تماس با ما خانه
RSS

چای تُرش یا چای قرمز از کاسبرگ گیاه Hibiscus Sabdariffa تهیه میشود و در بسیاری از مناطق دنیا بصورت نوشیدنی گرم و یا سرد مصرف دارد.

 

در آمریکای لاتین و بخصوص در جامائیکا مصرف آن متداول است وبنام گل جامائیکا یا Sorrel٬ و شمال آفریقا بنام چای سودانی و در مصر بنام کرکده Karkade مشهور است. مزه آن ترش است و معمولاً با شکر نوشیده میشود.

X1392656521

 خواص دارویی

ترشی آن بخاطر وجود اسید سیتریک و ویتامین C میباشد ونیز دارای آنتی اکسیدان های ضد چربی خون است. عقیده بر اینست که وجود مقادیر زیاد آنتوسیانینAnthocyanins در کاسبرگ‌های گیاه نقش مهمی در کاهش فشارخون و خواص ضد سرطانی آن دارد.

 

تحقیقات زیادی در ارتباط با موثر بودن آن در کاهش فشارخون محیطی و ادرار آوری آن انجام شده است

بعضی از بررسی های علمی نیز در ایران انجام شده و موثر بودن آن در کاهش فشارخون بیماران دیابتی را نشان داده‌است.

 

دم کرده ی این گیاه کاهش‌ دهنده ی فشار خون، خنک ‌کننده ی بدن، رقیق و تصفیه ‌کننده ی خون، کنترل‌ کننده ی کلسترول خون، اختلالات کبدی و صفرایی و همچنین آرام ‌بخش است و برعکس چای که باعث دفع آهن می‌ شود، چای ترش خود یکی از منابع غنی آهن به شمار می‌ آید.

مصرف دم کرده ی چای ترش بیش از چای معمولی بر پرفشاری خون افراد دیابتی موثر است

بر اساس یافته های یک پژوهش ارایه شده در کنگره بین المللی طب سنتی و مکمل، مصرف دم کرده ی چای ترش به طور معنی داری نسبت به چای معمولی بر پر فشاری خون بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ موثر است.

بر اساس یافته های پژوهشی که نتایج آن در کنگره ی بین المللی طب سنتی و مکمل، ارایه شد ۶۰ بیمار مبتلا به دیابت به دو گروه تقسیم شده، گروه اول از چای معمولی و گروه دوم از چای ترش به مدت ۳۰ روز روزانه دو بار صبح و عصر مصرف کردند.

 

G1392656521
چای ترش لاغر می کند؟

 

به چای ترش، چای مکه یا چای قرمز هم می گویند.

این چای با چای سفید، سبز و سیاه هم خانواده نیست. معروفیت اصلی این چای ترکیبی در آن است که سبب کاهش فشارخون می شود. همچنین می تواند قند خون را کنترل کرده،موجب تمدد اعصاب و جریان بهتر خون شود، از حرارت کبد بکاهد و به سبب ویتامین C ، مقوی سیستم ایمنی بدن است. اما آیا این چای لاغر می کند؟

 

واقعیت این است که چای قرمز، حاوی ماده ای است که می تواند از جذب کربوهیدرات بکاهد، اما نمی تواند به تنهایی سبب لاغری شود. این چای در کنار رژیم غذایی و تحرک می تواند یک نوشیدنی رژیمی و کم کالری باشد.

نکته مهم آن که زنان باردار، شیرده، افرادی که قصد بارداری دارند، کسانی که از قرص ضدبارداری استفاده می کنند و زنان یائسه ای که تحت هورمون درمانی هستند، باید با نظر پزشک از این چای استفاده کنند؛ چرا که این چای سطح استروژن بدن را دستخوش تغییرات می کند. همچنین افرادی که قند و فشار خون پایینی دارند باید در مصرف این نوشیدنی احتیاط کنند تا دچار رخوت و سستی نشوند.

امتیاز شما به این مطلب :

comment rss - Trackback

  1. فريده صافى گفت:

    سلام خيلى ها ممنون معلومات مفيد تان كامگار باشيد. زنان حامله ميتوانند روز يك ليوان از اين چاى لذيذ بنوشند يا خير؟

  2. روشنک عطار گفت:

    با عرض سلام من چای ترش تهیه کردم که برای از بین بردن چربی اطراف شکم و پهلو استفاده کنم اما تالاسمی هم دارم و ذخیره اهن بدنم کم است و بیشتر دچار سر گیجه می شوم ایا بخورم یا برایم بد است .

  3. محسن گفت:

    من ۳۵ سالمه بعد از خوردن چایی اعصاب پا و کمی دست چپم دچار کمی بی حسی و خواب رفتگی شد و حدود ۲۴ ساعت میشه که هنوز ادامه داره آیا ارتباط به این موضوع داره؟

  4. .......... گفت:

    کدام چای برای لاغری مناسب است؟

  5. مریم گفت:

    چای سبز باعث شفافیت و تمیزی پوست صورت هم میشه. من این رو تجربه کردم

  6. bahareh گفت:

    مرسی از مطالبتون

  7. z_m گفت:

    من داروی کنتراسمین مصرف میکنم،میشه بگید چه مشکلی باخوردن چای ترش ممکنه برام پیش بیاد

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین