تماس با ما خانه
RSS

شیرین بیان گیاهی است که برخلاف نامش تلخ است اما خواص فوق العاده ای دارد. حتماً شنیده اید که از این گیاه برای درمان سرفه استفاده می شود. هم اکنون نیز از این گیاه در ترکیب شربت های ضد سرفه استفاده می شود. این گیاه برای دستگاه گوارش و همچنین تقویت دستگاه ایمنی بدن موثر عمل می کند؛ چون حاوی ویتامین ها و مواد معدنی متعدد مورد نیاز بدن است. در این مطلب گوشه ای از خواص درمانی این گیاه را مرور می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

hee828

 در یونان باستان از شیرین بیان برای تسکین سرفه و درمان سوءهاضمه استفاده می کردند. امروزه دانشمندان در پژوهش های خود نه تنها این خواص درمانی این گیاه را تأیید کرده اند بلکه به خواص دیگری نیز دست یافته اند. ترکیبات فعال موجود در این گیاه در ریشه آن قرار دارد و گلیسیریزین غنی ترین و مهم ترین ترکیب آن است. شیرین بیان همچنین ترکیبات دیگری با اثرات مهم مانند فلاوونوئیدها و فیتواستروژن ها را دارا است. از این گیاه به صورت خشک شده، پاستیل و تنتور استفاده می شود. در ادامه به اثر مفید این گیاه اشاره می کنیم:

خواص درمانی شیرین بیان برای مجاری تنفسی

گلیسیریزین که یکی از ترکیبات مهم موجود در شیرین بیان است به کاهش التهاب در مجاری تنفسی کمک زیادی می کند. این ترکیب مفید مانع رشد و اثرات بیماری زای اکثر ویروس ها می شود. امروزه این ماده در ترکیب داروهای مربوط به بیماری های تنفسی قرار داده می شود و برای تسکین علائمی مانند سرفه و گلودرد موثر عمل می کند. این گیاه همچنین باعث روان شدن خلط شده و مجاری تنفسی را باز می کند. در واقع شیرین بیان ویروس هایی که مجاری هوایی را تهدید می کنند نابود می سازد.

شیرین بیان برای مقابله با التهاب

تأثیر شیرین بیان روی غدد فوق کلیوی در درمان سندرم خستگی مزمن موثر است. این گیاه همچنین در درمان بسیاری از عفونت ها و برطرف کردن التهاب های بدن نقش دارد. شیرین بیان در درمان هپاتیت نیز مورد استفاده قرار می گیرد چون به کاهش التهاب کبد کمک کرده و با فعالیت ویروس هایی که منشأ این بیماری هستند مقابله می کند.

شیرین بیان برای تسریع روند هضم غذا و مقابله با معده درد

شیرین بیان خاصیت ضداسپاسمی دارد و با اختلالات گوارشی به ویژه نفخ، کندی هضم غذا، آروغ، گاز معده و غیره مقابله می کند. این گیاه همچنین در درمان زخم معده، ورم معده و مشکلات روده موثر است. نتایج پژوهش های آزمایشگاهی نشان می دهد که فلاوونوئیدهای موجود در این گیاه باعث نابودی هلیکوباکتری پیلوری می شود. باید بدانید که این باکتری عامل زخم معده است. می توان از شیرین بیان برای درمان آفت ها و زخم های دهانی نیز بهره برد.

 تأثیر شیرین بیان روی غدد فوق کلیوی در درمان سندرم خستگی مزمن موثر است

شیرین بیان و تأثیر آن در تولید استروژن

گلیسیریزین در عملکرد استروژن تأثیر دارد. این ترکیب روی گیرنده های استروژنی بدن تثبیت می شود. به این صورت زمانی که میزان استروژن بیش از اندازه بالا می رود (که یکی از عوامل بروز سندرم پیش از قاعدگی است) باعث انسداد گیرنده های این هورمون شده و فعالیت آن را کاهش می دهد. زمانی که میزان استروژن دچار افت و کاهش می شود (مانند دوران بعد از یائسگی) گلیسیریزین به صورت جزئی کمبود آن را جبران می کند. این گیاه همچنین در ترکیب داروهای برخی از اختلالات قاعدگی یا داروهای مربوط به یائسگی استفاده می شود.

شیرین بیان و تأثیر آن در مقابله با سرطان

نتایج اولیه به دست آمده بر روی حیوانات نشان می دهد که شیرین بیان می تواند خواص ضدسرطانی داشته باشد و به ویژه در پیشگیری از سرطان های کولون و سینه موثر عمل کند. این گیاه تأثیر خود را از ترکیب اصلی خود یعنی گلیسیریزین می گیرد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. البته تأثیر ضدسرطانی این گیاه همچنین مدیون فیتواستروژن هایی موجود در ریشه آن به نظر می رسد در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه نقش دارد.

شیرین بیان و تأثیر آن در کاهش کلسترول بد خون

بررسی های متعددی در این خصوص انجام شده است و متخصصان به این نتیجه رسیده اند که مصرف صرفاً ۱۰۰ میلی گرم شیرین بیان در روز می تواند باعث کاهش کلسترول بد خون LDL شود.

عوارض جانبی احتمالی مصرف شیرین بیان

توصیه می کنیم قبل از مصرف شیرین بیان و هر نوع مکمل دارویی گیاهی با پزشک مشورت کنید به ویژه اگر با هر نوع مشکل سلامتی درگیر هستید. یادتان باشد که جذب میزان زیادی از این گیاه می تواند باعث افزایش فشارخون شود. بنابراین حتماً با پزشک یا عطار صحبت کرده و میزان مصرف مناسب شرایط بدنی و وضعیت سلامتی خود را دریافت کنید. اگر از مکمل شیرین بیان استفاده می کنید در صورت مصرف بیش از یک ماه باید فشارخونتان را به طور مرتب کنترل کنید.

منبع:tebyan.net

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین