تماس با ما خانه
RSS

 استفاده از گیاهان دارویی به دلیل نداشتن عوارض جانبی برای درمان بیماری‌های شایع برای کودکان از سوی درمانگران و متخصصان طب سنتی توصیه می‌شود.

راهکارهای طب‌سنتی برای درمان بی‌اشتهایی کودک
گیاه درمانی از رایج‌ترین شیوه‌های درمانی طب سنتی ایران است که بخش مهمی را در مکاتب درمانی طبیعی همچون طب سنتی چین، طب سنتی هند و طب سنتی تبت برعهده دارد.

در این شیوه درمانی درمانگران با کمک گیاهان دارویی یا داروهایی که از ترکیب چند نوع گیاه دارویی یا معدنی تهیه می‌شوند به درمان بیماری‌های جسمی و روحی بیماران‌شان می‌پردازند.

خوشبختانه درمانگران مصرف این داروها که با منشأ طبیعی و گیاهی تولید می‌شوند را از جمله کم‌عارضه‌ترین و غیرتهاجمی‌ترین شیوه‌های درمانی در جهان می‌دانند. از این‌روست که از این شیوه درمانی به راحتی برای درمان نوزادان، کودکان و حتی افراد کهنسال نیز استفاده می‌شود.

 چگونه تب کودک را کاهش دهیم؟
سرماخوردگی و زکام در کودکان و نوزادان به‌ویژه آن دسته از کودکانی که سیستم دفاعی و ایمنی ضعیفی دارند، بسیار دیده می‌شود. این کودکان در مقایسه با سایر کودکان بیشتر به سرماخوردگی و زکام مبتلا م شد و مدت درمان آنها نیز طولانی تر است.

درمانگران طب سنتی در این شرایط برای درمان کودکان و پایین آوردن حرارت بدن آنها از شیوه‌های مختلفی در طب سنتی استفاده می‌کنند که بسیاری از ما قطعا یکی، دو مورد از آن را تجربه کرده‌ایم. پاشویه‌کردن یا قرار دادن دستمال‌های مرطوب و خنک روی بدن یکی از این راه‌هاست که به سادگی می‌تواند میزان تب کودک را در حد قابل ملاحظه‌ای قریب به یک درجه کاهش دهد.

برای تاثیر‌پذیری بیشتر در این مرحله می‌توانیم به آب مقداری سرکه اضافه کرده و با کمک این مخلوط بدن کودک را شست و شو داده و او را بخوابانیم. بهتر است این کار را ۲ تا ۳ بار در طول روز انجام دهیم تا حرارت بدن به‌خوبی کاهش یابد.

  درمان نفخ کودکان با رازیانه
متاسفانه بعضی از نوزادان از نعمت تغذیه با شیر مادر محرومند. این مسئله به دلایل مختلفی ممکن است بروز کند که یکی از آن‌ها ‌توانایی‌نداشتن مادر در شیردادن به نوزاد یا ‌قبول‌نکردن شیر توسط نوزاد است.

به هر حال در صورتی که نوزاد از شیر مادر محروم باشد و به وسیله شیرخشک تغذیه شود، حتما با مشکل نفخ و درد شکم روبه‌رو می‌شود. این درد به‌دلیل واردشدن هوا هنگام مصرف شیرخشک به معده نوزاد به‌وجود می‌آید.

در طب سنتی ایران شیوه‌های درمانی مختلفی برای این مسئله وجود دارد که یکی از ساده‌ترین آنها استفاده از عسل تهیه شده از گل گیاه رازیانه است. یا تهیه کردن دم نوش رازیانه و خوراندن آن به کودک البته باید دقت داشته باشید بنا به توصیه متخصصان طب سنتی تجویز هر گونه عسل برای کودکان کمتر از یک سال توصیه نمی‌شود.

رازیانه یکی از مفیدترین گیاهان دارویی است که برای درمان نفخ معده در نوزادان و کودکان مفید است

 رفع سوختگی پای نوزاد با گل همیشه بهار
سوختگی پای نوزادان یکی از شایع‌ترین موضوعاتی است که خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بروز کوچک‌ترین ادرار سوختگی در پای نوزادان موجب بی‌قراری و بی‌تابی نوزاد شده و سلامت وی را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. بسیاری از نوزادان با ابتلا به ادرارسوختگی و شروع بی‌تابی‌شان کم غذا و بی‌اشتها می‌شوند و این مسئله موجب کاهش وزن آنها نیز می‌شود.

خوشبختانه امروزه کرم‌ها و داروهای مناسبی در جهان برای درمان ادرار سوختگی وجود دارد که برخی از آنها شیمیایی و برخی از آنها تولید شده از گیاهان دارویی هستند. یکی از بهترین این داروها کرم‌های ضدسوختگی نوزاد تهیه شده از گل همیشه بهار است. این پماد که در حال حاضر به‌صورت صنعتی با نام تجاری «کالاندولا» در داروخانه‌ها موجود است یکی از بهترین داروها برای درمان ادرار سوختگی محسوب می‌شود.

چای و عسل رازیانه ویژه کودکان
همانطور که گفتیم گیاه رازیانه یکی از مفیدترین گیاهان دارویی است که برای درمان نفخ معده در نوزادان و کودکان توسط درمانگران طب سنتی توصیه شده است. برای تهیه این چای کافی است یک قاشق چای‌خوری از گیاه رازیانه را که به‌صورت پودر در‌آمده در یک استکان آب جوش دم کنید.

این چای پس از ۱۰دقیقه آماده می‌شود. می‌توانید این چای را به‌صورت مستقل و با کمک قاشق چای خوری آرام‌آرام به کودک بخورانید یا در صورتی که کودک شما از شیرخشک تغذیه می‌کند آن را با شیر مخلوط کرده و به او بخورانید. برای استفاده از عسل تهیه شده از گل رازیانه نیز کافی است یک قاشق چای خوری از آن را با شیر کودک مخلوط کرده و به او بدهید. این مخلوط تاثیر زیادی در از بین رفتن نفخ کودک و تسکین دردهای شکمی او دارد.

چگونه اشتهای کودک را تحریک کنیم؟
بی اشتهایی کودکان از جمله معضلاتی است که امروزه بسیاری از خانواده‌ها را نگران سلامت و تندرستی فرزندان‌شان می‌کند. از آنجا که تغذیه مناسب، مغذی و مفید برای رشد و تقویت سیستم ایمنی کودکان شرط اصلی محسوب می‌شود، بسیاری از خانواده‌ها با کاهش اشتهای کودک‌شان دچار پریشانی شده و نسبت به ‌رشد نکردن او نگران می‌شوند.

بسیاری از درمانگران طب مکمل استفاده از انواع مرباها و مارمالادهای ترش و شیرین را برای بهبود اشتهای کودکان موثر می‌دانند. این درمانگران برای کودکانی که دچار کم‌اشتهایی شده‌اند مصرف مربای زغال اخته، آلبالو، گوجه سبز و آلوچه را در وعده غذایی صبحانه و پیش از وعده‌های غذایی ناهار و شام بهترین دارو برای درمان بی‌اشتهایی می‌دانند. به اعتقاد این درمانگران مداومت در مصرف مرباهای ترش و شیرین به‌مدت یک تا یک‌ماه‌و‌نیم تاثیر زیادی در بهبود اشتهای کودک خواهد داشت.

 راهی برای درمان اسهال کودک
حتما به یاد دارید که در دوران کودکی هنگام ابتلا به اسهال پدر، مادر یا مادربزرگ‌تان شما را به خوردن سیب تشویق کرده یا خوردن رنده شده سیب را برای بهبود اسهال توصیه می‌کردند.

این شیوه یکی از مفیدترین و کاربردی‌ترین شیوه‌های درمانی در میان درمان‌های خانگی اسهال برای کودکان است. در این حالت باید دقت شود رژیم غذایی کودک نیز در طول روزهایی که به اسهال مبتلاست تغییر کند؛ به این ترتیب که در این روزها از دادن غذاهای آبکی مثل سوپ، خوراک یا انواع خورش‌ها به کودک پرهیز شود. خوردن کته یکی از بهترین غذاها برای کودک در این ایام است.

جوشانده آویشن، ضد‌سرفه
از دیدگاه درمانگران طب سنتی نوشیدن جوشانده یا دم‌نوش گیاه آویشن تاثیر زیادی در درمان سرفه‌های پیوسته کودکان دارد. برای تهیه این چای در هر وعده کافی است یک قاشق غذاخوری از برگ‌های خشک آویشن را در یک لیوان آب جوش ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. پس از آن این مخلوط را صاف کرده و به کودک بدهید.

این جوشانده ممکن است طعم تلخی داشته باشد و کودک به راحتی آن را نخورد بنابراین می‌توانید با اضافه کردن یک قاشق عسل به این چای طعم آن را شیرین کرده و کودک را برای خوردنش تشویق کنید. مراقب باشید در کودکان مبتلا به بیماری دیابت باید به‌شدت از اضافه‌کردن عسل به این دم‌نوش پرهیز کرد؛ نوشیدن دم‌نوش آویشن ۳ بار در روز تاثیر زیادی در کاهش سرفه‌های کودک خواهد داشت.

جوشانده یا دم‌نوش گیاه آویشن تاثیر زیادی در درمان سرفه‌های پیوسته کودکان دارد

تسکین دل درد با کیسه آب
در دوران کودکی دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است موجب بروز درد در ناحیه شکم کودک شود؛ دلایلی از قبیل پرخوری، تندخوردن خوراکی‌ها و مصرف خوراکی‌های سرد از جمله این دلایل است که موجب تحریک دستگاه گوارش به‌ویژه معده می‌شود. برای درمان این مشکل راه‌کارهای ساده‌ای از قبیل نوشیدن چای گیاهی و گرم نگاه داشتن محیط شکم کودک توصیه شده است.

در این حالت درمانگران با ماساژ شکم کودک با روغن کرچک یا با استفاده از کیسه آب گرم به گرم شدن و انبساط ماهیچه‌های شکم کودک کمک کرده و دردهای او را تسکین می‌دهند. در این شرایط نوشیدن چای بابونه نیز که با یک قاشق چای خوری عسل شیرین شده باشد برای کودک مناسب است.

منبع: niniban.com

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین