تماس با ما خانه
RSS

برای داشتن روده ای سالم کارهای زیر را انجام دهید:

دو هزار سال پیش بقراط گفته است که همه بیماری ها از روده آغاز می‌شود. این سخن تا حدودی درست است. روده ما در برگیرنده میکروب‌های ریز متعددی است که غذاهای مصرفی را پردازش می‌کنند و ویتامین‌ها را در دسترس ما قرار می‌دهند. این میکروب‌های ریز، بدن را در برابر میکروب‌های بد محافظت می‌کنند.

وجود چنین میکروب‌هایی برای سلامتی ما مهم هستند. شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین کارهایی که میکروب‌ها برای بدن انجام می‌دهند فراهم کردن ایمنی است. محققان بر این باورند که انسان‌ها سهوا میکروب های خوب را از طریق مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها، مصرف بیش از حد صابون‌های آنتی باکتریایی و سایر موارد از بین می‌برند. میکروب‌هایی که در بدن ما زندگی می‌کنند جامعه بزرگی را تشکیل داده اند اما زمانی که تعادل آن‌ها به هم بخورد این میکروب‌های بد هستند که پیروز خواهند شد و کنترل بدن را به دست خواهند گرفت.

خوب حالا سوال اینجاست که چگونه می‌توان از باکتری‌های مفید محافظت کرد؟ سریع ترین روش برای تبدیل میکروب‌ها به میکروب های مفیدتر انتخاب مواد غذایی سالم است. مواد غذایی ارگانیک، حاوی فیبر و تخمیر شده می‌توانند سلامت روده را تضمین کنند. در مقابل، مصرف غذاهای فراوری شده می‌تواند به باکتری‌های مفید اسیب وارد کند. در ادامه نکاتی را بیان می‌ کنیم که به کمک آن می توانید سلامت روده‌های خود را تضمین کنید:

مواد طبیعی و ارگانیک مصرف کنید:

سبزیجاتی که در خاک طبیعی رشد می کنند میکروب‌های موجود در آن را به بدن منتقل خواهند کرد که به سلامت روده‌ها کمک می کند.۷۰ الی ۸۰ درصد از آنتی بیوتیک‌هایی که در ایالت متحده آمریکا به فروش می‌رسد برای پرواربندی حیوانات مزرعه استفاده می شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها این دوز را به انتشار پاتوژن مقاوم به آنتی بیوتیک مرتبط می‌داند و آن را مشکل بزرگی برای سلامت انسان می‌داند. به همین خاطر باید به خاطر داشته باشید که گوشت ارگانیک و طبیعی عاری از آنتی بیوتیک است. در صورت مشاهده چنین مواردی از خوردن آن اجتناب کنید.

از غلات سبوس دار استفاده کنید:

غذاهایی که فیبر بالایی دارند معمولا غنی از الیگوساکاریدها هستند که یک نوع کربوهیدرات پیچیده است و می‌تواند برای سلامت بدن مفید باشد. همین امر موجب می‌شود غلات سبوس داری همچون کینوا و گندم سیاه برای رشد میکروب های سالم در بدن مفید باشد. شما می‌توانید برای صبحانه خود از جوی دو سر، پاستای تهیه شده از ارد سبوس دار و برنج قهوه ای استفاده کنید. USDA پیشنهاد می‌کند به ازای هر ۱۰۰۰ کالری مصرفی، حدود ۱۴ گرم فیبر مصرف شود. رژیم غذایی خود را با نان تهیه شده از آرد سبوس دار( که حاوی سه گرم فیبر به ازای هر برش است) میان وعده حاوی فیبر بالا همچون سیب خام( ۳.۵ گرم فیبر) غنی سازید.

به خوردن غذاهای تخمیری روی بیاورید:

مواد غذایی که حاوی موجودات ریز فعال هستند می‌توانند برای بدن مفید باشند. ماست یکی از همین مواد است که می‌تواند به ازای هر وعده مصرفی میلیون‌ها میکروب خوب زنده و فعال را وارد بدن کند. اگرچه هنوز برخی از متخصصان در این باره مطمئن نیستند اما بیشتر افراد بر این باورند که غذاهای تخمیری در برگیرنده موجودات ریز فعالی هستند و به سلامت روده‌ها کمک می‌کنند. موادی همچون کیم چی، کفیر، ترشی و کلم ترش می‌تواند مفید باشد.

از مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی خودداری کنید:

بر اساس مطالعات انجام شده، مواد شیمیایی این محصولات می‌توانند باکتری‌های خوب را از بین ببرند و بیماری‌های مرتبط با چاقی و دیابت را بدتر کنند.

از امولوسیون کننده‌های تجاری پرهیز کنید:

بیشتر مواد فراوری شده همچون بستنی، پودینگ‌ها، سس سالاد و سایر مواد حاوی پلی سوربات ۸۰ و کربوکسی متیل سلولز (CMC) هستند که در مواد طبیعی یافت نمی‌شوند. این مواد شیمیایی می‌توانند میکروب های خوب روده را از بین ببرند و باعث ایجاد التهاب شوند. چنین موادی یکی از مقصرهای اصلی ابتلا به سندرم متابولیک هستند. به همین خاطر باید مصرف چنین موادی را به حداقل برسانید.

با آنتی بیوتیک عاقلانه رفتار کنید:

آمارها نشان می‌دهد که در عرض ۵۰ سال گذشته نرخ چاقی حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. در این میان دیابت ۷ برابر و آسم ۲۵۰ درصد بیشتر شده است. بیشتر متخصصان بر این باورند که مصرف بی رویه و بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها می تواند میکروب‌های خوب را از بین ببرد و بروز چنین شرایطی را بیشتر کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها گزارش کرده است که یک سوم از کل انتی بیوتیک‌های تجویز شده برای ویروس‌ها هستند که به این نوع داروها پاسخ نمی‌دهند. اگر خودتان یا فرزندتان به بیماری مبتلا شد بهتر است کمی منتظر بمانید. از پزشک بخواهید همه چیز را به درستی بررسی کند و در صورت لزوم از آنتی بیوتیک استفاده نماید. در برخی از موارد بیماری بعد از گذشت چند روز و بدون نیاز به انتی بیوتیک بهبود پیدا می‌کند. همه شرایطی که ما با آن مواجه می‌شویم به آنتی بیوتیک نیاز ندارد.

کمی کثیف باشید:

مطالعات انجام شده نشان می دهد کودکانی که در مزرعه‌های کوچک و در کنار حیوانات سالم رشد می‌کنند نسبت به سایر افراد کمتر به شرایطی همچون آسم مبتلا می‌شوند. این موضوع احتمالا به این خاطر است که حیوانات میکروب‌های انسانی را متنوع می‌سازند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که حیوانات خانگی نیز چنین مزایایی برای بدن فراهم می کنند.

با آب و صابون شستشو کنید:

زمانی که خوردن غذا را به اتمام می رسانید، دست خود را با محصولات حاوی تریکلوزان یا ضد عفونی کننده تمیز نکنید. این مواد ضد میکروبی که در برخی از خمیر دندان ها نیز یافت می شود با حساسیت به آلرژن های هوایی و آلرژن های غذایی مرتبط هستند.

در ارتباط باشید:

میکروبیوم موضوع تحقیقات مختلفی است. ده‌ها ازمایش بالینی و مطالعات مختلف در حال بررسی ارتباط میکروب ها و بیماری های مختلف هستند. در دانشگاه میشگیان، مطالعات انجام شده در یافته اند که میکروب ها بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر دارد. اما هنوز هم برای تایید ارتباط میکروب‌ها با سلامت انسان به تحقیقات بیشتری نیاز است. به همین خاطر بهتر است مطالعات انجام شده را پیگیری کنید.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین