهان، چند قطره روغن جوز هندی را در لیوانی آب ولرم ترکیب کرده و مانند دهانشویه از آن استفاده کنید.

۸. تقویت سیستم ایمنی
جوز هندی می‌تواند سیستم ایمنی‌تان را تقویت کند، چون مواد معدنی و ویتامین‌هایی دارد که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند.

همچنین جوز هندی غنی از پتاسیم، کلسیم، آهن و منگنز است که نقشی کلیدی در بهبود سیستم ایمنی دارند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان داد عصاره‌ی اتانول و استون گرفته شده از جوز هندی، در برابر گونه‌های باکتریایی گرَم مثبت ِ باسیلوس ساب تیلیس و استافیلوکوکوس،فعالیت ضدباکتریایی از خود نشان می‌دهند.

هر روز کمی جوز هندی به شیر یا چای و یا سوپ‌تان اضافه کنید تا سیستم ایمنی‌تان قوی شود.

۹. کمک به سم زدایی بدن
سم زدایی از بدن برای سلامتی اهمیت دارد و جوز هندی از این جهت هم برای شما مفید است چون با بهبود عملکرد کبد، به سم زدایی بدن کمک می‌کند. جوز هندی می‌تواند کبد و کلیه‌ها را از سموم پاکسازی کرده و عملکردشان را هم تقویت کند. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی جوز هندی به فعالسازی آنزیم‌های کبد که مسئول دفع ترکیبات سمی هستند کمک می‌کند. همچنین منیزیم موجود در جوز هندی، برای سم زدایی سلول‌ها مفید است و ضمنا به دفع فلزات سمی از بدن کمک می‌کند.

۱۰. افزایش میل جنسی در مردان
جوز هندی می تواند نیروی جنسی را تقویت کند چون رگها را گشاد کرده و آرام کننده‌ی عضلات است و اوژنول موجود در آن مسئول این ویژگی جوز هندیست. ضمنا منیزیم و پتاسیم موجود در جوز هندی می‌توانند مواد مغذی مورد نیاز برای تولید هورمون‌های جنسی مردانه را تامین کنند.

چند نکته
از دوز هندی در مقادیر زیاد استفاده نکنید چون می تواند سمی بشود. هر روز بیشتر از یک دوم قاشق چایخوری دوز هندی استفاده نکنید. پریشان حالی، توهم‌، مسمومیت، حالت تهوع شدید، استفراغ، اسهال، تپش قلب، سرگیجه و خشکی دهان از عوارض استفاده‌ی زیاد از دوز هندی می‌تواند باشد. جوز هندی را در یک ظرف دربسته که هوا به ن نفوذ نمی‌کند، به دور از رطوبت و گرما و تابش مستقیم خورشید نگهداری کنید تا بو و طعم آن از بین نرود.

منبع: bartarinha.ir

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین