تماس با ما خانه
RSS

همه مادران می دانند که ارتباط پوستی والدین با نوزاد و کودک چه آثار خوبی به جا می گذارد علاوه بر ایجاد حس ارامش و امنیت می تواند توان هوشی کودک و هشیاری او را افزایش داده و بیماری ها را در کودک بهبود دهد و حتی برای جلوگیری از یبوست مفید است.  دکتر شریعت، دراین‌باره می‌گوید: ماساژ کودکان از بدو تولد تا پایان شیرخوارگی در رشد عاطفی و روانی، تکامل اجتماعی و هوشی کودک تاثیر بسزایی دارد.

 zzz (1)

به گفته این متخصص، مهم‌ترین اصل در ماساژ کودک، رضایت کامل مادر یا فرد ماساژدهنده از عملی است که انجام می‌دهد؛ چراکه بایستی در او به حد کافی اعتماد ایجاد شده و باور داشته باشد که ماساژ، تاثیرات مثبت فراوانی دارد یا حداقل هیچ‌گونه ضرری برای کودک ندارد. در این مقاله سعی داریم طریقه این کار را به شما آموزش دهیم تا با روشی بهتر آن را انجام دهید .البته در این مطلب به جزئیات ماساژ سر و صورت کودک می پردازیم.

ماساژ سر و صورت
اوایل، بچه ‏ها نسبت به ماساژ سر و صورت مقاومت می‏کنند. به ویژه در طول اولین هفته‏ های زندگی‏شان و بخصوص اگر وضع حمل طولانی یا دردناک بوده باشد. ماساژ این قسمت را به طور دائم برای سه یا چهار روز متوالی انجام دهید. اگر نوزادتان ناراحت شد یا شروع به گریه کرد این کار را متوقف کنید و قسمت‏های دیگر بدن او را ماساژ دهید، اما پس از چند روز یا چند هفته بعد، مجدداً ماساژ سر و صورت را شروع کنید. وقتی نوزادان به این حرکات عادت کردند از آن لذت بسیاری می‏برند. این لذت وقتی بزرگ‏تر شوند، حتی بیشتر هم می‏شود. برای ماساژ این قسمت نوزادتان را به پشت و در حالی که پاهایش به طرف شماست بخوابانید. حرکاتتان باید سبک و با آرامش توام باشد. از روغن استفاده نکنید یا حداقل مقدار کمی از آن استفاده کنید. ماساژ کودکان از بدو تولد تا پایان شیرخوارگی در رشد عاطفی و روانی، تکامل اجتماعی و هوشی کودک تاثیر بسزایی دارد

1- ماساژ سر:
دست‏هایتان را دور سر کودک قرار دهید. به گونه‏ای که انگشتان سبابه‏تان را روی بالاترین قسمت پیشانی یعنی محل رویش مو حلقه کرده و آنگاه ماساژ را از بالای سر با حرکات هماهنگ دست‏ها شروع کنید تا به انتهای پشت سر برسید. بعد مستقیما به حرکت شماره دو بپردازید.

2- ماساژ فک‏ها:
دستانتان را جداگانه در دو طرف صورت و کنار گوش‏های کودک قرار دهید. آن‏گاه انگشتانتان را در طول فک‏های او حرکت دهید تا هر دو دست به چانه برسند.

ماساژ صورت
1- کشیدن پیشانی:
شست‏هایتان را وسط پیشانی کودک درست زیر خط رویش موها قرار دهید. هر دو شست را به طرف بیرون، روی خطی مستقیم و به سمت دو طرف صورت بکشید. این کار را برای قسمت‏های پایین‏تر پیشانی هم تکرار کنید مانند آنکه گویی دوشستتان در حال کشیدن چندین خط بر روی پیشانی کودک هستند.

2- ماساژ شقیقه ‏ها:
آخرین ماساژ را، در قسمت پیشانی، بدین گونه انجام دهید که شست‏ هایتان را در وسط پیشانی و درست در بالای ابروها قرار دهید و به آرامی آنها را تا قسمت شقیقه‏ های نوزاد حرکت دهید. در حالی که این حرکت را آرام انجام می‏دهید، می‏توانید تا حدودی دست‏ها را محکم بکشید. حالا چند حرکت چرخشی کوچک روی شقیقه ‏ها انجام دهید.

3- ماساژ استخوان‏ های بالای گونه:
شست‏ هایتان را روی دو طرف استخوان بینی قرار دهید با یک حرکت مداوم شست‏ها را به طور همزمان و در طول قسمت بالایی استخوان گونه، در دو طرف صورت بکشید.

4- ماساژ استخوان‏های پایین گونه:
شست‏های هر دو دست را مجدداً روی هر دو طرف پرده بینی، این بار کمی پایین‏تر، قرار دهید با یک حرکت جارویی انگشتان شستتان را در طول قسمت پایین استخوان گونه و به خارج و اطراف صورت بکشید.

5- ماساژ چرخشی روی خط فک بالا:
دو شستتان را در کنار هم روی فرورفتگی بالای لب نوزادتان قرار دهید. با فشار آرامی حرکات چرخشی کوچکی را با شست‏هایتان ایجاد کنید. هر یک از شست‏ها را به آرامی کمی به بیرون بکشید و این کار را تکرار کنید. این کار را در طول خط فک بالا ( که از روی صورت قابل لمس است) و به طرف قسمت بیرونی صورت تا گوش‏ها انجام دهید. مهم‌ترین اصل در ماساژ کودک، رضایت کامل مادر یا فرد ماساژدهنده از عملی است که انجام می‌دهد؛ چراکه بایستی در او به حد کافی اعتماد ایجاد شده و باور داشته باشد که ماساژ، تاثیرات مثبت فراوانی دارد یا حداقل هیچ‌گونه ضرری برای کودک ندارد.

6- ماساژ چرخشی روی خط فک پایین:
شست‏های دو دستتان را در کنار هم درست در زیر نقطه مرکزی لب پایین قرار دهید و با فشار کمی با هر یک از شست‏ها حرکتی چرخشی ایجاد کنید. سپس شست‏ها را به آرامی کمی دورتر و به طرف بیرون حرکت دهید و این کار را تکرار کنید. این کار را دوباره در طول خط فک پایین تا گوش‏ها ادامه دهید.

7- ماساژ گوش‏ها:
گوش‏ها را کمی با فشار بمالید. به این ترتیب که لبه بیرونی بالای گوش را بین انگشت سبابه و شست بگیرید. در این حالت، حرکت چرخشی کوچکی به طرف پایین لبه بیرون نرمه گوش بدهید.

8- ماساژ چانه:
از مرکز چانه شروع کنید. گوشت و نرمی پایین چانه را بین شست و انگشت سبابه نگه دارید و به آرامی بچلانید. در طول خط فک پایین تا گوش این حرکت را تکراری کنید. سپس این کار را روی طرف دیگر چانه هم انجام دهید. به طور متناوب و در حالی که هماهنگ کار می‏کنید، هر دو طرف چانه را با استفاده از هر دو دست، نیشگون‏هایی آرام بگیرید.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین