تماس با ما خانه
RSS

تستوسترون یک هورمون مردانه مهم و یکی از هورمون هایی است که می تواند تحت تاثیر مواد غذایی مصرفی قرار گرفته و سطوح آن تغییر کند. باید به این نکته توجه داشت که هم مردان و هم زنان دارای این هورمون جنسی هستند، اما میزان تولید آن در مردان بسیار بیشتر از زنان است. تولید بیشتر تستوسترون در مردان موجب شکل گیری ویژگی های مردانه می شود.

میزان ناکافی از هورمون تستوسترون ممکن است به ناباروری در مردان منجر شود زیرا فرآیند اسپرم سازی به این هورمون وابسته است. همچنین، تستوسترون در میزان میل جنسی موثر است و در توزیع چربی، تولید توده استخوانی، اندازه و قدرت عضلات، و شکل گیری گلبول های قرمز خون نقش دارد.

با افزایش سن مردان، سطوح هورمون تستوسترون کاهش می یابد که اغلب به «سندرم تی کم» یا «هیپوگنادیسم دیررس» ارجاع می شود. پس از ۴۰ سالگی، سطوح تستوسترون به میزان ۱٫۶ درصد در هر سال برای بیشتر مردان افت می کند. سطوح پایین تستوسترون می تواند به واسطه مواد غذایی مصرفی هر چه بیشتر کاهش یابد.

رژیم غذایی کم چرب و قند

دریافت میزان مناسب چربی از رژیم غذایی برای ترشح هورمون تستوسترون و همچنین افزایش میل جنسی توصیه شده است. مطالعات نشان داده اند که رژیم های غذایی کم چرب به سطوح پایین‌تر تستوسترون منجر می شوند و مردانی که سطوح قند خون را بهتر مدیریت می کنند از زندگی جنسی بهتری برخوردار هستند. قند بیش از اندازه در رژیم غذایی می تواند سطوح تستوسترون را کاهش دهد. بسیاری از رژیم های غذایی کم چرب کربوهیدارت ها را به جای چربی قرار می دهند که می تواند در بدن به گلوکز تبدیل شود.

الکل

مصرف الکل با کاهش سطوح تستوسترون پیوند خورده است. با ترک الکل می توانید بهبود زندگی جنسی خود را شاهد باشید. همچنین، پرهیز از نوشیدنی های ترکیبی توصیه شده است زیرا ممکن است حاوی میزان بیش از اندازه قند باشند و به افزایش وزن منجر شوند.

بستنی

این خوراکی خوشمزه و محبوب از محتوای قند و کالری خالی بالا برخوردار است و از این رو، انتخابی نامناسب برای سلامت بدن انسان محسوب می شود. در صورت مصرف زیاد، بستنی ممکن است به افزایش خستگی و شکل گیری میگرن منجر شود. ماست ساده یا یخ زده می تواند جایگزین بهتری برای بستنی باشد.

پاستا

پاستا سرشار از کربوهیدارت ها است و از محتوای کالری بالایی سود می برد. اگر کالری های اضافی دریافتی از پاستا سوزانده نشوند، بدن آنها را در قالب چربی ذخیره خواهد کرد.

تنقلات

تنقلاتی مانند چیپس، شکلات و کلوچه به واسطه مزه خوب و راحتی در استفاده از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، اما این قبیل خوراکی ها از محتوای قند و کربوهیدارت بالا سود می برند که می تواند سطوح قند خون را به سرعت افزایش دهد. استفاده از سبزیجات خام، مغزهای خوراکی، یا حتی شکلات تلخ به جای تنقلات ناسالم می تواند به افزایش میل جنسی مردان کمک کند و چربی های سالم که بدن به آنها نیاز دارد را تامین کند.

بیسکوئیت ها و کلوچه های صبحانه

به طور کلی این خوراکی از محتوای بالای چربی های ترانس برخوردار هستند زیرا میزان پردازش روی آنها بسیار زیاد است. این نوع از خوراکی ها روی هورمون های بدن، از جمله تستوسترون تاثیرگذار هستند. با تغییر عادات غذایی صبحگاهی خود و مصرف مواد غذایی کمتر پردازش شده می توانید تستوسترون را در سطوح بهینه حفظ کنید.

ناچو و بال مرغ

مصرف ناچو می تواند به دریافت بیش از اندازه کربوهیدارت ها منجر شود و در نتیجه افزایش وزن را به همراه داشته باشد. همچنین، مصرف بال مرغ سرخ شده در روغن زیاد می تواند به سطوح افزایش یافته کلسترول منجر شود که در گذر زمان می تواند بر سلامت قلب تاثیرگذار باشد.

دانه کتان

دانه کتان به عنوان یک ماده غذایی سالم و منبع فوق العاده ای برای اسیدهای چرب امگا-۳ شناخته می شود. با این وجود، دانه های کتان از میزان کافی چربی برای غلبه بر اثر تستوسترون پایین برخوردار نیستند، زیرا آنها حاوی ترکیباتی به نام لیگنان هستند که به تقلید استروژن در بدن می پردازند. اگر دانه های کتان منبع اصلی تامین اسیدهای چرب امگا-۳ شما محسوب می شوند و مردی با سطوح پایین تستوسترون هستید، ممکن است زمان استفاده از مکمل های امگا-۳ فرا رسیده باشد.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین