تماس با ما خانه
RSS

با خواص و مضرات این میوه پاییزی خوشمزه بیشتر آشنا شوید .

co798

ارزش غذایی خرمالو:

هر ۱۰۰ گرم خرمالو حاوی ارزش غذایی زیر است:

انرژی ۶۰ تا ۷۰ کیلوکالری
آب ۷۵.۵ گرم
فیبر ۵.۹ گرم
قند ۲۳ گرم
ویتامین ث ۷.۶ میلی‌گرم
پتاسیم ۲۱۰ میلی‌گرم
منیزیم ۱۱ میلی‌گرم
آهن ۰.۱۵ میلی‌گرم

خواص خرمالو:
خرمالو دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین‌های B3 ،B2، B1 و C است، در ضمن این میوه مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر و پتاسیم و مقداری نیز سلولز دارد.
خرمالو سرشار از ویتامین‌های A ، B‌ و C می‌باشد.

خرمالو میوه ای با کالری بالا است (۱۰۰ گرم خرمالو ۷۰ کالری فراهم می کند) اما در چربی بسیار پایین است.
طبع خرمالو گرم و تر است.

خرمالو سرشار از ویتامین C
میزان ویتامین C موجود در این میوه قابل توجه است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است. اگر در فصل سرما لثه‌هایتان خونریزی می‌کند امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد.
باید بدانید که مصرف خرمالو و جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه‌ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است. البته توجه داشته باشید هر چه خرمالو رسیده‌تر و شیرین‌تر باشد میزان ویتامین C آن نیز کمتر می‌شود.
مصرف مرتب غذاهای غنی از ویتامین C به بدن در توسعه مقاومت در برابر عوامل عفونی، پاک کردن سموم و رادیکال های آزاد کمک می کند.

خرمالو منبع بتاکاروتن و لیکوپن
خرمالو سرشار از کاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A و همچنین لیکوپن است. این دو آنتی‌اکسیدان قوی باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان شده و شما را در برابر بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها ایمن می‌کند.

رنگ نارنجی خرمالو ناشی از همین آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن است. برای همین هم خرمالو مانند همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات نارنجی برای سلامتی چشم‌ها و حافظت از شبکیه چشم مفید است.
از این گذشته بتاکاروتن موجود در آن، جریان خون سلول‌های پوست را بیشتر می‌کند برای همین هم پوستتان خوش آب و رنگ می‌شود.

خرمالو ، سرشار از فیبر
خرمالو منبع خوب فیبرهای غذایی محسوب می‌شود و حاوی میزان قابل‌توجهی فیبر پکتین می‌باشد. ۱۰۰ گرم از میوه تازه دارای ۳.۶ گرم یا ۹.۵٪ از مصرف روزانه فیبر توصیه شده است.
فیبرهای موجود در آن باعث دفع راحت و رفع یبوست می‌شود. برای این کار توصیه می‌کنیم که روزانه دو مرتبه خرمالو میل کنید. توجه داشته باشید که این میوه حاوی آهن بوده و سدیم کمی دارد.

خرمالو برای مقابله با کلسترول و فشارخون بالا
خرمالو سرشار از دو ماده معدنی بسیار مفید است. این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم می‌باشد که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می‌کند.
مزیت دیگر این میوه این است که سدیم (نمک) کمی دارد.

توصیه می‌کنیم اگر دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستید و یا چربی و فشارخونتان بالاست از این میوه غافل نشوید.
البته حواستان به قند موجود در آن باشد.

خرمالو به علت دارا بودن مواد معدنی، برای رشد و نمو بدن بسیار مفید است

مصرف خرمالو در سنگ کلیه
این میوه‌ی پاییزی برای افرادی که از سنگ کلیه و سنگ مثانه رنج می‌برند مفید است. به خاطر اینکه این میوه حاوی میزان قابل‌توجهی آب و ادرارآور است. هسته‌ی کوبیده شده‌ی خرمالو نیز به دفع سنگ کلیه‌ها کمک می‌کند.

مصرف خرمالو در بارداری:
مصرف خرمالو در دوران بارداری و حاملگی بسیار مفید و سودمند بوده و در رشد جنین و سلامت خانم های باردار ، نقش مهمی دارد.

مصرف خرمالو در کودکان:
خرمالو سرشار از ویتامین A، بتاکاروتن و همچنین مقدار قابل توجهی ویتامین‌های B۱، B۲، B۳ و ویتامین C است. این میوه همچنین مواد معدنی مختلف مورد نیاز بدن را مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم دارد؛ به همین جهت برای رشد و نمو کودکان بسیار مفید شناخته شده است.

فواید خرمالو برای پوست و مو:
خرمالو، به اندازه توت فرنگی آنتی اکسیدان دارد و به همین دلیل، شما می توانید برای جوان سازی و شاداب سازی پوستتان، روزی نیم ساعت پوست خرمالو را روی صورتتان قرار دهید.
بتاکاروتن موجود در آن، جریان خون سلول‌های پوست را بیشتر می‌کند برای همین هم پوستتان خوش آب و رنگ می‌شود.

افرادی که موهایشان اصطلاحا کم پشت است و یا به قدری که باید پر نیست، می توانند با خوردن خرمالو و دریافت روی (زنیک) موجود در آن، موهای سالم و پرپشتی داشته باشند.
به خاطر حضور ویتامین ‌A در خرمالو برای پوست و ناخن و موهای خشک و شکننده مفید است.

فواید خرمالو در پیشگیری از سرطان و بیماری قلبی:
این ویتامین نوعی «آنتی اکسیدان» است. بنابراین مصرف آن باعث از بین رفتن «رادیکال های آزاد»، عامل ایجاد انواع سرطان ها می شود. بنابراین خرمالو دارویی طبیعی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان است.
خرمالو سرشار از پتاسیم و منیزیم است به همین دلیل مصرف آن برای فشارخونی‌ها می‌تواند مفید باشد. در ۱۰۰ گرم خرمالو ۱۶۰ میلی گرم و در یک عدد آن که حدودا ۱۶۸ گرم است حدود ۲۷۰ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد. از این رو مصرف آن برای بیماران قلبی عروقی و فشارخونی‌ها مفید است.
همچنین مصرف آن مانع از چسبندگی پلاکت های خونی و ایجاد لخته خون و در نتیجه بروز سکته قلبی و مغزی می شود. پس مصرف آن برای افراد مبتلا به بیماری قلبی یا افرادی که در معرض این خطر قرار دارند، مفید است.

خرمالو، ضد التهاب طبیعی:
خرمالو حاوی فلاونوئید پلی فنولیک آنتی اکسیدان مانند کاتچین و گالوکاتچین علاوه بر داشتن یک ترکیب ضد تومور مهم، اسید بتولینیک است کاتچین خواص ضد عفونی، ضد التهاب و ضد خونریزی (جلوگیری از خونریزی از عروق خونی کوچک) دارد.

سرشار از مواد معدنی:
خرمالو دارای بسیاری از ویتامین های با ارزش ب – کمپلکس مانند ( اسید فولیک، پیریدوکسین ( ویتامین  B6 )، تیامین و … ) است. این ویتامین ها کوفاکتورهایی برای توابع آنزیمی متابولیک در بدن عمل می کنند.
حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز (۱۵٪ از DRI)، مس (۱۲٪ از DRI) و فسفر است.

منگنز کوفاکتور برای آنزیم سوپراکسید دیسموتاز، که یک رادیکال آزاد بسیار قوی است.
مس کوفاکتور برای بسیاری از آنزیم های حیاتی، از جمله سیتوکروم C – اکسیداز و سوپراکسید دیسموتاز ( دیگر مواد معدنی به عنوان کوفاکتور برای آنزیم منگنز و روی ) است. مس همچنین برای تولید سلول های قرمز خون مورد نیاز است.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین