تماس با ما خانه
RSS

در ایران هم مثل سایر کشورها موج بیماریهای کبدی رو به گسترش است و در میان بیماریهای کبدی ، بیماری وجود دارد بنام کبد چرب که شامل 2 نوع کبد چرب الکلیک و غیرالکلیک میباشد ، ما در این فرصت به لحاظ اینکه  کبد چرب غیرالکلیک شیوع بیشتری داشته و فراگیر شده در مورد این نوع کبد چرب بحث را دنبال میکنیم .

he2828

بیماری کبد چرب :

کبد چرب یکی از بیماری های شایع است ، معمولا به دلایل عادات غذایی نامناسب و عدم تحرک حاصل می شود که در صورت درمان نشدن مشکلات زیادی برای سلامتی افراد ایجاد می کند

 

کبد چرب شایع ترین بیماری کبدی در سراسر جهان است در کشور خودمان هم کبد چرب حداقل 30 الی 40 درصد جامعه ایرانی را به خود مبتلا کرده است.

 

بطور کلی این بیماری 3 مرحله  از پیشرفت دارد. مرحله اول بیماری، کبد چرب درجه یک نام دارد که درآن تجمع چربی تنها در بخش خارجی کبد صورت می گیرد. در این نوع ، سلول های چربی عملکرد کبد را تحت تاثیر قرار نمی دهند

 

در کبد چرب درجه دو و درجه سه، چربی به داخل سلول ها راه می یابد و عملکرد کبد را با اشکال روبه رو می کند. در نتیجه بیمار به درمان کامل و سریع نیاز دارد.

 

این بیماری بیشتر در افراد چاق بروز میکند. به گفته پزشکان ۷۵ درصد افراد چاق در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. اما کبد چرب فقط مختص افراد چاق نیست و لاغر بودن، لزوما به این معنا نیست که شخص در بدنش چربی ندارد.

 

افراد لاغر هم می ‌توانند با مصرف چربی و روغن فراوان گرفتار کبد چرب شوند. آنها با توجه به نداشتن علایم واضحی چون شکم بزرگ و کم بودن وزنشان تصور میکنند سالم هستند. در نتیجه غذاهای چرب و شیرین فراوان می خورند و برای سوزاندن این مواد چندان فعالیتی نمی کنند.

 

مهمترین علل ابتلا به کبد چرب :
1- زیاده روی درمصرف چربیهای غیر طبیعی
هر نوع چربی باعث ایجاد کبد چرب نمیشود بلکه فقط تكه‌های‌ بافت‌ چربی‌دار، كه‌ حاوی‌ لیپوپروتئین‌ كم‌چگال‌ (همان‌ كلسترول‌ بد) هستند و سریع رسوب میکنند ، اغلب‌ در کبد انباشته می شوند و موجب بیماری کبد چرب می شوند .

 

2- کم تحرکی
بطور کلی کم تحرکی میتواند عامل بسیاری از بیماریها واقع شود ، بدن اشخاص کم تحرک بسیار ضعیف و آسیب پذیر است بنابراین بستر بسیار مناسبی برای رسوب چربی و مواد زائد خواهد بود .

 

3- مصرف برخی از داروها و مواد شیمیایی
آمیودارون ، نیفیدیپین ، دیلتیازوم ، کلوروکین ، ترکیبات کورتیکو استروئیدی، تتراساکلین داروهای هستند که مصرف آنها می تواند با ایجاد کبد چرب همراه شود.

 

4-  هضم ناقص مواد در معده
بطور کلی هر عاملي که باعث ايجاد سوءهضم شود کبد چرب ايجاد مي کند. معده هضم غذا را برعهده دارد و مواد غذايي از معده به کبد مي روند، در نتيجه هر عاملي که در معده ايجاد سوء هضم کند مي تواند در کبد انسداد هاي ريز ايجاد کند و در نهايت اين انسدادهاي ريز، کبد چرب را به وجود مي آورند. بنابراين محصول هضم معده که وارد کبد مي شود بايد از کيفيت مناسب برخوردار باشد

 

 

 

عوامل موثر در پیشرفت بیماری :
اضافه وزن
ضمیمه شدن بیماریهای دیگر
رژیم غذایی غیر اورگانیک

 

تذکر مهم : کسانی که اضافه وزن دارند باید دقت داشته باشند ، کاهش وزن باید به تدریج و در یک بازه زمانی مناسب انجام شود و مناسب ترین آن ، کم کردن نیم تا یک کیلو وزن در هفته است زیرا لاغری سریع نیز خود یکی از عوامل زمینه ساز ابتلا به کبد چرب است

 

علائم ابتلا به کبد چرب :
بیماری کبد چرب معمولا بدون علامت بوده و تشخیص دقیق و تعیین سطح آن فقط با سونوگرافی مشخص می شود .
در مواردی وجود درد در قسمت سمت راست زیر دنده و یا احساس خستگی، ضعف و بی حالی از جمله علائم غیر اختصاصی این بیماری است. یعنی ممکن است این علائم مربوط به بیماری دیگری باشد

منبع:fa.parsiteb.com

 

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین