تماس با ما خانه
RSS
فشار خون به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود، فشار خون اولیه علت مشخصی ندارد و ۹۵ درصد افراد مبتلا به این نوع فشار خون هستند.رژیم غذایی، ورزش و وزن بر فشار خون تاثیر می‌گذارد. اگر شما دارای فشار خون بالا، هستید با مصرف مواد غذایی سالم، کاهش وزن و انجام تمرینات ورزشی فشارتان را پایین بیاورید.

 فشار خون بالا یک بیماری است که طی آن فشار خون، بالاتر از سطح طبیعی یعنی ۱۲۰ / ۸۰ میلی متر جیوه می‌رود، این بیماری به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود، زیرا در بسیاری موارد علائم آن بروز نمی‌کند، اما با این حال در فشارخون بسیار بالا و در حد خطر برخی از علائم مانند سردرد، خواب آلودگی، تپش قلب، تاری دید، خستگی، سرگیجه، گیجی، احساس زنگ در گوش، اشکال در تنفس، ضربان قلب نامنظم بروز می‌کند و حتی ممکن است فرد به حتی کما برود.

مقدار طبیعی فشار خون ۱۲۰ روی ۸۰ میلیمتر جیوه بوده و مقدار بین ۱۲۰ روی ۸۰ تا ۱۳۹ بر روی ۸۹ به عنوان مرحله پیش از فشار خون بالا و فشار خون ۱۴۰ روی ۹۰ و بیشتر از آن نیز نشان دهنده ابتلا به فشار خون بالا است.

عللی که فشارخون سراغتان می‌آید
فشار خون به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود، فشار خون اولیه علت مشخصی ندارد و ۹۵ درصد افراد مبتلا به این نوع فشار خون هستند. فشار خون ثانویه در اثر علل مشخصی مثل بیماری کلیوی، تومور، نقص مادرزادی قلب و مصرف برخی داروهای خاص مانند قرص‌های ضدبارداری، داروهای ضد احتقان، بعضی داروهای مسکن رخ می‌دهد.

همچنین عملکرد بیش از حد غدد آدرنال، سندرم آپنه خواب، مصرف مواد مخدر روان گردان، بیماری‌های مربوط به غده تیروئید، کوآرکتاسیون آئورت، دیابت، کم تحرکی، چاقی و اضافه وزن، مصرف نمک و موادغذایی شور، سابقه خانوادگی، افزایش سن، مسمومیت بارداری، کمبود ویتامین D در بدن و مصرف برخی دارو‌ها از دیگر عوامل افزایش فشارخون محسوب می‌شوند.

افرادی که تحرک کافی ندارند ضربان قلب بالاتر بوده و هرچه ضربان قلب بیشتر باشد یعنی در هر انقباض، قلب سخت‌تر کار کرده و فشار قوی‌تر بر شریان‌ها وارد می‌شود علاوه براین کمبود فعالیت بدنی خطر چاقی و اضافه وزن را نیز افزایش می‌دهد.

  فشارخونتان را اینگونه پایین بیاورید
کاهش فشارخون با تغییر سبک زندگی و رعایت عادت‌های زندگی سالم مانند اجتناب از مصرف سیگار، مصرف کم نمک بین ۱.۵ تا ۲.۵ گرم در روز، مصرف غذاهای کم چرب و رژیم غذایی با فیبر بالا حاوی میوه‌ها و سبزیجات سبز، ورزش به خصوص ورزش‌های هوازی، وزن مناسب، چک کردن فشار خون، کاهش استرس، کاهش سطح کلسترول بدخون امکان پذیر است.

رژیم غذایی، ورزش و وزن بر فشار خون تاثیر می‌گذارد. اگر شما دارای فشار خون بالا، هستید با مصرف مواد غذایی سالم، کاهش وزن و انجام تمرینات ورزشی فشارتان را پایین بیاورید.

فشار خون پایین با غذای سالم
فشار خون شما تحت تاثیر غذایی که می‌خورید، قرار دارد. با کاهش نمک مصرفی وغذاهای چرب و خوردن میوه و سبزیجات فشار خون کاهش پیدا می‌کند.

با ورزش فشار خونتان را تنظیم کنید
فعالیت بیشتر و ورزش منظم منجر به کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب و عروق می‌شود.

وزنتان را کم کنید تا فشار خونتان پایین بیاید
وزن بالا یکی از عوامل تهدید کننده سلامت قلب و عروق بوده و موجب افزایش فشار خون می‌شود به همین دلیل کاهش وزن کمک زیادی به پایین آمدن فشار و سلامت قلب و عروق می‌کند.

گیاهان موثر بر کاهش فشار خون
راه های بسیاری برای درمان فشار خون وجود دارد که از جمله آن ها تغییر شیوه زندگی و استفاده از دارو است. اما در صورتی که به درمان های سنتی و گیاهی نیز علاقه مند باشید، روش های بسیاری در این زمینه وجود دارد. البته در صورتی که می خواهید از روش های گیاهی استفاده کنید، پیش از شروع با پزشک معالج خود مشورت کنید، زیرا اگر بعضی از گیاهان به مقدار زیاد مصرف شوند، ممکن است اثرات جانبی ناخواسته یا تداخل دارویی داشته باشند.

گیاه پنجه گربه (اونکاریا)
گیاه پنجه گربه از گیاهانی است که در طب سنتی چینی برای درمان بیماری فشار خون و بیماری های عصبی استفاده می شود. این گیاه با تاثیر بر ورودهای کلسیم در سلول ها، به پایین آمدن فشار خون کمک می کند.

گیاه پنجه گربه از گیاهانی است که در طب سنتی برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود

اسطوخودوس
اسانس اسطوخودوس همواره برای ایجاد آرامش استفاده شده است. همچنین سبب کاهش فشار خون نیز می شود. هرچند به طور کلی از این گیاه در آشپزی استفاده نمی شود، اما می توان از گل های آن به همراه رزماری در تهیه نان و کیک استفاده کرد.

اسانس اسطوخودوس ، سبب کاهش فشار خون می شود

تخم کرفس
تخم کرفس برای چاشنی سوپ استفاده می شود. در طب چینی از تخم کرفس برای کاهش فشار خون استفاده می شود، البته مطالعات نیز این موضوع را تایید می کنند. علاوه بر این می توان از آب کرفس نیز برای پایین آوردن فشار خون استفاده کرد. به طور کلی این گیاه ادرارآور است و به همین دلیل در کاهش فشار خون موثر است.

در طب چینی از تخم کرفس برای کاهش فشار خون استفاده می شود

زالزالک
زالزالک یک درمان گیاهی موثر برای کاهش فشار خون که هزاران سال است که در طب سنتی چین به کار می رود؛ جوشانده زالزالک است. این جوشانده تمام خواص مفید برای سلامت قلب و عروق، کاهش فشار خون، پیشگیری از لخته شدن خون در رگ ها و افزایش جریان خون را داراست و مکمل های آن به صورت قرص، شربت و چای در بازار عرضه می شود.

یک درمان گیاهی موثر برای کاهش فشار خون که هزاران سال است که در طب سنتی چین به کار می رود

هل
ادویه ای هندی است که معمولا در غذاهای جنوب شرقی آسیا استفاده می شود. در یک مطالعه تحقیقی روزانه به تعدادی از افراد مبتلا به فشار خون بالا، پودر هل داده شد که در نتیجه اثرات مفید آن در کاهش فشار خون تایید شد. از دانه های هل یا پودر آن می توان در تهیه سوپ و غذاهای دیگر استفاده کرد.

هل ادویه ای هندی است که برای درمان فشار خون مفید اشت

ریحان
سبزی بسیار خوش مزه و خوش طعمی است که می توان آن را به همراه انواع غذا استفاده کرد. عصاره ریحان اثرات مفیدی در کاهش فشار خون دارد، هر چند بسیار جزیی است. این سبزی را بدون نگرانی به رژیم غذایی روزانه افزوده و مطمئن باشید که عوارض جانبی نخواهدداشت.

عصاره ریحان اثرات مفیدی در کاهش فشار خون دارد

دارچین
ادویه خوش طعمی است که به کاهش فشار خون کمک می کند. دارچین را به صورت روزانه باید مصرف کرد تا اثرات آن در کاهش فشار خون مشاهده شود. همچنین می توان پودر آن را در انواع غذا یا نان به کار برد یا چوب آن را همراه با چای و دم نوش ها مصرف کرد.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین